Model firmy Delphi przekazany Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie daje studentom nowe możliwość poznawcze w zakresie elektroniki samochodowej.
Będąc firmą, w której swoje kariery rozwija wielu absolwentów Akademii Górniczo-Hutniczej, Delphi została zaproszona do wydarzeń zaplanowanych przez uczelnię w ramach obchodów swojego 90-lecia, które miały miejsce w dniach 28-30 maja 2009. W ramach Jubileuszu na rzecz Wydziału Elektrotechniki Automatyki Informatyki i Elektroniki firma Delphi przekazała model elektroniki samochodowej zaprojektowany i wykonany przez grupę inżynierów elektroników z Centrum Technicznego w Krakowie.
- Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej będą mogli zapoznać się z działaniem nowoczesnej elektroniki wykorzystywanej we współczesnych samochodach – mówi Heinrich Kleinemeier, dyrektor krakowskiego Centrum Technicznego firmy Delphi. – Chcielibyśmy, aby zainteresowanie tematami związanymi z motoryzacja skłoniło najlepszych do rozwijania swoich pomysłów w naszej firmie.
Model elektroniki samochodowej służyć będzie studentom AGH podczas ćwiczeń laboratoryjnych związanych z protokołem transmisji danych po magistrali CAN oraz LIN. Magistrale te stosowane są w nowoczesnych samochodach do sterowania elementami i układami elektronicznymi oraz do diagnostyki samochodowej. Stanowisko będzie mogło mieć szerokie zastosowanie podczas ćwiczeń w laboratoriach na różnych katedrach wydziału.
- Wśród pracowników krakowskiego Centrum Technicznego około 40% stanowią absolwenci Akademii Górniczo-Hutniczej - dodaje Kleinemeier. – Nasza firma okazała się dla nich dobrym miejscem do rozwoju zarówno osobistego jak i zawodowego.
Prezentacja modelu miała miejsce w ostatnich dniach maja, a oficjalne przekazanie nastąpiło w sobotę, 30 maja, podczas uroczystego spotkania. Z rąk dyrektora Centrum Technicznego w imieniu uczelni model przyjęli przedstawiciele władz Wydziału Elektrotechniki Automatyki Informatyki i Elektroniki.
Model elektroniki samochodowej
Sercem układów i elementów elektronicznych BCM [Body Control Module], produkt firmy Delphi stanowiący centralny moduł sterowania. Jest on kluczowym elementem systemu elektrycznego samochodu. Używa danych wejściowych zebranych z różnorakich czujników, innych modułów elektronicznych i manipulatorów (np. przycisków) dostępnych dla użytkownika.
Dodatkowe elementy modelu to: lampy przednie i tylne z pełną funkcjonalnością; silniki przedniej i tylnej wycieraczki; układ spryskiwaczy szyb; czujnik deszczu; serwomechanizmy centralnego zamka, zintegrowany zestaw wskaźników (panel z zegarami, kontrolkami i wyświetlaczem elektronicznym); stacyjka z kluczykiem do zdalnej komunikacji.
Oprócz funkcji sterowania, model nieustannie i automatycznie przeprowadza testy diagnostyczne, co umożliwia natychmiastowe wykrycie i lokalizację uszkodzeń oraz poinformowanie kierowcy o konieczności udania się do serwisu. Model zawiera złącze diagnostyczne EOBD umożliwiając obserwacje sygnałów, które aktualnie przesyłane są magistralą CAN (Controller Area Network). Przykładem może być czujnik deszczu, który w czasie opadów przekazuje informacje do centralnego modułu sterowania o intensywności deszczu, a ten w automatyczny sposób steruje prędkością działania wycieraczek.
Część z danych przesyłanych magistralą CAN przekazywana jest kierowcy za pomocą zintegrowanego zestawu wskaźników. Zawiera on niezbędne dla kierowcy informacje jak: prędkość jazdy, obroty silnika, poziom paliwa, wskaźniki ostrzegawcze i informacyjne.
