W pierwszym kwartale 2018 roku globalna sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych Grupy Renault (łącznie z markami Jinbei i Huasong od 1 stycznia 2018 roku) zwiększyła się o 4,8 proc., przy ogólnym wzroście rynku motoryzacyjnego o 2,7 proc.
Udział Grupy w rynku światowym wynosi obecnie 4,0 proc. (+0,1 punktu w stosunku do 2017 roku). Marki Renault i Dacia biją nowe rekordy sprzedaży w pierwszym kwartale.
W Europie, dzięki sukcesom nowych modeli Duster i Koleos, Grupa odnotowała wzrost sprzedaży samochodów o 2,8 proc., przy wzroście rynkowym 0,6 proc.
Poza Europą Grupa odnotowała wzrost sprzedaży o 22,1 proc. w Eurazji oraz o 21,3 proc. w regionie Ameryki Środkowej i Południowej, natomiast w regionie Afryki, Bliskiego Wschodu i Indii oraz w regionie Azji i Pacyfiku nastąpiło spowolnienie (odpowiednio -5,3 proc. oraz -18,6 proc.).
Przychody kwartalne w podziale na sektory działalności
W pierwszym kwartale 2018 roku grupa osiągnęła przychody w wysokości 13 155 milionów euro (+0.2 proc.). Przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji2 przychody Grupy wzrosły o 5,4 proc.
Od dnia 1 stycznia 2018 roku Grupa wprowadziła zmiany w alokacji obniżek oprocentowania dla segmentów operacyjnych, co nie miało wpływu na skonsolidowane przychody. Przy zastosowaniu metody prezentacji wyników w układzie porównawczym, przychody w branży samochodowej bez AwtoWAZ byłyby wyższe o 136 milionów euro (1,1 punktu) przy równoczesnym zmniejszeniu przychodów z Finansowania Sprzedaży.
Przychody sektora samochodowego bez AwtoWAZ zmniejszyły się o 2,5 proc. i wyniosły 11 646 milionów euro. Spadek wynika przede wszystkim ze zmniejszenia kursu wymiany o 4,8 punktu oraz silnej dewaluacji głównych walut Grupy (peso argentyńskie, real brazylijski, lira turecka, dolar amerykański). Wolumen sprzedaży wzrósł (+2,3 punktu). Efekt cenowy, związany głównie z rynkami wschodzącymi, mający na celu kompensację osłabienia walut, jest dodatni i wynosi 1,2 punktu.
Przychody z finansowania sprzedaży (RCI Banque) wyniosły w pierwszym kwartale 793 miliony euro, czyli o 27,7 proc. więcej niż w roku 2017. Bez uwzględnienia wspomnianej wyżej zmiany sposobu księgowania wzrost wyniósłby 5,8 proc. Liczba nowych umów finansowych wzrosła o 4,7 proc. Średni majątek produkcyjny wzrósł o 13,2 proc. do wysokości 42,9 miliarda euro.
Kwartalny udział AwtoWAZ w przychodach Grupy wyniósł 716 milionów euro, co oznacza wzrost o 25,8 proc. Uzyskano go dzięki silnemu wzrostowi sprzedaży samochodów Łada i pomimo ujemnego wpływu kursu wymiany w wysokości 85 milionów euro.
Perspektywy na rok 2018
W roku 2018 na światowym rynku powinien nastąpić wzrost na poziomie 2,5 proc. w stosunku do roku 2017. Na rynku europejskim oczekuje się wzrostu w wysokości 1 proc.; jednoprocentowy wzrost przewiduje się także we Francji.
Jeśli chodzi o rynki pozaeuropejskie, w Rosji należy się spodziewać wzrostu o blisko 10%. W Brazylii i Chinach powinien nastąpić wzrost o ponad 5 proc., a w Indiach o 6 proc.
