W styczniu 2024 r. rynek nowych samochodów w UE ożywił się po spowolnieniu odnotowanym w grudniu 2023 r., a liczba rejestracji samochodów rok do roku zwiększyła się o 12,1% do 851 689 sztuk. Warto zauważyć, że wszystkie główne rynki bloku odnotowały znaczące wzrosty, przy czym Niemcy (+19,1%), Włochy (+10,6%), Francja (+9,2%) i Hiszpania (+7,3%) osiągnęły wysokie jednocyfrowe lub dwucyfrowe zyski.
Rodzaje paliwa w nowych samochodach
W styczniu samochody elektryczne na baterie odpowiadały za 10,9% udziału w rynku (wzrost z 9,5% w styczniu 2023 r.), podczas gdy samochody hybrydowo-elektryczne posiadały prawie 30% udział, wzmacniając swoją pozycję jako drugi najbardziej preferowany wybór wśród nabywców samochodów w UE. Łączny udział w rynku samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi wyniósł prawie 50% w styczniu 2024 r., notując spadek z 54% rok wcześniej.
Samochody elektryczne
W styczniu 2024 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych na baterie zwiększyła się o 28,9% do 92 741 sztuk, co odpowiada udziałowi w rynku na poziomie 10,9%. Cztery największe rynki w regionie - obejmujące łącznie 66% wszystkich rejestracji samochodów elektrycznych na baterie - odnotowały solidne dwucyfrowe wzrosty: Belgia (+75,5%), Holandia (+72,2%), Francja (+36,8%) i Niemcy (+23,9%).
W styczniu nowe rejestracje samochodów hybrydowo-elektrycznych w UE podskoczyły o 23,5%, wspierane przez znaczący wzrost na czterech największych rynkach: Hiszpanii (+26,5%), Francji (+29,9%), Niemczech (+24,3%) i Włoszech (+14,2%). Doprowadziło to do sprzedaży 245 068 sztuk w pierwszym miesiącu 2024 roku, co stanowi 28,8% udziału w rynku UE.
Sprzedaż hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in odbiła się po spadku w grudniu 2023 roku, rosnąc o 23,8% do 66 660 sztuk w styczniu 2024 roku. Wzrost ten wynikał przede wszystkim ze znacznych zysków na kluczowych rynkach, takich jak Belgia (+65,2%) i Niemcy (+62,6%). W rezultacie hybrydowe samochody elektryczne typu plug-in stanowią obecnie 7,8% całkowitej sprzedaży samochodów w UE.
Samochody z silnikami benzynowymi i diesla
W styczniu 2024 r. rynek samochodów benzynowych w UE zwiększył się o 4%, dzięki znacznym wzrostom na kluczowych rynkach, takich jak Włochy (+26,7%) i Niemcy (+16,9%). Pomimo utrzymania pozycji lidera z 35,2% rynku w styczniu, udział samochodów benzynowych skurczył się z 37,9% w tym samym miesiącu w 2023 roku.
Z kolei unijny rynek samochodów z silnikiem Diesla zmniejszył się w styczniu o 4,9%. Spadek ten był widoczny na kilku rynkach, w tym na trzech największych: Hiszpanii (-10,2%), Włoszech (-8,7%) i Francji (-23,4%). Jednak Niemcy odbiegały od tego trendu z 4,3% stopą wzrostu. W styczniu 2024 r. sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla osiągnęła 114 415 sztuk, co przełożyło się na 13,4% udział w rynku, w porównaniu z 15,8% w 2023 r.
Dane nt. Polski opracował zespół Analiz i Statystyki PZPM
Europa
ACEA: Rejestracje samochodów osobowych w UE: +12,1% w styczniu 2024 r., udział elektrycznych bateryjnych przekroczył 10,9% w rynku
- Szczegóły
- Autor: ACEA/PZPM