W maju 2024 roku w Czechach zostało wyprodukowanych 120,6 tys. samochodów osobowych. To o 8,0 proc. mniej (-10,6 tys. sztuk) niż w tym samym okresie zeszłego roku.
W okresie pierwszych pięciu miesięcy br. z linii montażowych zjechało 651,9 tys. aut, o 9,5 proc. więcej niż przed rokiem. - Wolumeny produkcji pojazdów w Czechach zdołały wzrosnąć pomimo lekkiego ochłodzenia w maju na głównych rynkach europejskich. Dzięki temu czeski przemysł motoryzacyjny w dalszym ciągu wspiera krajową gospodarkę i potwierdza jej odporność oraz zdolności adaptacyjne. Zapowiadana inwestycja w rozbudowę produkcji chipów firmy onsemi w Rožnovie pod Radhoštěm to wyjątkowo dobra wiadomość. Inwestycja ta zarówno zmniejszy ryzyko uzależnienia od globalnych łańcuchów dostaw, jak i jednocześnie wzmocni krajowe możliwości w zakresie cyfryzacji pojazdów. Ze względu na oczekiwany wzrost liczby chipów w pojazdach i ich wartości, jest to jeden z kluczowych trendów, który będzie w coraz większym stopniu powiązany z wartością dodaną - mówi Zdeněk Petzl, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Przemysłu Samochodowego AutoSAP.
Spośród ponad 650 tys. wyprodukowanych samochodów tylko 50,9 tys. przypadło na pojazdy elektrycznych. To o 22,1 tys. mniej niż przed rokiem (-30,5 proc.). Udział aut z tego typu napędem spadł do 7,8 proc. - 37,2 tys. to auta typu BEV (-29,4 proc.) a pozostałe 13,4 tys. to hybrydy typu plug-in (-33,2 proc.).
W kwietniu produkcja zakładów Škoda Auto wyniosła 70,7 tys. sztuk (-10,7 proc.) a od początku tego roku - 400,9 tys. (+6,6 proc.). Wyprodukowano 26,6 tys. pojazdów elektrycznych (BEV i PHEV), co stanowi 6,6 proc. całkowitej produkcji marki. Spośród nich 22,2 tys. to pojazdy akumulatorowe, a 4,4 tys. pojazdy hybrydowe typu plug-in.
Fabryka Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) w Noszowicach zanotowała w minionym miesiącu spadek o 1,5 proc. (30,1 tys. sztuk). W okresie styczeń-maj 2024 r. utrzymany został jednak nieznaczny wzrost (147,4 tys., +1,5 proc.). Z całkowitej liczby pojazdów 14,9 tys. było pojazdami czysto elektrycznymi, a 9,0 tys. miało napęd hybrydowy typu plug-in. Łącznie samochody elektryczne (BEV i PHEV) stanowiły prawie 16,2% całkowitej produkcji HMMC.
Także w zakładzie Toyota Motor Manufacturing Czech Republic produkcja była niższa i wyniosła 19,8 tys. aut (-7,8 proc.). Od początku roku w Kolinie zostało wyprodukowanych 103,6 tys. samochodów To o 39,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Ponad połowa wytwarzanych aut przypadła na hybrydowy model Yaris HEV.
Europa
Czechy: niższa produkcja aut w maju 2024 roku
- Szczegóły
- Autor: AutoSAP, AutomotiveSuppliers.pl (fot. HMMC)