Nowe logo jest reinterpretacją oryginalnego logo marki, stworzonego przez założyciela, André Citroëna. Inspiracją był sukces jego pierwszej firmy metalurgicznej, która produkowała systemy kół zębatych – od nich właśnie pochodzi znak firmowy. Dwa charakterystyczne elementy kół zębatych, znane jako szewrony, stanowiły od tamtych czasów kluczowy element identyfikacji Citroëna.
Nowy emblemat jest elegancki i podkreśla wejście w nową erę. W połowie przyszłego roku będzie stopniowo wprowadzany w nowych samochodach z seryjnej produkcji oraz w modelach koncepcyjnych. Wyrazisty pionowy owal przyciąga uwagę i wskazuje na nową drogę obraną przez markę w stylistyce. Jest bardziej widoczny i pozwoli na natychmiastową identyfikację wszystkich modeli Citroëna.
Nowe logo jest elementem nowej identyfikacji wizualnej marki, która zostanie wprowadzona we wszystkich kanałach – tradycyjnych i cyfrowych. Towarzyszyć jej będzie nowe hasło „Nothing moves us like Citroën”.
Vincent Cobée, dyrektor generalny marki Citroën oświadczył: „Nadeszła chwila, by Citroën przyjął nowy ton – bardziej nowoczesny i współczesny. Nasza nowa identyfikacja symbolizuje postęp -– zapewniamy klientom rzeczywistą mobilność w awangardowych pojazdach, ale również pod względem emocjonalnym – dbamy o to, żeby całokształt doświadczeń klienta, łącznie z przejściem na napęd elektryczny, był bardziej komfortowy, łatwy i przyjemny. Zgodnie z tradycją marki inspirujemy klientów – oferujemy im odważne samochody. Takie podejście prowadzi nas do odmiennego spojrzenia, takiego, które zwraca uwagę na potrzeby rodzin i ich mobilność w przyszłości. Jesteśmy przekonani, że wszyscy nasi klienci – dawni, teraźniejsi i przyszli – zgodzą się z nami, że „Nothing moves us like Citroën.”
1. NOWE LECZ ZNAJOME LOGO
Centralnym elementem nowej identyfikacji wizualnej marki jest zmodyfikowany symbol dwóch szewronów (czyli elementów kół zębatych), znany na całym świecie. Jest to już dziesiąta wersja logo Citroëna od powstania marki w 1919 roku, z szerszymi i bardziej rzucającymi się w oczy szewronami, które kontrastują z tłem. Otacza je dyskretne obramowanie w kształcie pionowego owalu.
Owalne i pionowe logo jest bardziej wyraziste i podkreśla przełomowy moment w historii marki. Wytycza nowy kierunek w stylistyce produktów Citroëna. Jest bardziej widoczne i pozwoli na natychmiastową identyfikację wszystkich modeli Citroëna. Pojawi się również we wszystkich kanałach komunikacji oraz w punktach kontaktu klientów z marką. Jest zdecydowanie bardziej nowoczesne, wyraziste i lepiej dostosowane do cyfrowych technologii.
Alexandre Revert, global brand designer, oświadczył: „Staramy się jasno wytyczyć nasz przyszły kierunek, więc wydawało się nam logiczne, że powinniśmy powrócić do estetyki oryginalnego logo stworzonego przez André Citroëna, które było obietnicą innowacyjnej mobilności dostępnej dla wszystkich. Stopniowe przejście na bardziej widoczne logo jest może subtelną, ale znaczącą zmianą. Techniczna precyzja i funkcjonalność elementów koła zębatego tworzy kontrast z ciepłem i niemal ludzką łagodnością owalu, który je otacza”.
2. PRZEJRZYSTE I PRZYJAZNE KANAŁY KONTAKTU Z MARKĄ
Nowe pionowe logo jest elementem kompleksowego projektu nowej identyfikacji wizualnej. Jednym z głównym założeń jest uwzględnienie elementów, dla których inspiracją były marki spoza sektora samochodowego, np. z branży kosmetycznej lub modowej, by wykreować cieplejszy wizerunek w każdym środowisku. Na przykład nowy interfejs, zdecydowanie bardziej prosty i przejrzysty, zgodny z nową identyfikacją wizualną, ma zapewnić klientom poczucie bezproblemowego kontaktu z marką w kanałach cyfrowych i umożliwić wizytę w salonie bez ruszania się z kanapy we własnym domu.
