Marża operacyjna Grupy utrzymuje się na poziomie 5,9 proc. Grupa utrzymuje wyznaczony na ten rok cel ok. 6 proc. marży operacyjnej i dodatniego free cash-flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
Ze względu na spadek popytu Grupa przewiduje, że przychody w 2019 r. będą zbliżone do poziomu z roku ubiegłego (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji ).
Grupa Renault ograniczyła spadek sprzedaży do 6,7 proc. w pierwszym półroczu 2019 r. (1,94 miliona sprzedanych samochodów), podczas gdy światowy rynek zniżkował o 7,1 proc. W pierwszym półroczu 2019 obroty Grupy osiągnęły 28,050 miliarda euro (-6,4 proc.). Bez uwzględnienia różnic kursowych i zmian zakresu konsolidacji 1 spadek wyniósł 5,0 proc. Marża operacyjna Grupy wyniosła 5,9 proc., tj. 1,654 miliarda euro, w porównaniu do 1,914 miliarda euro w pierwszym półroczu 2018. Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 1,521 miliarda euro, w porównaniu do 1,734 miliarda euro poprzednio. Wynik netto wyniósł 1,048 miliarda euro, w porównaniu do 2,040 miliarda euro w pierwszym półroczu 2018. Spadek jest głównie efektem niższych o 826 milionów euro wyników Nissana. Free cash-flow operacyjny sektora samochodowego na dzień 30 czerwca 2019 roku był ujemny (-716 milionów euro), głównie ze względu na wzrost inwestycji.
Pomimo znacznie trudniejszej sytuacji na rynku niż przewidywano Grupa Renault utrzymała przyjęty kierunek rozwoju i osiągnęła w pierwszym półroczu wyniki zgodne z założeniami. Pojawienie się wielu nowych modeli, większa konkurencyjność i wyjątkowo zmotywowany zespół pracowników pozwala Grupie na utrzymanie wyznaczonych na ten rok celów rentowności - oświadczył Thierry Bolloré, dyrektor generalny Renault.
Obroty Grupy Renault wyniosły 28,050 miliarda euro, czyli o 6,4 proc. mniej niż w porównaniu do pierwszego półrocza 2018. Przy uwzględnieniu stałego, referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji obroty Grupy spadły o 5,0 proc.
Obroty sektora samochodowego bez AwtoWAZ wyniosły 24,791 miliarda euro (spadek o 7,7 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2018). Jest on spowodowany głównie spadkiem sprzedaży o 4,6 punktu, zwłaszcza w Turcji, we Francji i Argentynie, oraz wyprzedażą zapasów samochodów przez autoryzowanych dealerów Grupy. Sprzedaż dla partnerów spadła o 3,1 punktu z powodu zmniejszenia produkcji Nissana Rogue, zamknięcia rynku irańskiego w sierpniu 2018 roku i spadku popytu na silniki wysokoprężne na rynku europejskim. Straty kursowe w wysokości 1,2 punktu są związane głównie z silną dewaluacją argentyńskiego peso i tureckiej liry. Dodatni efekt cenowy w wysokości 1,0 punktu wynika z kompensacji dewaluacji obu walut i wzrostu cen w Europie.
Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 1,654 miliarda euro, co stanowi 5,9 proc. przychodów.
Marża operacyjna sektora samochodowego bez AwtoWAZ spadła o 234 miliony euro do poziomu 981 milionów euro (co stanowi 4,0 proc. przychodów w porównaniu do 4,5 proc. w pierwszym półroczu 2018).
Spadek sprzedaży przełożył się na zmniejszenie marży o 471 milionów euro. Surowce przyczyniły się do spadku o 213 milionów euro. Efekt Monozukuri przyczynił się do wzrostu marży o 385 milionów euro. Na efekt ten złożyły się optymalizacja zakupów, większa stopa kapitalizacji działalności badawczo-rozwojowej i wzrost amortyzacji. Zyski kursowe w wysokości 92 milionów euro to skutek spadku wartości liry tureckiej, co miało wpływ na koszty produkcji w Turcji.
