Sprzedaż napędzały rynki pozaeuropejskie (+20,4% w porównaniu do pierwszego półrocza 2010 r.) oraz marka Renault (+5,7%).
Ważne wydarzenia dla Grupy Renault w pierwszym półroczu 2011
- Na rynkach pozaeuropejskich: Grupa potwierdziła swój potencjał wzrostu oraz globalny charakter sprzedając 542 tys. samochodów (+20,4% w stosunku do pierwszego półrocza 2010 r.). Udział sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich wzrósł o 6 punktów i obecnie stanowi 40% łącznej sprzedaży koncernu.
- W Europie: marka Renault utrzymała pozycję drugiej marki na rynku samochodów osobowych i dostawczych osiągając udział w rynku na poziomie 8,5%, a także pozycję lidera w segmencie samochodów dostawczych (15,2% udziału w rynku).
- We Francji: Renault jest nadal pierwszą marką samochodów osobowych oraz dostawczych. Odnotowano niemniej spadek sprzedaży samochodów osobowych Grupy Renault na skutek niskiego poziomu zapasów oraz trudności zaopatrzeniowych w sytuacji znacznie wyższej sprzedaży na rynku niż zakładano.
- Marka Renault odnotowała wzrost o 5,7% w skali świata (112 krajów) i stanowi 83% łącznej sprzedaży Grupy (1,1 mln samochodów). Marka Dacia, sprzedawana wyłącznie w Europie i krajach regionu Euromed, odnotowała spadek o 3% (177 000 sztuk), a marka Renault Samsung Motors, sprzedawana głównie w Korei – o 36% (56 tys. sprzedanych samochodów).
Pomimo zróżnicowanych wyników w Europie, Grupa kontynuuje wzrost osiągając w pierwszym półroczu rekordowy poziom sprzedaży. Zgodnie z przewidywaniami wynik ten opierał się na silnym wzroście na rynkach pozaeuropejskich, gdzie nasza sprzedaż wzrosła o ponad 20%, głównie dzięki dwóm krajom o kluczowym znaczeniu dla Grupy: Brazylii i Rosji – oświadczył Jérôme Stoll, Zastępca Dyrektora Generalnego ds. Sprzedaży i Samochodów Dostawczych.
Na świecie
W segmencie samochodów osobowych Grupa Renault odnotowała wzrost sprzedaży o 0,4% do poziomu 1 192 564 samochodów, a jej udział w rynku wyniósł 4,3%. Na rynku samochodów dostawczych sprzedaż Grupy Renault wyniosła 181 559 sztuk, co daje wzrost o 12,7% w stosunku do 2010 r.
Region Europy (łącznie z Francją)
- Samochody osobowe i dostawcze: Grupa Renault sprzedała 831 712 samochodów zdobywając 10,1% udziału w rynku, co oznacza spadek zarówno sprzedaży Grupy (-7,4%) jak i jej udziałów w rynku (-0,7 punktu), głównie z powodu trudności z zaopatrzeniem. Według szacunków, w ciągu pierwszego półrocza Grupa mogłaby sprzedaż o 50 tys. samochodów więcej.
- Samochody osobowe: sprzedaż Grupy Renault spadła o 9,6%, a udział w rynku osiągnął 9,4% (-0,8 punktu). Sprzedaż marki Renault w Europie napędzają głównie modele Twingo, Clio i gama Mégane.
- Twingo jest trzecie w Europie z udziałem na poziomie 10,4% segmentu. Doskonałe wyniki osiągnęły serie limitowane Twingo Miss Sixty i Twingo Gordini.
- Sprzedaż Clio 2 i 3 wyniosła 164.000 sztuk.
- Gama Mégane zajmuje drugą pozycję w segmencie C dzięki sprzedaży 215 000 samochodów, a jej udział na tym rynku wyniósł 7,9% w szczególności dzięki modelowi Scénic, który jest liderem wśród kompaktowych vanów.
Ze względu na trudności z dostawami silników wysokoprężnych sprzedaż marki Dacia spadła o 2,5%, ale utrzymała ona posiadane udziały w rynku (1,6%). Dacia Duster, wprowadzona w kwietniu 2010 r., odniosła prawdziwy sukces – do końca czerwca sprzedano niemal 71 tys. aut tego modelu.
