Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
W trudnych warunkach BMW Group pomyślnie zakończyła rok finansowy 2021 i zrealizowała swoje cele zgodnie z prognozą. Po podniesieniu w ciągu roku prognozy rocznej w maju i we wrześniu producent pojazdów klasy premium zdołał znacznie zwiększyć w porównaniu z poprzednim rokiem zarówno wynik skonsolidowany, jak i zysk netto.

Częściowo przyczyniły się do tego efekty wyceny i rozwiązania rezerw. BMW Group spełniła również wysokie oczekiwania w zakresie celów pozafinansowych: w minionym roku finansowym firma znacznie zwiększyła udział pojazdów zelektryfikowanych w dostawach do 13%. Wartość emisji CO2 nowych samochodów w UE została znacznie obniżona do 115,9 g/km (wg WLTP).

Firma zdecydowanie dążyła do elektryfikacji swojej oferty produktowej, jednocześnie znacznie wzmacniając swoją rentowność. - Rok 2021 wyraźnie pokazuje, że udana transformacja się opłaca. Dobry wynik ubiegłego roku finansowego jest rezultatem naszej konsekwentnej strategii – oferowania właściwych produktów we właściwym czasie - powiedział w czwartek w Monachium prezes zarządu BMW AG, Oliver Zipse. - Sukces ten jest również zasługą naszych pracowników, którym chciałbym szczególnie podziękować za ich zaangażowanie i pasję. Razem pokazujemy, że w BMW śmiała transformacja idzie w parze z sukcesem biznesowym.

Wysoki skonsolidowany wynik w roku finansowym 2021

BMW Group zamknęła rok finansowy 2021 z doskonałymi wynikami – wzrósł przychód, zysk i zysk netto koncernu. Sprzedaż wzrosła o 8,4% do 2 521 514 sztuk. Udział pojazdów zelektryfikowanych wyniósł 13% (328 314 sztuk/+70,4% w stosunku do poprzedniego roku).

Przychody koncernu wzrosły do 111 239 mln € (w poprzednim roku: 98 990 mln € / +12,4%). Dzięki zwiększonemu udziałowi pojazdów o wysokiej sprzedaży BMW Group skorzystała z pozytywnych efektów dobrego asortymentu produktów i lepszej realizacji cen – zarówno w sprzedaży nowych samochodów, jak i samochodów poleasingowych. Na niższe o kilkaset milionów koszty uzyskania przychodu wpłynęła mniejsza liczba pracowników w porównaniu z poprzednim rokiem oraz modernizacja systemu emerytalnego obejmującego pracowników w Niemczech. Z drugiej strony wyższe wydatki na składniki wynagrodzenia zależne od wyników miały negatywny wpływ na koszty uzyskania przychodu. Kolejny negatywny efekt wynikał ze wzrostu cen surowców.

E-mobilność i cyfryzacja napędzają koszty badań i rozwoju

Większe wydatki na badania i rozwój świadczą o tym, że BMW Group konsekwentnie kontynuuje swoją transformację. Koszty badań i rozwoju zgodnie z MSSF wzrosły znacznie w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosły 6299 mln € (rok poprzedni: 5689 mln € / +10,7%). Wskaźnik nakładów na badania i rozwój (zgodnie z niemieckim kodeksem handlowym) wynosi z powodu wzrostu przychodów 6,2% i tym samym kształtuje się na poziomie roku poprzedniego (rok poprzedni: 6,3%).

W 2021 roku prace badawczo-rozwojowe były poświęcone nowym modelom pojazdów oraz nowym architekturom i modułom do pojazdów w związku z ofensywą elektryczną. Ponadto poniesiono wydatki na rozwój produktów cyfrowych i zautomatyzowanej jazdy.

W 2021 r. inwestycje w rzeczowe aktywa trwałe i inne wartości niematerialne wyniosły 5012 mln € (w 2020 r: 3922 mln €/ +27,8%). Silny rozwój oferty produktów zelektryfikowanych oraz nadchodzące nowe plany produkcyjne pociągnęły za sobą odpowiednie inwestycje w przeznaczonych do tego zakładach. Wskaźnik inwestycji wynosi 4,5%, co mieści się w planowanym przedziale docelowym <5%.