Współpraca Delphi z uczelniami
Kraków od dawna był uważany za znaczące centrum naukowe i akademickie, a utworzenie Centrum Technicznego firmy Delphi stworzyło znakomitą okazję, by skierować uwagę świata motoryzacyjnego na techniczne zdolności polskich inżynierów. Dziś nie musimy już udowadniać, że warto było przenieść prace badawczo-rozwojowe do Polski. Mając wypracowaną przez ostatnie osiem lat markę, firma gotowa jest do przyjęcia kolejnych projektów i sprowadzenia nowych technologii pod dach krakowskiego ośrodka, a polscy inżynierowie od kilku lat wymieniają Delphi w pierwszej szóstce firm, w których chcieliby pracować.
Krakowskie Delphi od lat znane jest studentom lokalnych uczelni technicznych, między innymi z racji organizowanych praktyk studenckich oraz uczestnictwa w targach pracy. Zakres współpracy poszerzany jest między innymi o dni otwarte, warsztaty oraz inne formy.
Delphi corocznie prowadzi program praktyk studenckich. W ubiegłych latach, przede wszystkim w czasie miesięcy wakacyjnych, praktyki studenckie w krakowskim Centrum Technicznym odbywało kilkudziesięciu studentów. Podobne programy będą prowadzone również w bieżącym i kolejnych latach.
Dzień otwarty, to kolejna z form współpracy z uczelniami, której celem jest przekazanie informacji na temat firmy i zachęcenie najlepszych studentów do współpracy przy projektach Delphi.
Przykładem współpracy z uczelnią była także seria wykładów dotyczących zagadnień związanych z tworzeniem oprogramowania i elektroniki samochodowej, przygotowanych przez pracowników działu elektroniki krakowskiego Centrum Technicznego Delphi pod zbiorczym tytułem „Informatyka i elektronika w motoryzacji”. Udział w wykładach prowadzonych na AGH w semestrze zimowym 2008/2009 brali studenci wydziałów: Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Elektroniki, z kierunków: Elektronika i Telekomunikacja, Automatyka i Robotyka.
W marcu 2007 r. przedstawiciele Delphi i AGH podpisali umowę, w ramach której ustalono zasady współpracy dotyczącej przygotowania prac naukowych przy wykorzystaniu danych dostarczonych przez firmę. Podobne umowy o współpracy podpisane zostały również w ostatnim czasie z Politechniką Śląską oraz z Uniwersytetem Ekonomicznym.
Kolejnym przykładem więzi nauki z przemysłem jest praca dyplomowa obroniona z wyróżnieniem na AGH, przygotowana w oparciu o dane z firmy Delphi. Dane do pracy na temat „Głębokiego tłoczenia blach cienkościennych w przemyśle motoryzacyjnym" przygotowanej przez Grzegorza Tomczuka, studenta Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki pod kierownictwem dr Wszebora Boksy, pochodziły z Centrum Technicznego Delphi oraz zakładu firmy w Krośnie. Najciekawsze aspekty pracy zostały przedstawione na specjalnie przygotowanej stronie internetowej, z której treścią można się zapoznać pod adresem: http://kutios.imir.agh.edu.pl/dd/en/index.htm.
Centrum Techniczne Delphi w Krakowie
Delphi jest jedną z największych firm działających w obszarze elektroniki, informatyki i mechatroniki samochodowej. Koncern zainwestował w Polsce ponad 380 milionów USD – nie tylko w produkcję, ale także, jako pierwsza firma z branży motoryzacyjnej, w badania i rozwój.
W grudniu 2007 r. Amerykańska Izba Handlowa przyznała Delphi wyróżnienie za „Doskonałość w Innowacjach”. Kryteria brane pod uwagę przy przyznawaniu tej nagrody, to rozwój, innowacje, wykorzystywanie wiedzy, transfer know-how do Polski, etyka w biznesie oraz wkład wniesiony w rozwój krajowego przemysłu. Jednym z istotnych aspektów w przyznaniu tego wyróżnienia Delphi był fakt, iż od 2000 roku działa w Krakowie nowoczesne Centrum Techniczne koncernu, zatrudniające dziś ponad 800 pracowników.