- Samochody dostawcze: marka Renault utrzymała swoją pozycję lidera na rynku samochodów dostawczych w Europie (nieprzerwanie od 1998 r.). Sprzedaż wzrosła o 7%, a udział w rynku wyniósł 15,2% (co oznacza spadek o 0,2 punktu). Na wyniki te wpłynął sukces Mastera, wprowadzonego w kwietniu 2010 r. – model ten w ciągu trzech ostatnich lat odnotował w swoim segmencie wzrost o niemal 4 punkty – także jak i Traficai Kangoo.
We Francji
Grupa odnotowała spadek sprzedaży o 9,9%, a jej udział w rynku francuskim wyniósł 25,2% (o 3,3 punktu mniej). Znaczne ożywienie na rynku oraz wyższy poziom zamówień niż przewidywano w połączeniu z małą ilością samochodów na stanie na koniec 2010 r. nie pozwoliły na dostarczenie klientom odpowiedniej ilości samochodów. Poziom sprzedaży nie oddaje więc dynamiki handlowej. Portfel przyjętych zamówień jest o 18% większy niż w czerwcu 2010 r. i odpowiada dwumiesięcznej sprzedaży.
Pomimo tej sytuacji marka Renault umocniła swoją pozycję pierwszej marki samochodów osobowych na rynku klientów indywidualnych i firm oraz w segmencie samochodów dostawczych, zdobywając 30,6% udziału w rynku. Twingo, Clio i Mégane utrzymały w pierwszym półroczu pozycję liderów w segmentach A, B i C.
Marka Dacia, zajmująca piątą pozycję na rynku klientów indywidualnych, ze sprzedażą 50 417 samochodów, odnotowała spadek sprzedaży o 21,6% zdobywając finalnie 3,5% udziału w rynku. Dobre wyniki Dustera (10. miejsce na rynku francuskim i 2. w segmencie 4x4/crossoverów) nie było w stanie skompensować spadku sprzedaży Sandero, w związku ze zlikwidowaniem ulgi na samochody LPG. Dacia została również dotknięta problemami z zaopatrzeniem.
Regiony poza Europą
Łączna sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych na rynkach pozaeuropejskich wzrosła o 20,4% w porównaniu do pierwszej połowy 2010 r. i sięga obecnie 39,5% całkowitej sprzedaży Grupy Renault (w porównaniu do 33,4% na koniec czerwca 2010 r.). Nastąpił znaczny wzrost sprzedaży samochodów dostawczych marki Renault w krajach pozaeuropejskich, w szczególności w regionie Euromed (9,9% udziałów w rynku, +2,6 punktu) oraz w Ameryce Środkowej i Południowej (2,8% udziału, +0,6 punktu).
Rekordową sprzedaż odnotowano w Ameryce Środkowej i Południowej, w regionie Euromedu oraz w Eurazji:
- Ameryka Środkowa i Południowa: dzięki 178 530 sprzedanym samochodom oraz udziałom w rynku na poziomie 5,7% (+0,8 punktu), marka Renault bije rekordy sprzedaży i udziałów w rynku. Wprowadzenie na rynek modelu Renault Sandero faza 2, przeznaczonego wyłącznie dla regionu Ameryki Środkowej i Południowej, pozwoli dodatkowo poprawić uzyskany wynik handlowy.
Brazylia umacnia swoją pozycję trzeciego co do wielkości rynku Grupy (skok o 3 miejsca w górę w porównaniu z rokiem 2010) za Francją i Niemcami, ze wzrostem sprzedaży o 24,6% i udziałami w rynku na poziomie 4,9%. Renault jest obecnie piątą marką na rynku brazylijskim.
- Euromed: dzięki 154 356 sprzedanym pojazdom, Grupa (marki Renault i Dacia) może poszczycić się rekordową, o 20% większą łączną sprzedażą samochodów osobowych i dostawczych. Renault Symbol zajmuje w swoim segmencie pozycję lidera w tym regionie.
