Energia niezbędna do produkcji, po raz pierwszy pozyskiwana będzie z odnawialnych źródeł energii. Planowana wytwórnia będzie w stanie wyprodukować około 400 000 litrów paliwa rocznie.
Od kilkunastu już lat, Audi prowadzi badania nad przyjaznymi dla środowiska, opartymi o dwutlenek węgla paliwami, takimi jak e-gaz, e-benzyna czy całkowicie syntetyczny e-diesel. Obecnie, koncern intensyfikuje prace nad produkcją paliwa e-diesel. - Dzięki nowoczesnym technologiom, w ramach projektu wdrażanego w Laufenburgu będziemy w stanie prowadzić wydajną produkcję krótkich partii paliwa e-diesel, co uczyni proces produkcyjny bardziej efektywnym ekonomicznie. W pilotażowej instalacji będzie możliwe tzw. sprzężenie sektorów, czyli innymi słowy połączenie potencjałów energii elektrycznej, ciepła i mobilności, co z kolei pozwoli na magazynowanie energii odnawialnej - wyjaśnia Reiner Mangold, szef działu Zrównoważonego Rozwoju Produktu w AUDI AG.
Planuje się, że pierwsze ilości e-diesla zostaną wyprodukowane w Laufenburgu najwcześniej w przyszłym roku. Audi oraz partnerzy w projekcie, firmy Ineratec i Energiedienst AG, skompletują wszystkie niezbędne dokumenty dotyczące uruchomienia instalacji w ciągu najbliższych kilku tygodni. Prace budowlane rozpoczną się na początku roku 2018.
To już drugi partnerski projekt Audi, który powstał w oparciu o zasadę „power-to-liquid” (zamiana energii elektrycznej w ciecz). Od roku 2014, cztery pierścienie współpracują blisko z oferującą nowoczesne rozwiązania energetyczne firmą Sunfire z Drezna. Sunfire analizuje wytwarzanie paliwa e-diesel z wykorzystaniem powyższej zasady, stosując jednak odmienne technologie. Innym przykładem zaangażowania Audi w produkcję e-paliw jest własna instalacja koncernu w Wertle w północnych Niemczech, wytwarzająca e-gaz (dokładnie: syntetyczny metan) wykorzystywany do napędu wersji g-tron rodzin modelowych A3, A4 i A5. Koncern z Ingolstadt, wraz z innymi partnerami, prowadzi również badania nad produkcją e-benzyny.