Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
W grudniu 2023 r. sprzedaż na unijnym rynku samochodowym zmniejszyła się o 3,3% i wyniosła 867 052 sztuk. Spadek ten można przypisać mocnym wynikom bazowym w grudniu 2022 roku. Grudzień był również pierwszym miesiącem regresu po 16 kolejnych miesiącach wzrostu.

Znaczące zwyżki zaobserwowano na czołowych rynkach, takich jak Francja (+14,5%) i Hiszpania (+10,6%). Z kolei niemiecki rynek samochodowy skurczył się w grudniu o 23%.

W 2023 r. europejski rynek samochodowy odnotował solidny wzrost o 13,9% w porównaniu z 2022 r., osiągając całoroczny wolumen 10,5 mln sztuk. Z wyjątkiem Węgier (-3,4%), wszystkie rynki UE zyskały w minionym roku. W większości krajów odnotowano dwucyfrowe wzrosty, w tym w trzech najważniejszych: Włochy (+18,9%), Hiszpania (+16,7%) i Francja (+16,1%). Z drugiej strony, Niemcy odnotowały skromniejszy wzrost o 7,3% rok do roku, który wynikał ze słabszego grudniowego wyniku.

Rodzaje paliwa w nowych samochodach

Samochody elektryczne na baterie stały się trzecim najpopularniejszym wyborem dla kupujących w 2023 roku. Ich udział w rynku zwiększył się w grudniu do 18,5%, co zapewniło im 14,6% udział w całym roku, deklasując silniki wysokoprężne, które zachowały stabilną pozycję na poziomie 13,6%. Samochody benzynowe obroniły prowadzenie z 35,3% udziałem w rynku, podczas gdy samochody hybrydowo-elektryczne zajęły drugie miejsce z 25,8% wynikiem.

Samochody elektryczne

W grudniu 2023 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych na baterie obniżyła się po raz pierwszy od kwietnia 2020 r. (w szczytowym okresie pandemii COVID-19), malejąc o 16,9% do 160 700 sztuk. Spadek ten można przypisać stosunkowo dobrym wynikom w grudniu 2022 r. i znacznemu pogorszeniu koniunktury w Niemczech (-47,6%), największym rynku dla tego rodzaju napędów. Mimo to ogólny wolumen za cały rok 2023 przekroczył 1,5 miliona sztuk, odzwierciedlając znaczny wzrost o 37% w porównaniu z rokiem 2022. Udział w rynku samochodów akumulatorowo-elektrycznych osiągnął 14,6% w 2023 roku.

W grudniu nowe rejestracje samochodów hybrydowo-elektrycznych w UE poszybowały w górę o 26%, napędzane imponującymi wzrostami na trzech z czterech największych rynków: Niemczech (+38%), Francji (+32,6%) i Hiszpanii (+24,3%). Przyczyniło się to do skumulowanego wzrostu o 29,5% w 2023 r., z liczbą ponad 2,7 mln sprzedanych sztuk w 2023 r., co odpowiada jednej czwartej udziału w rynku UE.

Z kolei sprzedaż hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in zakończyła rok ze spadkiem, zmniejszając się o istotne 40,2% do 71 546 aut zarejestrowanych w grudniu 2023 roku. Wzrosty na kluczowych rynkach, w Belgii (+19,7%) i Francji (+17,3%), były niewystarczające, aby zrównoważyć znaczny spadek w Niemczech (-74,4%), największym rynku dla tego rodzaju napędu. W rezultacie unijny rynek hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in zmniejszył się o 7% w porównaniu z 2022 r. i obecnie reprezentuje 7,7% udział w rynku.

Samochody z silnikami benzynowymi i diesla

W grudniu 2023 r. rynek samochodów benzynowych w UE wzrósł o 5,1%, wspierany przez kluczowe rynki, takie jak Włochy (+24,9%) i Niemcy (+16,1%). Zaowocowało to łączną liczbą 3,7 mln sprzedanych egzemplarzy, co stanowi wzrost o 10,6% w porównaniu z rokiem poprzednim. Pomimo utrzymania pozycji lidera z 35,3% udziałem w rynku w 2023 r., samochody benzynowe odnotowały niewielki spadek z 36,4% w 2022 r.

Z kolei udział aut z silnikami wysokoprężnymi w unijnym rynku kontynuował tendencję spadkową w grudniu, kurcząc się o 9,1%. Spadek ten był widoczny na kilku kluczowych rynkach, w tym na trzech największych: Hiszpanii (-26,5%), Francji (-22,2%) i Włoszech (-19,7%). Od tego trendu odeszły jednak Niemcy z 10,3% wzrostem. W 2023 r. sprzedaż aut z silnikami wysokoprężnymi osiągnęła 1,4 mln sztuk, odpowiadając za udział w rynku na poziomie 13,6%, wobec 16,4% w 2022 r.

Dane nt. Polski opracował zespół Analiz i Statystyki PZPM
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Takoni Sp. z o.o.
HQ Plastics
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
Deltax Programming Sp. z o.o.
3D Center Sp. z o.o.
GREG-PLAST