Ampere, europejska firma specjalizująca się w inteligentnych pojazdach elektrycznych, poszerza swoją ofertę akumulatorów o technologię LFP (litowo-żelazowo-fosforanową), obok obecnie stosowanej przez Grupę Renault technologii NMC (niklowo-manganowo-kobaltowej).
Decyzja stanowi skuteczną i innowacyjną odpowiedź na chimeryczność rynków i rozwój technologiczny.
Firma Ampere wdrożyła ze swoimi dostawcami LG Energy Solution i CATL na kontynencie europejskim zintegrowany łańcuch wartości w celu zwiększenia konkurencyjności technologii LFP w swoich pojazdach produkowanych w Europie. Obaj partnerzy będą dostarczać akumulatory LFP do kilku modeli Renault i Alpine. Zaspokoją zapotrzebowanie na tę technologię do 2030 roku.
Jednocześnie zespoły Ampere i LG Energy Solution pracowały nad stworzeniem technologii Cell-to-Pack. Rozwiązanie, zastosowane po raz pierwszy na świecie dla akumulatorów typu pouch, jest istotną innowacją i zwiększa zasięg pojazdów wyposażonych w akumulatory LFP dzięki zwiększeniu liczby ogniw, a tym samym dostępnej energii elektrycznej, bez zwiększania wymiarów akumulatora . Technologia „Cell-to-Pack” przyczynia się również do obniżenia kosztu akumulatorów.
Zastosowanie technologii LFP i Cell-to-Pack pozwoli Ampere obniżyć koszty akumulatorów w pojazdach o około 20% na początku 2026 roku.
Wraz z czterema partnerami, którzy są liderami w produkcji akumulatorów, Ampere dynamicznie się rozwija w stale zmieniającym się otoczeniu i udowadnia skuteczność otwartego podejścia i współpracy z najlepszymi firmami w swoich dziedzinach, takimi jak:
- AESC Envision – spółka działająca w zakładzie ElectriCity w Douai (Francja) i specjalizująca się w akumulatorach NMC
- CATL – dostawca technologii LFP, który ma zakład na Węgrzech
- LGES – firma działająca w Polsce w zakresie obu technologii, czyli NMC i LFP
- Verkor – spółka specjalizująca się w technologii NMC w kompleksie gigafactory w Dunkierce, we Francji.
Akumulatory są montowane w Ampere ElectriCity (w departamencie Hauts-de-France), w oddziale akumulatorowym zakładu produkcyjnego w Douai.
Postępy osiągnięte w ostatnich latach w zakresie technologii LFP i rozwój łańcucha wartości w Europie sprawiają, że staje się ona realną alternatywą dla NMC. Pomimo mniejszej gęstości energii niż NMC, doskonale nadaje się do niektórych zastosowań, szczególnie w małych i średnich samochodach. Z uwagi na niższy koszt poprawia rachunek ekonomiczny przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych i przyczynia się do ich upowszechnienia w Europie.
Technologie te zostaną w rekordowym czasie zastosowane w praktyce: pierwsze modele wyposażone w akumulatory LFP pojawią się na początku 2026 roku.
W skrajnie konkurencyjnym i stale zmieniającym się otoczeniu nasza strategia w zakresie akumulatorów jest dowodem skuteczności otwartego i interdyscyplinarnego modelu opartego na współpracy z najlepszymi firmami partnerskimi. Gwarantuje inteligentną alokację kapitału, elastyczność i szybką realizację. Plan jest częścią mapy drogowej Ampere, która ma na celu obniżenie kosztów o 40% przed pojawieniem się następnej generacji pojazdów – powiedział Josep Maria Recasens, dyrektor operacyjny Ampere.
Współpraca z LG Energy Solution umożliwiła nam zlokalizowanie całego łańcucha wartości związanego z technologią LFP w Europie i znaczne zwiększenie jej konkurencyjności, również w zakresie Cell-to-Pack. W technologii akumulatorowej stale pojawiają się innowacje, a my staramy się je wyprzedzać – w szczególności we współpracy z naszym Laboratorium Innowacji Ogniw Akumulatorowych, które zostanie otwarte w Lardy w 2025 r. – aby wraz z partnerami angażować się w nadchodzące istotne zmiany w ich wczesnym stadium – wskazał Philippe Brunet, dyrektor ds. inżynierii pojazdów elektrycznych i mechaniki w Ampere.
Europa
Ampere rewolucjonizuje strategię akumulatorową Grupy Renault i wprowadza technologię LFP oraz rozwiązania Cell-to-Pack
- Szczegóły
- Autor: Renault Group