Mitsubishi Motors Corporation wprowadza w życie kolejny kluczowy element swojej strategii elektromobilności, który będzie mieć znaczący wpływ na zmiany zachodzące w przemyśle motoryzacyjnym.
Pojazdy elektryczne Mitsubishi i-MiEV i Outlander PHEV oraz kolejne, już w przededniu debiutów, rozwój infrastruktury energetycznej (kompatybilność systemu V2X, gniazda ładowania 1,500W/230V w samochodzie, bezpośrednie zasilanie prądem zmiennym A/C, produkcja akcesoriów do systemów zasilania i inne), budowa stacji dealerskich „Dendo Drive” w Japonii dla samochodów elektrycznych, to tylko przykłady działań w strategii elektromobilności MMC. Teraz nadszedł czas na wdrożenie pakietu (DDH) „Dendo Drive House”, czyli systemu: samochód-dom-sieć energetyczna.
Pojazdy elektryczne Mitsubishi i-MiEV i Outlander PHEV oraz kolejne, już w przededniu debiutów, rozwój infrastruktury energetycznej (kompatybilność systemu V2X, gniazda ładowania 1,500W/230V w samochodzie, bezpośrednie zasilanie prądem zmiennym A/C, produkcja akcesoriów do systemów zasilania i inne), budowa stacji dealerskich „Dendo Drive” w Japonii dla samochodów elektrycznych, to tylko przykłady działań w strategii elektromobilności MMC. Teraz nadszedł czas na wdrożenie pakietu (DDH) „Dendo Drive House”, czyli systemu: samochód-dom-sieć energetyczna.
Elektryczna „góra lodowa”
Postępujące zmiany klimatyczne, niestabilne ceny surowców i energii, rosnąca świadomość pro-ekologiczna klientów stanowią poważne wyzwanie dla przemysłu motoryzacyjnego.
Sprostanie temu wyzwaniu oznacza, spojrzenie na nowo na swoją rolę w świecie. To implikuje rewolucję sposobu myślenia, zwłaszcza w kwestii rozwoju nowoczesnych technologii i modeli biznesowych. Pojazdy zelektryfikowane są w tym przypadku jedynie czubkiem góry lodowej.
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) jest oczywiście częścią tej ambitnej nowej gry, ale z pewną różnicą…
… choć MMC jest mniejszym graczem niż wielu konkurentów, to jednak już w 1966 roku uruchomił dział badawczo rozwojowy, skoncentrowany na elektromobilności. Był to początek długofalowej ewolucji technologicznej MMC.
…Z dala od wszelkich marketingowych trendów, japoński koncern dwukrotnie wprowadził projekty elektromobilności do codziennego życia: 1) w 2009 roku rozpoczął sprzedaż modelu i-MiEV – pierwszego całkowicie elektrycznego pojazdu segmentu EV, oferowanego przez globalnego producenta samochodów. 2) w 2013 roku MMC wprowadziło na rynek model Outlander PHEV, stając się światowym prekursorem segmentu SUV z technologią napędu hybrydowego typu plug-in.
… był to krok przełomowy a nadchodząca linia modeli Mitsubishi będzie oferować elektryczne układy napędowe, przeznaczone dla każdego segmentu pojazdów.
… co ważniejsze, MMC wpisuje się w pełen obraz całego światowego ekosystemu energetycznego, gdzie samochód elektryczny jest tylko wierzchołkiem „góry lodowej”, jednym z kilkudziesięciu jego elementów.
Ekosystem
Zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2019 roku, Dendo* Drive House to model ekosystemu dla domu i pojazdu, przeznaczony do generowania, przechowywania i udostępniania energii, dzięki czemu samochód stanowi część infrastruktury energetycznej.
Sprzedaż detaliczna systemu DDH ruszy w tym roku, najpierw w Japonii i Europie. To unikalny projekt w branży - mogą z niego korzystać posiadacze ponad 190 000 modeli Outlander PHEV, w tym uczestnicy projektów pilotażowych V2X i EV na całym świecie.
*DEN (elektryczny) DO (jazda).
Wykorzystując kompatybilność Mitsubishi Outlandera PHEV z systemem V2X, DDH stanowi pakiet oferowany przez Mitsubishi Motors, na który składają się: pojazd EV lub PHEV, dwukierunkowa ładowarka, panele słoneczne, bateria domowa i Home Energy Management System (HEMS). Jest on przeznaczony do użytku domowego, ale może zostać rozszerzony na obiekty biznesowe lub przemysłowe.
DDH będzie oferowany przez dealerów Mitsubishi Motors – ułatwi to sprzedaż, instalację i konserwację* komponentów systemu.
Po zainstalowaniu, pakiet DDH umożliwi klientom ładowanie pojazdu w domu przy użyciu energii słonecznej, a także dostarczenie energii elektrycznej z pojazdu Mitsubishi EV/PHEV do domu.
Mogą oni w ten sposób zmniejszyć koszty paliwa, korzystając z energii pochodzącej z paneli słonecznych służącej do naładowania akumulatorów pojazdów EV/PHEV i baterii domowych, natomiast w nocy mogą obniżyć koszty energii dzięki zastosowaniu dwukierunkowej ładowarki do pobrania energii z baterii pojazdów do sieci domowej.
Równolegle pakiet DDH może przyczynić się do stworzenia środowiska niskoemisyjnego, wykorzystując energię wytwarzaną przez panele słoneczne do zasilania urządzeń gospodarstwa domowego lub do zapewnienia mocy wymaganej do korzystania z pojazdów EV/PHEV.
*W niektórych krajach i regionach instalacja i konserwacja będą obsługiwane przez zewnętrznych wykonawców.