W ciągu całego roku BMW Group osiągnęła zysk operacyjny w wysokości 13 400 mln € (poprzedni rok: 4830 mln € / +177,4%). Znacznie wzrósł również skonsolidowany zysk przed opodatkowaniem: wyniósł on rekordowe 16 060 mln € (poprzedni rok: 5222 mln / +207,5%). Pozytywny efekt w wysokości około 1 mld euro wynikł z rozwiązania rezerwy po zakończeniu w drugim kwartale prowadzonego przez Komisję Europejską postępowania antymonopolowego.

Skonsolidowany zysk netto wyniósł 12 463 mln € (w roku poprzednim: 3857 mln € / +223,1%).

Dywidenda ma wzrastać proporcjonalnie

Również akcjonariusze powinni mieć odpowiedni udział w sukcesie spółki. W oparciu o roczny zysk netto BMW AG zysk bilansowy (zgodnie z niemieckim kodeksem handlowym) do wypłaty akcjonariuszom wynosi 3827 mln € (w poprzednim roku: 1253 mln € / +205,4%). Utrzymując korytarz docelowy wskaźnika wypłaty dywidendy na poziomie 30-40% rocznego zysku netto zarząd i rada nadzorcza zaproponują na dorocznym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy w dniu 11 maja dywidendę w wysokości 5,80 € na akcję zwykłą (w roku poprzednim: 1,90 €) i 5,82 € za akcję uprzywilejowaną (rok poprzedni: 1,92 €). Wskaźnik wypłaty wynosi 30,7% (w roku poprzednim: 32,5%).

- Dajemy naszym akcjonariuszom niezawodny udział w sukcesie firmy, zgodnie z naszymi zobowiązaniami i w zwyczajowej wysokości. Przy wskaźniku wypłaty na poziomie 30,7% nasi akcjonariusze również skorzystają z dobrego roku finansowego 2021 - mówi dyrektor finansowy Nicolas Peter.

Wskaźnik rentowności sprzedaży w segmencie samochodów wynosi 10,3%

Segment samochodów skorzystał w 2021 roku na lepszej realizacji cen i lepszym asortymencie produktów, ponieważ popyt utrzymywał się na wysokim poziomie. Z powodu globalnego niedoboru półprzewodników na rynku dostępnych było ogólnie mniej nowych samochodów, a ponadto faworyzowano modele o dużym wolumenie sprzedaży. Pozytywny rozwój wartości rezydualnej zwrotów z leasingu – zwłaszcza w USA i Wielkiej Brytanii – również przyczynił się do wzrostu przychodów w tym segmencie. Ponadto do zwiększenia przychodów przyczynił się wzrost sprzedaży części zamiennych i akcesoriów.

Znacznie zwiększone przychody segmentu wyniosły 95 476 mln € (w poprzednim roku: 80 853 mln € / +18,1%).

Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 9870 mln € (w poprzednim roku: 2162 mln € / +356,5%). Wskaźnik rentowności sprzedaży segmentu wyniósł 10,3% (2020 r.: 2,7% / +7,6% pkt proc.), a więc leży w górnym zakresie prognozowanego przedziału. Wynik finansowy segmentu na poziomie 1935 mln € jest znacznie wyższy niż w roku poprzednim (2020: 560 mln € / +245,5%). Na wynik finansowy pozytywny wpływ miał wyższy udział chińskiej spółki joint venture BMW Brilliance Automotive Ltd. oraz efekty wyceny inwestycji i udziałów.

W sumie zysk przed opodatkowaniem w minionym roku finansowym w wysokości 11 805 mln € jest znacznie wyższy niż w poprzednim roku (2020: 2722 mln € / +333,7%).

Wolne przepływy pieniężne w segmencie samochodów wyniosły 6354 mln € (w poprzednim roku: 3395 mln € / +87,2%), osiągając pod koniec roku nowy rekord.

Wskaźnik rentowności zaangażowanego kapitału (RoCE) w segmencie samochodów również znacznie wzrósł w 2021 roku – zgodnie z prognozą – do 59,9% (w poprzednim roku: 12,7% / +47,2% pkt proc.). Tak znaczny wzrost wynika głównie z silnego wzrostu zysku operacyjnego w porównaniu z rokiem poprzednim.

