Toyota powołała nowy fundusz inwestycyjny Toyota Ventures Climate Fund do wspierania innowacyjnych pomysłów na walkę z ociepleniem klimatu.
Jego zadaniem jest finansowanie obiecujących start-upów z całego świata, które pracują nad rozwiązaniami mającymi przyspieszyć osiągnięcie neutralności klimatycznej.
Toyota Ventures Climate Fund jest zarządzany przez zespół Toyota Ventures (TV), fundusz inwestujący w nowe technologie, wcześniej znany pod nazwą Toyota AI Ventures. Toyota przeznaczyła na działalność Toyota Ventures Climate Fund 150 milionów dolarów. Fundusz stawia sobie za cel wspieranie firm na wczesnym etapie rozwoju, pracujących nad technologiami i rozwiązaniami z dziedziny energii odnawialnej, produkcji, magazynowania i transportu wodoru oraz wychwytywania i przechowywania dwutlenku węgla.
Jest to kolejne z długiej listy przedsięwzięć Toyoty, podejmowanych by jak najszybciej zredukować emisję CO2 i osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku, zgodnie z ustaleniami Paryskiego Porozumienia Klimatycznego.
Toyota w pełni popiera Porozumienie Paryskie w sprawie klimatu z 2014 roku i już w 2015 roku zobowiązała się do realizacji jego celów, ogłaszając długofalową strategię Toyota Environmental Challenge 2050. Zakłada ona, że firma osiągnie neutralność klimatyczną do 2050 roku oraz że do tego czasu tak zorganizuje swoją działalność, aby jej bilans był pozytywny dla środowiska. Porozumienie Paryskie ma moc prawnie wiążącą i Toyota realizuje je z pełnym zaangażowaniem.
Ogłoszenie Environmental Challenge 2050 nie było początkiem starań Toyoty na rzecz klimatu. Firma prowadzi wielotorowe prace nad nisko- i bezemisyjnymi napędami oraz innymi technologiami redukcji emisji od 30 lat. W 1997 roku wprowadziła na rynek hybrydy zdolne do poruszania się wyłącznie na silniku elektrycznym, jednocześnie pracując nad autami na wodór, czego efektem była premiera Toyoty Mirai w 2014 roku oraz wodorowego autobusu Toyota SORA w 2018 roku.
Toyota prowadzi sprzedaż samochodów w 204 krajach i regionach na całym świecie i wszędzie, gdzie jest obecna, podejmuje wysiłki, by ograniczać emisję CO2 oraz zwiększać wykorzystanie czystej energii, w sposób dostosowany do uwarunkowań danego regionu. Działania te dotyczą wszystkich aspektów funkcjonowania firmy, ponieważ aby branża motoryzacyjna mogła osiągnąć neutralność klimatyczną, trzeba wyeliminować emisję CO2 ze wszystkich procesów składających się na życie samochodu – od produkcji, transportu, użytkowania, tankowania lub ładowania, po recycling i utylizację.
Masamichi Okada, dyrektor ds. produkcji Toyota Motor Corporation, podkreśla, że fabryki Toyoty staną się neutralne klimatycznie do 2035 roku. „Naszym celem jest, aby fabryki Toyoty były w pełni ekologiczne. Cel neutralności węglowej stwarza przed nami unikalną szansę, by od fundamentów przemodelować produkcję. Toyota mierzy się obecnie z najróżniejszymi wyzwaniami, aby do 2035 roku wyeliminować emisję CO2 z pracy fabryk” – powiedział.
Toyota była pionierem elektryfikacji seryjnych samochodów i wprowadziła ich na drogi więcej niż jakikolwiek inny producent. W 1996 roku opracowała i udostępniła klientom limitowaną serię elektrycznego SUV-a RAV4 EV. Rok później Prius rozpoczął ekspansję hybryd, które oszczędzają paliwo i ograniczają emisję bez ładowania baterii trakcyjnej z sieci energetycznej. Debiutująca w 2014 roku Toyota Mirai z napędem na ogniwa paliwowe to realizacja nowego spojrzenia na bezemisyjne auto elektryczne, a jej druga generacja ma o 30 procent większy zasięg wynoszący 650 km. Toyota jest także obecna na rynku aut elektrycznych na baterie, oferując globalny model Lexus UX 300e, elektryczną Toyotę C-HR w Chinach czy elektryczne auto dostawcze PROACE EV na wybranych europejskich rynkach. W najbliższych latach do sprzedaży wejdzie seria aut elektrycznych nowej generacji z serii bZ (Beyond Zero). Jednocześnie trwają ostatnie prace rozwojowe nad bateriami ze stałym elektrolitem – obiecującą nową technologią, która radykalnie zwiększy zasięg samochodów elektrycznych i skróci czas ich ładowania.
Jak podkreśla Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute, szeroki wybór wielu różnych technologii nisko- i bezemisyjnych napędów to najlepsza droga do neutralności klimatycznej w 2050 roku oraz do jak najszybszej i najbardziej efektywnej redukcji emisji po drodze do tego celu.
„Aby zmaksymalizować korzyści z każdego ogniwa baterii, musimy inteligentnie dystrybuować je między poszczególne pojazdy. Tę samą ilość ogniw możemy włożyć do jednego EV o dużym zasięgu lub do kilku hybryd czy hybryd plug-in o baterii dostosowanej do potrzeb codziennej jazdy na dystansie kilkudziesięciu kilometrów. Jest to bardzo ważne w szczególności ze względu na to, że techniki recyclingu baterii samochodowych wciąż są niedoskonałe. Jeśli chcemy osiągnąć neutralność klimatyczną przy ograniczonych zasobach do produkcji baterii, musimy zwracać uwagę na wszystkie sposoby ich optymalizacji ich użycia – ograniczania, powtórnego wykorzystania i recyclingu” – powiedział Gill Pratt.
Świat
Toyota przeznaczyła 150 mln dolarów na walkę z ociepleniem klimatu
- Szczegóły
- Autor: Toyota