Jeden z trzech wielkich amerykańskich koncernów samochodowych, Chrysler LLC, ogłosi w tym tygodniu niewypłacalność, zwracając się o ustawową ochronę (tzw. Chapter 11) przed wierzycielami - podały w piątek "New York Times" i "Wall Street Journal".
W połączeniu z dodatkowymi pożyczkami od rządu ma to umożliwić Chryslerowi przetrwanie na rynku, chociaż będzie również konieczna jego fuzja z włoskim Fiatem.
30 kwietnia upływa ustalony w negocjacjach z rządem termin przedstawienia przez dyrekcję koncernu planu jego restrukturyzacji, który musi być uzgodniony z Fiatem, związkami zawodowymi i wierzycielami.
Jeśli plan zostanie uzgodniony, administracja prezydenta Baracka Obamy gotowa jest udzielić Chryslerowi następnej pożyczki w wysokości 6 miliardów dolarów. Firma otrzymała już wcześniej 4 mld dolarów z budżetu.
Na podstawie porozumienia rządu ze związkiem zawodowym pracowników przemysłu samochodowego (UAW) jego członkowie - pracownicy Chryslera będą mieli zagwarantowane emerytury i świadczenia zdrowotne mimo ogłoszenia przez koncern bankructwa.
Obserwatorzy zwracają jednak uwagę na ryzyko związane z ogłoszeniem niewypłacalności - Amerykanie mogą się obawiać kupowania samochodów u producenta, który bankrutuje.
W połączeniu z dodatkowymi pożyczkami od rządu ma to umożliwić Chryslerowi przetrwanie na rynku, chociaż będzie również konieczna jego fuzja z włoskim Fiatem.
30 kwietnia upływa ustalony w negocjacjach z rządem termin przedstawienia przez dyrekcję koncernu planu jego restrukturyzacji, który musi być uzgodniony z Fiatem, związkami zawodowymi i wierzycielami.
Jeśli plan zostanie uzgodniony, administracja prezydenta Baracka Obamy gotowa jest udzielić Chryslerowi następnej pożyczki w wysokości 6 miliardów dolarów. Firma otrzymała już wcześniej 4 mld dolarów z budżetu.
Na podstawie porozumienia rządu ze związkiem zawodowym pracowników przemysłu samochodowego (UAW) jego członkowie - pracownicy Chryslera będą mieli zagwarantowane emerytury i świadczenia zdrowotne mimo ogłoszenia przez koncern bankructwa.
Obserwatorzy zwracają jednak uwagę na ryzyko związane z ogłoszeniem niewypłacalności - Amerykanie mogą się obawiać kupowania samochodów u producenta, który bankrutuje.