General Motors rozszerzy swoje możliwości rozwojowe pojazdów z silnikiem elektrycznym, przez co stanie się pierwszym dużym producentem aut w USA projektującym i produkującym elektryczne jednostki napędowe dla pojazdów hybrydowych oraz elektrycznych.
Masowa produkcja silników elektrycznych pozwoli obniżył koszty ich produkcji, zwiększył wydajność, niezawodność, a także podnieść jakość i uprościł technologię wytwarzania. Będzie to możliwe dzięki kontroli nad procesem projektowania, doboru odpowiednich materiałów oraz usprawnieniu procesów produkcji. Pierwszy elektryczny układ napędowy zaprojektowany i wyprodukowany przez GM zaplanowano na rok 2013. Zamontowany zostanie w samochodzie następnej generacji – pracującym w dwóch trybach pojeździe hybrydowym z napędem na tylną oś.
„Silniki elektryczne znacznie przyczyniły się do wzrostu popularności samochodu w początkowym okresie jego produkcji, czyli jakieś sto lat temu. Mam na myśli rozrusznik samochodowy, który przecież także jest silnikiem elektrycznym. Wyeliminował on potrzebę rozruchu auta za pomocą korby, a w konsekwencji zrewolucjonizował sposób użytkowania samochodu” – twierdzi Tom Stephens, zastępca prezesa GM odpowiedzialny za działania globalne koncernu. „Sądzimy, że elektryfikacja napędu współczesnego samochodu będzie tak samo rewolucyjnym rozwiązaniem i przyniesie naszym klientom równie dużo korzyści. Silniki elektryczne będą odgrywały w tym procesie bardzo ważna rolę”.
Producenci konwencjonalnych samochodów osobowych i ciężarówek projektują silniki spalinowe, które w coraz bardziej efektywny sposób wykorzystują energię powstałą ze spalenia paliwa do napędu tych pojazdów. W samochodach elektrycznych i hybrydowych rolę silnika spalinowego pełni układ napędowy składający się z silnika elektrycznego i baterii. Prędkości i zasięg pojazdów nasilanych elektrycznie sukcesywnie rosną, coraz ważniejszy staje się też rodzaj zastosowanego silnika elektrycznego oraz rodzaj i pojemność stosowanych baterii.
Samochody elektryczne są zasilane jedynie energią elektryczną czerpaną z baterii, podczas gdy pojazdy hybrydowe używają do napędu dodatkowo silnika spalinowego. Elektryczny samochód następnej generacji, który ma był produkowany w przyszłości przez GM, będzie miał napęd na
tylną oś i będzie mógł był użytkowany w dwóch trybach roboczych. Kombinacja silnika elektrycznego (będą dostępne dwa typy silnika) oraz silnika spalinowego sprawi, że pojazd będzie posiadał znacznie większą wydajność niż produkowane obecnie przez GM w technologii hybrydowej samochody terenowe i półciężarówki.
„W przyszłości silniki elektryczne mogą się okazał dla naszej firmy tak samo ważne jak obecnie silniki spalinowe” – twierdzi Stephens. „Możliwość projektowania i produkcji silników elektrycznych w naszej firmie pozwala efektywnie dostosowywał jednostkę napędową do ciągle zmieniających się technologii wytwarzania baterii, które mają na celu ograniczenie kosztów produkcji i wagi baterii – są to obecnie dwa najważniejsze wyzwania, które stoją przed firmami produkującymi baterie do napędu samochodów.”
General Motors w swoich centrach badawczo-rozwojowych w Michigan, Indianie i Kalifornii od lat tworzy zaplecze umożliwiające projektowanie i rozwój napędów elektrycznych. Firma utworzyła też zaawansowany system informatyczny i służący do obliczania parametrów i projektowania silników elektrycznych. Silniki elektryczne bęGą produkowane w jednym z zakładów GM na terenie USA.
GM w sierpniu zeszłego roku otrzymał dofinansowanie przyznawane przez Departament Energii USA w wysokości 105 milionów USD, które zostanie wykorzystane do stworzenia możliwości produkcji silników elektrycznych i pokrewnych podzespołów. „ W tej chwili GM musi działać szybko, dlatego chcemy jak najszybciej spełnił oczekiwania rządu dotyczące rozwoju technologii i możliwości produkcyjnych podzespołów elektrycznych jednostek napędowych, takich jak silniki i baterie” – mówi Stephens.
Podobnie jak w przypadku silników spalinowych, silniki elektryczne stosowane w samochodach muszą odznaczał się niskim poziomem hałasu i drgaĔ, wysoką niezawodnością i niską ceną, co można osiągnął dzięki analizie i zrozumieniu łańcucha cenowego produktu. Pomimo stworzenia możliwości produkcji własnych silników elektrycznych, GM w dalszym ciągu będzie korzystał z usług poddostawców w sferze projektowania i produkcji tych podzespołów.
„Stosujemy te strategie już teraz dla baterii" – mówi Stephens. „Współpracujemy z poddostawcami w celu szybszego tworzenia innowacyjnych technologii. Chcemy sprawił, by GM stał się czołowym producentem podzespołów elektrycznych układów napędowych stosowanych samochodach. Znalezienie się w czołówce tej branży daje dodatkowy impuls, umożliwiający osiągnięcie długoterminowego sukcesu oraz ograniczenie krajowego uzależnienia od ropy naftowej.