Daimler AG i BMW Group rozpoczynają współpracę w zakresie zautomatyzowanej jazdy: przedstawiciele obu firm podpisali umowę o długofalowej, strategicznej kooperacji.
Umowa dotyczy wspólnego opracowania kolejnej generacji rozwiązań technicznych dla systemów wspomagania kierowcy, zautomatyzowanej jazdy drogami szybkiego ruchu oraz autonomicznego parkowania (wszystko do poziomu 4. SAE). Ponadto planowane są dalsze rozmowy na temat rozszerzenia współpracy na wyższe poziomy automatyzacji dla obszarów zurbanizowanych i centrów miast. Podkreśla to długoterminowy i trwały charakter przedsięwzięcia, które obejmie skalowalną platformę dla zautomatyzowanej jazdy. Niewyłączna współpraca jest otwarta także na innych producentów OEM i partnerów technologicznych, a jej wyniki - na podstawie licencji - będą udostępniane innym producentom OEM.
Kluczowym celem współpracy jest szybkie wprowadzenie na rynek techniki, która od 2024 r. ma pojawić się w systemach aut osobowych dla prywatnych nabywców. Obie firmy będą wdrażać opracowane rozwiązania w swoich seryjnych produktach w sposób niezależny od siebie. Przedsięwzięcie obejmie współpracę ponad 1200 specjalistów, często w mieszanych zespołach. Będą one działać m.in. w Centrum Technicznym Mercedes-Benz (MTC) w Sindelfingen, w Centrum Badawczo-Technicznym Daimlera w Immendingen oraz w Kampusie Jazdy Autonomicznej BMW Group w Unterschleissheim niedaleko Monachium. Ich wysiłki skupią się na opracowaniu skalowalnej architektury dla systemów wspomagania kierowcy (w tym czujników), stworzeniu wspólnego centrum zarządzania danymi, służącego do przechowywania, administrowania i przetwarzania informacji, a także na rozwoju funkcjonalności oraz oprogramowania.
Bezpieczeństwo najważniejszym priorytetem zautomatyzowanej jazdy
BMW Group i Daimler - wspólnie z firmami Aptiv, Audi, Baidu, Continental, Fiat Chrysler, HERE, Infineon, Intel i Volkswagen - opublikowały białą księgę zatytułowaną „Safety First for Automated Driving” (z ang. bezpieczeństwo przede wszystkim dla zautomatyzonwanej jazdy). Oprócz omówienia wszystkich istotnych metod bezpieczeństwa zautomatyzowanej jazdy na poziomach 3./4. wg SAE w dokumencie tym wprowadzono system wykrywalności, który sięga od głównego celu - zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa niż przeciętny kierowca - aż do indywidualnych celów bezpieczeństwa dla różnych komponentów. Dokument został opublikowany 2 lipca 2019 r.
Zautomatyzowana jazda w Daimler AG
Daimler AG pracuje nad seryjnymi projektami rozwojowymi nie tylko dla określonych pojazdów na poziomie 3., ale także 4. i 5. Jako wieloletni lider w zakresie systemów aktywnego bezpieczeństwa, koncern programuje swoje systemy w dużej mierze samodzielnie. W 2019 r. w San José w Dolinie Krzemowej, z udziałem firmy Bosch, rozpocznie się pierwszy pilotażowy program dotyczący pojazdów autonomicznych (poziomy 4./5.) w środowisku miejskim. To kolejny kamień milowyw ramach istniejącej współpracy obu partnerów; ich kooperacja będzie kontynuowana zgodniez planem. Na początku następnej dekady Daimler wprowadzi na rynek nie tylko pojazdy wysoce zautomatyzowane (poziom 3.), ale także w pełni zautomatyzowane (poziomy 4./5.). Koncern jest jedynym producentem OEM na świecie, który cieszy się pozycją na tyle ugruntowaną, by wprowadzać autonomiczną jazdę w każdym istotnym kontekście - od samochodów osobowychi dostawczych po autobusy i ciężarówki. Z tego względu przy wdrażaniu zautomatyzowanej jazdy korzysta z rozwiązań modułowych (skalowalnych).
Zautomatyzowana jazda w BMW Group
Grupa BMW pracuje nad wysoce zautomatyzowaną jazdą od 2006 r. Wspólnie ze specjalistamiz zakresu techniki, dostawcami i producentami OEM firma stworzyła niewyłączną platformę,dla której celem jest uzyskanie dojrzałości seryjnej. Od 2017 r. prace w tym obszarze zostały skonsolidowane w ramach Kampusu Jazdy Autonomicznej w Unterschleissheim na północod Monachium, a industrializacja rozwiązań technicznych postępuje przy wsparciu partnerów. Unikalna skalowalność platformy od poziomu 2. do 4. zapewnia wysoki poziom elastyczności i opłacalność jej stosowania w przyszłości. Aby przyspieszyć rozwój platformy i ustanowić nowe standardy w branży, w kampusie wykorzystuje się najnowocześniejsze, zwinne programowanie. Na całym świecie najnowsze rozwiązania techniczne są testowane w ponad 70 pojazdów testowych. Zbierają one dane w celu usprawnienia uczenia maszynowego z pomocą sztucznej inteligencji, poprzez symulacje oraz testowanie nowych funkcji poziomu od 2. do 5. na drodze. Opracowywana obecnie generacja platformy wejdzie do produkcji seryjnej jako automatyzacjana poziomie 3. w 2021 r., w BMW iNEXT, w którym - w ramach projektów pilotażowych - dostępna będzie także automatyzacja na poziomie 4.