Dużą uwagę zwrócono na jego warstwę graficzną i zapewnienie doświadczenia klienta, które będzie spełniać oczekiwania nowych odbiorców pod względem ergonomii i estetyki (m.in. poprzez zaoferowanie trybu ciemnego), a także rygorystyczne wymagania stawiane w przypadku kanałów sprzedaży online.
Ponadto marka rozwija nowy język komunikacji wykorzystujący animacje na wszystkich nośnikach cyfrowych, zarówno na ekranach samochodu, jak i w aplikacji My Citroën na urządzeniach klienta, aby zapewnić spójne i atrakcyjne doświadczenie.
Nowa identyfikacja obejmie również wszystkie punkty kontaktu z marką – sklep, produkty lifestylowe, dokumentację pokładową, a także oznakowanie biur i salonów Citroëna. Nowe oznakowanie punktów sieci marki ma być lżejsze i mnie energochłonne, a także bardziej czytelne. Nie będzie również obejmować elementów chromowanych, żeby zwiększyć wskaźnik recyklingu.
Wnętrza salonów mają być komfortowe i rodzinne. Koncepcja „La Maison Citroën” będzie stopniowo przechodziła na nową identyfikację, zwłaszcza że od początku była niezwykle popularna wśród klientów.
Uzupełnieniem i wzmocnieniem nowej identyfikacji marki będzie prostsza paleta świeżych kolorów i nowa typografia. Podstawowymi kolorami będą biały i szary, kojarzące się z pogodą ducha i prostotą, dwa pozostałe kolory będą używane dla kontrastu na detalach oraz w wybranych strefach.
Wkrótce pojawi się w gamie oczekiwany kojący odcień niebieskiego Monte Carlo, który od dawna jest używany przez Citroëna i dla którego inspiracją były kultowe modele marki, zwłaszcza 2CV i DS. Ten sam kolor zobaczymy na wybranych drukowanych i cyfrowych nośnikach identyfikacji marki oraz w sieci dystrybucji.
Energetyczny i intrygujący odcień Infrarouge zastąpi aktualnie używaną czerwień, wniesie równowagę i dynamiczny kontrast we wszystkich materiałach marki.
3. HASŁO, KTÓRE WIELE MÓWI O AMBICJACH MARKI
Zmianie logo i całej identyfikacji wizualnej Citroëna towarzyszy nowe hasło „Nothing moves us like Citroën”, które podkreśla nachodzącą rewolucję w podejściu marki do przystępnych rozwiązań w zakresie mobilności, jak również determinację we wprowadzaniu odpowiedzialnych, przyjaznych dla użytkownika usług, które wpisują się w koncepcję zrównoważonego rozwoju.
Pierwszym namacalnym dowodem zmiany tożsamości będzie rodzinny samochód koncepcyjny z napędem elektrycznym. Będzie zgodny z nową identyfikacją wizualną.
Laurent Barria, dyrektor marketingu i komunikacji Citroëna, powiedział: „Wracamy do naszych korzeni, interpretujemy naszą tożsamość w nowoczesnym stylu i wysyłamy jasny komunikat: chcemy pozostać wierni stylowi Citroëna, a jednocześnie zakwestionować obecny status quo. Zgodnie z naszą misją opracowywania odważnych rozwiązań, które sprawią, że mobilność stanie się łatwiej dostępna, zachowujemy odmienne spojrzenie na rzeczywistość i jesteśmy zdeterminowani pokazać naszym klientom i nam samym, że nic ani nikt nie zapewni takiego transportu jak Citroën. Dzięki nowej identyfikacji poszerzamy dziś komfort, odczuwany we wnętrzu naszych samochodów, na świat zewnętrzny i na cały ciąg kontaktów klienta z marką”.
Nowe hasło — „Nothing moves us like Citroën” — będzie stopniowo wprowadzane i wykorzystywane w komunikacji i podczas wydarzeń organizowanych przez markę.
Nowa identyfikacja wizualna została opracowana przez zespół designu Citroëna z wykorzystaniem zasobów i doświadczenia studia Global Brand Design należącego do koncernu Stellantis i świadczącego usługi dla klientów wewnętrznych i zewnętrznych.