Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) odnotowało głosowanie na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego w sprawie redukcji emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych.
Teraz ACEA wzywa eurodeputowanych i ministrów UE do rozważenia wszystkich niepewności, z jakimi boryka się przemysł, przygotowując się do masowej transformacji przemysłowej. ACEA z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Parlament podtrzymał propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą celów na lata 2025 i 2030. Te cele są już niezwykle trudne i możliwe do osiągnięcia tylko przy ogromnym rozwoju infrastruktury ładowania i tankowania, ostrzega stowarzyszenie.
Biorąc jednak pod uwagę, że transformacja sektora zależy od wielu czynników zewnętrznych, które nie są w pełni w jej rękach, ACEA obawia się, że posłowie zagłosowali za ustaleniem celu - redukcją o 100 proc. CO2 do 2035 roku. „Branża motoryzacyjna w pełni przyczyni się do osiągnięcia celu, jakim jest Europa neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla w 2050 r. Nasza branża jest w trakcie szerokiego nacisku na pojazdy elektryczne, a nowe modele stale przybywają. Spełniają one wymagania klientów i napędzają przejście na zrównoważoną mobilność” - powiedział Oliver Zipse, prezes ACEA i dyrektor generalny BMW. „Ale biorąc pod uwagę zmienność i niepewność, których doświadczamy na całym świecie z dnia na dzień, każda długoterminowa regulacja wykraczająca poza tę dekadę jest przedwczesna na tym etapie. Zamiast tego potrzebny jest przejrzysty przegląd w połowie drogi, aby określić cele na okres po 2030 r.”.
„Taki przegląd będzie musiał przede wszystkim ocenić, czy wdrożenie infrastruktury ładowania i dostępność surowców do produkcji akumulatorów będą w stanie sprostać ciągłemu gwałtownemu wzrostowi liczby pojazdów zasilanych energią elektryczną w tym momencie”. Teraz konieczne jest również spełnienie pozostałych warunków niezbędnych do umożliwienia zerowej emisji. ACEA wzywa zatem decydentów do przyjęcia różnych elementów Fit for 55 - w szczególności celów CO2 i rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) - jako jednego spójnego pakietu.
Europa
ACEA o decyzji Parlamentu Europejskiego
- Szczegóły
- Autor: ACEA, AutomotiveSuppliers.pl