W Turcji Grupa osiągnęła rekordowy wynik 68 831 sprzedanych samochodów (dla marek Renault i Dacia łącznie), co odpowiada wzrostowi o 69%. Warto wspomnieć, że Renault Symbol plasuje się na pierwszym miejscu pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy dla wszystkich kategorii łącznie, ze wzrostem o 71%; Renault Fluence zajmuje pierwsze miejsce w swoim segmencie z wynikiem 14 700 sprzedanych egzemplarzy, a Renault Latitude cieszy się bardzo pozytywnym przyjęciem.
- Eurazja: przy wzroście wynoszącym 73,3% (80 219 sprzedanych samochodów), Grupa odnotowała rekordowe wielkości sprzedaży i udziałów w rynku, na poziomie 5,7%, głównie dzięki Rosji, na terenie której wzrost sprzedaży wyniósł 76%, a udziały w rynku sięgnęły 6%. Marka Renault zajmuje obecnie trzecie miejsce na rynku Eurazji, przesuwając sięo jedno miejsce w górę w porównaniu do roku 2010. Renault Logan jest pierwszym autem zagranicznej marki i piątym autem w klasyfikacji najlepiej sprzedających się na tym rynku aut wszystkich kategorii łącznie.
- Azja/Afryka: z wynikiem 129 306 sprzedanych samochodów Grupa odnotowała w tym regionie spadek sprzedaży o 9,6%, przy czym wyniki są zróżnicowane w zależności od kraju.
Bardzo dobre wyniki uzyskano w Iranie dzięki Loganowi i Mégane, ze wzrostem sprzedaży sięgającym 70% i udziałami w rynku na poziomie 4,7%. Spadek wyników w Korei dla marek Renault i Samsung Motors spowodowany jest głównie mającym wkrótce nastąpić wycofaniem ze sprzedaży modelu SM7, trudnościami zaopatrzeniowymi spowodowanymi tsunami w Japonii oraz silną presją ze strony konkurencji.
W Indiach, będących jednym z trzech priorytetowych rynków Grupy poza Europą, po inauguracji Renault Fluence w maju 2011 r. marka Renault planuje wprowadzenie na rynek modelu Koleos w drugiej połowie 2011 r. oraz Dustera w roku 2012. Łącznie do roku 2012 na rynek trafi 5 nowych modeli Grupy.
Samochody i podzespoły wprowadzone na rynek w pierwszym półroczu 2011 r.
- Silnik Energy dCi 130 (115 g CO2/km) w modelach Scénic i Grand Scénic w Europie
- Renault Sandero Stepway w Rosji, Afryce Południowej i krajach Maghrebu (Algieria, Maroko)
- Renault Sandero faza 2 w Ameryce Południowej
- Renault Fluence w Brazylii, Kolumbii, Indiach i Chinach
- Renault Mégane CC w regionie Euromed
- Renault Scénic i Grand Scénic w Chinach
- Renault Latitude w Europie, Turcji, Ameryce Środkowej i Południowej oraz Chinach
- Renault Master w Rosji, na Ukrainie i w Izraelu
Perspektywy handlowe w drugiej połowie 2011 r.
Druga połowa roku powinna przebiegać pod znakiem pogłębiających się różnic między sytuacją na rynku europejskim a resztą świata.
Grupa przewiduje wzrost na rynku światowym w granicach 3 - 4% w porównaniu z rokiem 2010, pomimo prognoz spadku na rynku europejskim, według szacunków nawet do 2% w porównaniu do poprzedniego roku oraz od 4 do 6% we Francji.
Poczynając od lipca, trudności zaopatrzeniowe, które dotknęły w głównej mierze Europę, powinny zostać usunięte. Należące do Grupy zakłady produkcyjne powinny wrócić do właściwego, wysokiego poziomu produkcji już pod koniec sierpnia, a terminy dostaw powinny ulec skróceniu. Na koniec 2011 r. we Francji udziały Grupy w rynku powinny być zbliżone do wyników uzyskanych w roku 2010.
Dzięki dużemu portfelowi zamówień na terenie Europy i kontynuacji naszej ofensywy na rynkach pozaeuropejskich Grupa Renault przewiduje kolejny rekord pod względem wielkości sprzedaży w skali całego roku. W Europie druga połowa roku przebiegać będzie także pod znakiem wprowadzenia na rynek trzech pierwszych elektrycznych modeli Renault: Kangoo Z.E., Fluence Z.E. i Twizy – oświadczył Jérôme Stoll.