Ujemny efekt miksu, ceny i wzbogacenia wyposażenia samochodów wyniósł 95 milionów euro ze względu na zbliżające się zakończenie sprzedaży Clio IV, bogatsze wyposażenie samochodów wynikające ze zmiany przepisów oraz spadek sprzedaży silników wysokoprężnych w Europie.
Marża operacyjna AwtoWAZ zamknęła się kwotą 82 milionów euro w porównaniu do 105 milionów euro w pierwszym półroczu 2018. Pomimo spadku na rosyjskim rynku AwtoWAZ wykorzystał sukces modeli wprowadzonych w 2018 roku, ale w pierwszym półroczu 2019 nie odnotował zysków nadzwyczajnych tak jak w 2018 roku.
Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął poziom 591 milionów euro, podczas gdy w pierwszym półroczu 2018 było to 594 miliony euro. Spadek o 0,6 proc. uwzględnia straty kursowe w wysokości 14 milionów euro oraz spadek wartości usług związanych z mobilnością w wysokości 21 milionów euro. Należy podkreślić rosnący udział marży na usługach. Wynosi ona obecnie 319 milionów euro i stanowi niemal jedną trzecią przychodów z działalności bankowej netto. Koszt ryzyka ustabilizował się na poziomie 0,40 proc. średniej wartości portfela, w porównaniu do 0,37 proc. w pierwszym półroczu 2018. Potwierdza tym samym efektywność realizowanej polityki akceptacji wniosków i windykacji.
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną 133 milionów euro (-180 milionów euro w pierwszym półroczu 2018), głównie ze względu na rezerwy z tytułu programu wcześniejszych emerytur we Francji o wartości 80 milionów euro.
Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 1,521 miliarda euro, w porównaniu do 1,734 miliarda euro w pierwszym półroczu 2018 (-12,3 proc.).
Wynik finansowy zamknął się stratą 184 milionów euro w porównaniu do straty w wysokości 121 milionów euro w pierwszym półroczu 2018 roku. Słabszy wynik finansowy jest spowodowany głównie wzrostem stóp procentowych w Argentynie.
Udział spółek stowarzyszonych w wyniku zamknął się stratą 35 milionów euro, wobec +814 milionów euro w pierwszym półroczu 2018. Spadek jest głównie efektem niższego o 826 milionów euro udziału Nissana w wynikach Grupy.
Podatki bieżące i odroczone stanowią koszt w wysokości 254 milionów euro (387 milionów euro w pierwszym półroczu 2018).
Wynik netto wyniósł 1,048 miliarda euro, a wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) - 970 milionów euro (3,57 euro/akcję w porównaniu do 7,24 euro/akcję w pierwszym półroczu 2018).
Free cash-flow operacyjny sektora samochodowego był ujemny (-716 milionów euro). Jest to głównie efekt wzrostu inwestycji o 742 miliony euro do 2,910 miliarda euro i wzrostu zapotrzebowania na kapitał obrotowy o 131 milionów euro.
Łączny zapas samochodów na dzień 30 czerwca 2019 r. (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) jest mniejszy o 4,5% i odpowiada 65 dniom sprzedaży w porównaniu do 61 dni na koniec czerwca 2018.
Perspektywy 2019
W 2019 roku na światowym rynku powinien nastąpić wzrost na poziomie 3 proc. w stosunku do roku 2018. Poprzednie przewidywania zakładały spadek o 1,6 proc. Rynek europejski utrzyma się na stabilnym poziomie, o ile nie nastąpi „twardy Brexit”. Na rynku rosyjskim spodziewany jest spadek o 2-3 proc. Poprzednie przewidywania zakładały wzrost o 3 proc. Rynek brazylijski powinien osiągnąć wzrost o 8 proc. (w porównaniu do 10 proc. zgodnie z poprzednimi przewidywaniami).
W tej sytuacji Grupa Renault zmodyfikowała plany dotyczące tegorocznych obrotów. Przychody za rok 2019 powinny być zbliżone do ubiegłorocznych (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji). Poprzednie przewidywania zakładały wzrost.
Pozostałe cele pozostają niezmienione:
- uzyskanie ok. 6 proc. marży operacyjnej,
wygenerowanie dodatniego free cash-flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
Świat
Groupe Renault: wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2019 r.
- Szczegóły
- Autor: Renault