Segment usług finansowych osiąga duży udział w zyskach

Również segment usług finansowych skorzystał z wysokiego popytu na nowe i używane samochody klasy premium. Liczba nowych umów z klientami końcowymi wyniosła w całym roku 1 956 514 (w poprzednim roku: 1 845 271 / +6%). Na dzień 31 grudnia portfel umów z klientami końcowymi wynosił 5 577 011, a więc był na poziomie roku poprzedniego (5 591 799 umów / -0,3%).

Przychody w segmencie usług finansowych znacznie wzrosły w 2021 r. do 32 867 mln € (poprzedni rok: 30 044 mln € / +9,4%). Również zysk przed opodatkowaniem w segmencie usług finansowych był znacznie wyższy niż w roku poprzednim i wyniósł 3753 mln € (w poprzednim roku 1725 mln € / +117,6%). Wzrost przychodów i zysków jest spowodowany głównie wyższymi przychodami ze sprzedaży samochodów poleasingowych w wyniku wyjątkowo korzystnego rozwoju cen na rynkach samochodów używanych. Potrzeba dokonywania korekt wartości z tytułu ryzyka kredytowego utrzymywała się na niskim poziomie, co również miało pozytywny wpływ na wyniki.

Wskaźnik rentowności kapitału własnego segmentu usług finansowych wyniósł 22,6%, znalazł się więc w górnym zakresie prognozowanego przedziału 20-23% (poprzedni rok: 11,2% / +11,4% pkt proc.).

BMW Motorrad odnotowuje silny wzrost przychodów i zysków

Firma BMW Motorrad sprzedała w 2021 roku 194 261 motocykli (w poprzednim roku: 169 272 / +14,8%). Segment ten wygenerował przychody w wysokości 2748 mln € (poprzedni rok: 2284 mln € / +20,3%) oraz zysk operacyjny w wysokości 227 mln € (poprzedni rok: 103 mln € / +120,4%). Wskaźnik rentowności sprzedaży wyniósł 8,3% (w poprzednim roku: 4,5% / +3,8% pkt proc.), a zatem mieści się w prognozowanym przedziale 8-10%.

Głównymi czynnikami były pozytywny wpływ asortymentu produktów oraz wzrost sprzedaży. Znaczny wzrost rentowności zaangażowanego kapitału do 35,9% (w poprzednim roku: 15,0% / +20,9% punktów) wynika przede wszystkim z poprawy zysku operacyjnego.

- Nasze dane biznesowe dowodzą, że w 2021 roku konsekwentnie realizowaliśmy swoją transformację, odnosząc jednocześnie sukcesy operacyjne w trudnym środowisku. Jesteśmy dobrze przygotowani i z ufnością patrzymy w przyszłość. Agencje ratingowe potwierdziły to, podnosząc w ubiegłym roku naszą perspektywę do „stabilnej” - powiedział w czwartek w Monachium Nicolas Peter, członek zarządu BMW AG ds. finansów.

Udany czwarty kwartał pomimo obciążeń kosztowych

Pomimo utrzymujących się trudności w dostawach półprzewodników oraz rosnących cen energii i surowców BMW Group z powodzeniem zakończyła czwarty kwartał 2021 roku. We wspomnianym okresie dostawy trzech marek samochodów premium: BMW, MINI i Rolls-Royce spadły do 589 290 sztuk (w poprzednim roku: 687 012 / -14,2%). Jednocześnie wyjątkowo duża liczba zamówień potwierdziła wysoką atrakcyjność obecnej oferty produktowej. Udział pojazdów zelektryfikowanych w sprzedaży wyniósł ponad 16%, czyli 96 739 sztuk. Przychody skonsolidowane wyniosły 28 408 mln € (w poprzednim roku: 29 482 mln € / -3,6%).

Skonsolidowany zysk przed opodatkowaniem znacznie wzrósł w tym okresie do 2907 mln € (w poprzednim roku: 2260 mln € / +28,6%). W ostatnim kwartale, który zwykle obciążony jest wyższymi kosztami stałymi, koncern osiągnął wskaźnik rentowności sprzedaży na poziomie 10,2%. W tym okresie skonsolidowany zysk netto wyniósł 2256 mln € (w poprzednim roku: 1680 mln € / +34,3%).

