Wraz z postępującym rozwojem elektromobilności coraz więcej uwagi poświęca się recyklingowi akumulatorów wysokonapięciowych. Po pomyślnym uruchomieniu zamkniętego systemu recyklingu mającego na celu ponowne wykorzystanie surowców z akumulatorów wysokonapięciowych dzięki BMW Brilliance Automotive Joint Venture (BBA) w Chinach w 2022 r., koncern BMW Group uczynił kolejny istotny krok na swojej drodze.
W dniu 1 listopada 2024 r. zainicjował ogólnoeuropejskie partnerstwo z SK tes, wiodącym dostawcą innowacyjnych rozwiązań w zakresie cyklu życia technologii. W specjalnym procesie recyklingu ze zużytych akumulatorów odzyskiwany jest kobalt, nikiel i lit, który następnie wraca do łańcucha wartości w produkcji nowych akumulatorów. Już w 2026 roku ten zamknięty system ma zostać rozszerzony na USA, Meksyk i Kanadę.
Za sprawą długoterminowego partnerstwa z SK tes koncern BMW Group jest bezpośrednio zaangażowany w praktyczne procesy recyklingu, przez co może przekazywać cenne spostrzeżenia do działów rozwoju. W przyszłości w ramach pierwszego kroku w kierunku skutecznej oraz zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym akumulatory wysokonapięciowe z działów rozwoju, produkcji i rynków BMW Group w Europie, które nie nadają się już do użytku, będą przekazywane do SK tes. Wysokiej jakości metale będą pozyskiwane ze starych akumulatorów, które będą mogły być ponownie stosowane w produkcji nowych.
Proces ten polega na mechanicznym rozdrabnianiu akumulatorów, podczas którego separowane są metale, pozostawiając materiał zwany czarną masą. Cenne materiały, takie jak nikiel, lit i kobalt, są następnie odzyskiwane w wysoce skutecznym procesie chemicznym zwanym hydrometalurgią. Te surowce wtórne będą między innymi wykorzystywane w nowym układzie napędowym GEN 6.
„Partnerstwa takie jak to zwiększają naszą skuteczność w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym. W zamkniętym procesie wszyscy partnerzy wzajemnie korzystają ze swoich doświadczeń” - mówi Jörg Lederbauer, wiceprezes ds. gospodarki o obiegu zamkniętym, dostaw części zamiennych, akumulatorów wysokonapięciowych i elektrycznych układów napędowych w BMW AG.
Proces recyklingu akumulatorów SK tes zdobył wiele nagród za zrównoważony rozwój i innowacyjność na całym świecie - od Business Intelligence Group's Sustainability Service of the Year po nagrodę UN Global Compact's Apex Award.
Gospodarka o obiegu zamkniętym w BMW Group
„Promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym jest ważnym tematem strategii BMW Group. Rozwój produktów nadających się do recyklingu, zwiększenie ilości materiałów wtórnych w naszych komponentach czy zamykanie pętli obiegu odgrywają równie ważną rolę” – mówi Nadine Philipp, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju w BMW AG. „A dzięki gospodarce o obiegu zamkniętym zwiększamy również naszą niezależność w łańcuchach dostaw”.
W zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym BMW Group przestrzega zasad Re:Think, Re:Duce, Re:Use oraz Re:Cycle w zakresie ochrony zasobów. Od projektowania i produkcji pojazdów po recykling oraz ponowne wykorzystanie – wysiłki te mają na celu zapewnienie, by pojazdy BMW po zakończeniu ich okresu użytkowania były źródłem surowców dla nowych samochodów. Jednym z takich przykładów jest Centrum Recyklingu i Demontażu BMW Group. W ciągu 30 lat centrum opracowało procesy oraz wdrożyło je w praktyce, dokonując kluczowego postępu w recyklingu części i materiałów.
Europa
BMW Group punktuje w gospodarce o obiegu zamkniętym za sprawą akumulatorów wysokonapięciowych
- Szczegóły
- Autor: BMW