W tej sytuacji Grupa Renault utrzymuje swoje cele, czyli:
- zwiększenie przychodów (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji2)*,
- utrzymanie marży operacyjnej Grupy powyżej 6,0 proc.*,
- wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
* bez uwzględnienia MSSF 15.
Udział Grupy w rynku światowym wynosi obecnie 4,0 proc. (+0,1 punktu w stosunku do 2017 roku). Marki Renault i Dacia biją nowe rekordy sprzedaży w pierwszym kwartale.
W Europie, dzięki sukcesom nowych modeli Duster i Koleos, Grupa odnotowała wzrost sprzedaży samochodów o 2,8 proc., przy wzroście rynkowym 0,6 proc.
Poza Europą Grupa odnotowała wzrost sprzedaży o 22,1 proc. w Eurazji oraz o 21,3 proc. w regionie Ameryki Środkowej i Południowej, natomiast w regionie Afryki, Bliskiego Wschodu i Indii oraz w regionie Azji i Pacyfiku nastąpiło spowolnienie (odpowiednio -5,3 proc. oraz -18,6 proc.).
Przychody kwartalne w podziale na sektory działalności
W pierwszym kwartale 2018 roku grupa osiągnęła przychody w wysokości 13 155 milionów euro (+0.2 proc.). Przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji2 przychody Grupy wzrosły o 5,4 proc.
Od dnia 1 stycznia 2018 roku Grupa wprowadziła zmiany w alokacji obniżek oprocentowania dla segmentów operacyjnych, co nie miało wpływu na skonsolidowane przychody. Przy zastosowaniu metody prezentacji wyników w układzie porównawczym, przychody w branży samochodowej bez AwtoWAZ byłyby wyższe o 136 milionów euro (1,1 punktu) przy równoczesnym zmniejszeniu przychodów z Finansowania Sprzedaży.
Przychody sektora samochodowego bez AwtoWAZ zmniejszyły się o 2,5 proc. i wyniosły 11 646 milionów euro. Spadek wynika przede wszystkim ze zmniejszenia kursu wymiany o 4,8 punktu oraz silnej dewaluacji głównych walut Grupy (peso argentyńskie, real brazylijski, lira turecka, dolar amerykański). Wolumen sprzedaży wzrósł (+2,3 punktu). Efekt cenowy, związany głównie z rynkami wschodzącymi, mający na celu kompensację osłabienia walut, jest dodatni i wynosi 1,2 punktu.
Przychody z finansowania sprzedaży (RCI Banque) wyniosły w pierwszym kwartale 793 miliony euro, czyli o 27,7 proc. więcej niż w roku 2017. Bez uwzględnienia wspomnianej wyżej zmiany sposobu księgowania wzrost wyniósłby 5,8 proc. Liczba nowych umów finansowych wzrosła o 4,7 proc. Średni majątek produkcyjny wzrósł o 13,2 proc. do wysokości 42,9 miliarda euro.
Kwartalny udział AwtoWAZ w przychodach Grupy wyniósł 716 milionów euro, co oznacza wzrost o 25,8 proc. Uzyskano go dzięki silnemu wzrostowi sprzedaży samochodów Łada i pomimo ujemnego wpływu kursu wymiany w wysokości 85 milionów euro.
Perspektywy na rok 2018
W roku 2018 na światowym rynku powinien nastąpić wzrost na poziomie 2,5 proc. w stosunku do roku 2017. Na rynku europejskim oczekuje się wzrostu w wysokości 1 proc.; jednoprocentowy wzrost przewiduje się także we Francji.
Jeśli chodzi o rynki pozaeuropejskie, w Rosji należy się spodziewać wzrostu o blisko 10%. W Brazylii i Chinach powinien nastąpić wzrost o ponad 5 proc., a w Indiach o 6 proc.
W tej sytuacji Grupa Renault utrzymuje swoje cele, czyli:
- zwiększenie przychodów (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji2)*,
- utrzymanie marży operacyjnej Grupy powyżej 6,0 proc.*,
- wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
* bez uwzględnienia MSSF 15.