W maju nastąpił spadek dostaw do klientów samochodów Grupy Volkswagen w porównaniu z majem 2018 r. Spadek był jednak niższy niż w poprzednich miesiącach i wyniósł 3,6 proc.
Na świecie samochody marek należących do Grupy odebrało w sumie 918.900 klientów. Wzrost dostaw odnotowano na głównych rynkach europejskich (Niemcy +4,6 proc., Francja +2,7 proc., Włochy +2,7 proc.) oraz w regionach Ameryki Północnej (+4,3 proc.) i Południowej (+5,8 proc.).
Wzrosty te były jednak niewystarczające, aby zrekompensować spadki w innych rejonach świata, zwłaszcza w regionie Azji i Pacyfiku (-9,4 proc.). Dr Christian Dahlheim, Dyrektor Sprzedaży Grupy Volkswagen, powiedział - W maju nasze marki umocniły pozycję na kurczących się rynkach i nieznacznie zwiększyły udział w rynku światowym. Dostawy kształtowały się odmiennie na różnych rynkach. W Europie niemal osiągnęliśmy wysoki poziom z ubiegłego roku i odnotowaliśmy wzrost na głównych rynkach, w tym w Niemczech. Wzrost dostaw miał miejsce również w Ameryce Północnej i Południowej, ale był on niewystarczający do zrekompensowania kolejnego spadku na największym pojedynczym rynku, czyli w Chinach. Tym bardziej cenny jest fakt, że po raz kolejny Grupa Volkswagen znacząco zwiększyła udział w chińskim rynku -.
Dostawy dla klientów w maju w poszczególnych regionach:
W Europie marki Grupy Volkswagen dostarczyły łącznie 415.700 samochodów, niemal osiągając poziom z tego samego miesiąca ubiegłego roku (-0,2 proc.). W Europie Zachodniej również nie odnotowano znaczących zmian w dostawach w porównaniu z dostawami w 2018 roku, osiągając wynik 345.500 aut (-0,1 proc.). Pozytywny impuls był widoczny na krajowym rynku w Niemczech (+4,6 proc.), gdzie nowy samochód odebrało 128.800 klientów. W Europie Środkowej i Wschodniej przekazano klientom 70.200 aut, co stanowi spadek o jedynie 0,6 procent w porównaniu z dostawami w maju 2018 r. Pozytywny sygnał ponownie przyszedł z Rosji, gdzie dostawy wyniosły 18.700 samochodów (+1,5 proc.).
W Polsce w maju bieżącego roku zarejestrowano 12.827 osobowych samochodów marek Volkswagen, SKODA, Audi, SEAT i Porsche, o 7,5 proc. więcej niż w maju 2018 roku. Bardzo duży wzrost rejestracji odnotowała marka Volkswagen Samochody Użytkowe, w maju zarejestrowano 1086 aut tej marki, o 43 proc. więcej niż w maju 2018 roku.
W Ameryce Północnej dostawy wzrosły o 4,3 proc. do 86.600 aut. Pozytywny trend był napędzany przez USA, gdzie odnotowano znaczący wzrost wynoszący 7,5 proc. (60.000 dostarczonych samochodów). W Kanadzie przekazano klientom 11.500 pojazdów, co stanowi niewielki spadek dostaw (-1,7 proc.). W Meksyku, w wyniku trudnych warunków gospodarczych, rynek ponownie znacząco się skurczył. Dostawy marek Grupy na poziomie 15.100 aut, czyli o tylko 2,8 proc. mniejsze niż przed rokiem, oznaczają, że koncern Volkswagen zwiększył w Meksyku udział w rynku.
Wzrost dostaw odnotowano także w Ameryce Południowej, gdzie klientom przekazano 54.700 samochodów, co stanowi wzrost o 5,8 proc. w porównaniu z dostawami w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Wzrost ten był napędzany przez Brazylię, największy rynek w regionie, w którym odnotowano znaczący wzrost wynoszący aż 33,0 proc. W sumie dostarczono tam klientom 43.800 aut. Wzrost dostaw w Brazylii z nawiązką zrekompensował gwałtowny spadek (-58,3 proc.) w Argentynie. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej w tym kraju, klientom przekazano 5.300 samochodów.
Dostawy dla klientów w maju w poszczególnych regionach:
W Europie marki Grupy Volkswagen dostarczyły łącznie 415.700 samochodów, niemal osiągając poziom z tego samego miesiąca ubiegłego roku (-0,2 proc.). W Europie Zachodniej również nie odnotowano znaczących zmian w dostawach w porównaniu z dostawami w 2018 roku, osiągając wynik 345.500 aut (-0,1 proc.). Pozytywny impuls był widoczny na krajowym rynku w Niemczech (+4,6 proc.), gdzie nowy samochód odebrało 128.800 klientów. W Europie Środkowej i Wschodniej przekazano klientom 70.200 aut, co stanowi spadek o jedynie 0,6 procent w porównaniu z dostawami w maju 2018 r. Pozytywny sygnał ponownie przyszedł z Rosji, gdzie dostawy wyniosły 18.700 samochodów (+1,5 proc.).
W Polsce w maju bieżącego roku zarejestrowano 12.827 osobowych samochodów marek Volkswagen, SKODA, Audi, SEAT i Porsche, o 7,5 proc. więcej niż w maju 2018 roku. Bardzo duży wzrost rejestracji odnotowała marka Volkswagen Samochody Użytkowe, w maju zarejestrowano 1086 aut tej marki, o 43 proc. więcej niż w maju 2018 roku.
W Ameryce Północnej dostawy wzrosły o 4,3 proc. do 86.600 aut. Pozytywny trend był napędzany przez USA, gdzie odnotowano znaczący wzrost wynoszący 7,5 proc. (60.000 dostarczonych samochodów). W Kanadzie przekazano klientom 11.500 pojazdów, co stanowi niewielki spadek dostaw (-1,7 proc.). W Meksyku, w wyniku trudnych warunków gospodarczych, rynek ponownie znacząco się skurczył. Dostawy marek Grupy na poziomie 15.100 aut, czyli o tylko 2,8 proc. mniejsze niż przed rokiem, oznaczają, że koncern Volkswagen zwiększył w Meksyku udział w rynku.
Wzrost dostaw odnotowano także w Ameryce Południowej, gdzie klientom przekazano 54.700 samochodów, co stanowi wzrost o 5,8 proc. w porównaniu z dostawami w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Wzrost ten był napędzany przez Brazylię, największy rynek w regionie, w którym odnotowano znaczący wzrost wynoszący aż 33,0 proc. W sumie dostarczono tam klientom 43.800 aut. Wzrost dostaw w Brazylii z nawiązką zrekompensował gwałtowny spadek (-58,3 proc.) w Argentynie. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej w tym kraju, klientom przekazano 5.300 samochodów.
W regionie Azji i Pacyfiku marki Grupy Volkswagen dostarczyły klientom 335.700 samochodów, czyli o 9,4 proc. mniej niż w maju 2018 r. W Chinach, największym pojedynczym rynku, klienci nadal nie spieszą się z zakupem nowych aut. W efekcie ponownie nastąpił znaczny spadek sprzedaży. Marki Grupy Volkswagen dostarczyły w Chinach 312.500 aut (-8,3 proc.) i po raz kolejny zanotowały znaczny wzrost udziałów w rynku.