W segmencie samochodów zysk operacyjny wyniósł 1925 mln € (w poprzednim roku: 2010 mln € / -4,2%), czyli nieco poniżej poziomu z poprzedniego roku. Wynika to głównie z niższego wolumenu sprzedaży. Ponadto w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku dokonano zgodnie z planem wyższych inwestycji, które wyniosły 2352 mln € (poprzedni rok: 1547 mln €). Wskaźnik rentowności sprzedaży w segmencie motoryzacyjnym wyniósł w ostatnim kwartale 7,7% (w poprzednim roku: 7,7%).

Segment usług finansowych ponownie znacznie zwiększył zysk brutto we wspomnianym okresie do 829 mln € (w poprzednim roku: 686 mln € / +20,8%). Skorzystał przy tym na utrzymującym się wysokim poziomie cen na rynkach samochodów używanych, zwłaszcza w USA i Wielkiej Brytanii.

Liczba pracowników nieznacznie poniżej poziomu z poprzedniego roku

BMW Group zatrudniała na dzień 31 grudnia 2021 r. 118 909 osób (w poprzednim roku: 120 726 / -1,5%). W celu dalszej cyfryzacji i elektryfikacji firma planuje w bieżącym roku zatrudnić nowych pracowników.

Na dorocznym walnym zgromadzeniu zostanie zaproponowane upoważnienie do odkupu akcji

Dzięki pomyślnemu rozwojowi biznesowemu BMW Group ma mocny bilans i bardzo solidną strukturę finansowania. Ma również potencjał do trwałego generowania wysokich wolnych przepływów pieniężnych. Jednym z powodów jest niedawna pełna konsolidacja chińskiej spółki joint venture BMW Brilliance Automotive Ltd. w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym BMW Group. W związku z tym zarząd i rada nadzorcza proponują, aby roczne walne zgromadzenie upoważniło zarząd między innymi do nabywania i umarzania akcji własnych. Zgodnie z ramami ustawowymi zarząd ma zostać upoważniony na okres pięciu lat do nabywania i umarzania lub wykorzystywania akcji spółki do łącznej wysokości 10% kapitału zakładowego.

Zintegrowane sprawozdanie koncernu 2021 w pełni uwzględnia wymogi SASB

Zrównoważony rozwój jest podstawą strategii korporacyjnej BMW Group. W tegorocznym sprawozdaniu koncernu, które zostanie opublikowane 16 marca, BMW Group po raz pierwszy w pełni uwzględnia wymogi Rady Standardów Rachunkowości Zrównoważonego Rozwoju (SASB).

- Jesteśmy świadomi, że nasz sukces ekonomiczny bardziej niż kiedykolwiek wymaga od nas pozytywnego wkładu w rozwój społeczny i dalszego ograniczania wpływu naszej działalności na środowisko - powiedział Nicolas Peter. - Zintegrowane sprawozdanie koncernu 2021 zapewnia całościowy wgląd w BMW Group poprzez kompleksowe uwzględnienie kluczowych danych pozafinansowych w regularnej sprawozdawczości. Nasza firma jest zatem na dobrej drodze do ujawniania swoich działań na rzecz zrównoważonego rozwoju w sposób przejrzysty i zrozumiały. Chcemy być tutaj pionierem w naszej branży.

Wniosek o ponowny wybór członka rady nadzorczej

Mandat dr. inż. Heinricha Hiesingera wygasa z chwilą odbycia dorocznego walnego zgromadzenia w 2022 r. Zgodnie z zaleceniem komitetu ds. nominacji rada nadzorcza wysuwa na dorocznym walnym zgromadzeniu kandydaturę dr. Hiesingera na kolejną czteroletnią kadencję. Zgodnie z kryteriami Niemieckiego Kodeksu Ładu Korporacyjnego kandydat jest oceniany przez radę nadzorczą jako niezależny.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Link International Transport
item Polska Sp. z o. o.
Linde  Material Handling Polska Sp. z o. o.
TUV NORD Polska Sp. z o.o.
GABEC
EJOT Polska Sp. z o.o. Sp. k.