Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Grupa Volkswagen solidnie rozpoczęła rok finansowy 2023. Pomimo wciąż trwających trudności z zaopatrzeniem, zysk operacyjny przed negatywnymi efektami, głównie z działań zabezpieczających towary, odnotował w pierwszym kwartale wyraźny wzrost.

Przychody ze sprzedaży wzrosły o 22 procent - do 76 mld euro, głównie dzięki wzrostowi sprzedaży w Europie i Ameryce Północnej. Ponadto pozytywny wpływ na wyniki miały zmiany cen.

Zysk operacyjny przed skutkami wyceny z tytułu zabezpieczenia towarów wzrósł o 35 procent do 7,1 mld euro. Marża wzrosła do 9,3 procent, a zatem była powyżej prognozowanego przedziału dla Grupy Volkswagen, który wynosił od 7,5 do 8,5 procent.
Zysk operacyjny zmniejszył się rok do roku z 8,3 mld do 5,7 mld euro z powodu negatywnych efektów wynikających głównie z hedgingu towarowego w wysokości 1,3 mld euro w I kwartale 2023 roku. W poprzednim kwartale zysk operacyjny skorzystał z pozytywnego wpływu hedgingu towarowego w wysokości 3,2 mld euro. Rentowność operacyjna ze sprzedaży wyniosła w pierwszym kwartale 7,5 procent.

Dział motoryzacyjny wygenerował w pierwszym kwartale 2023 roku środki pieniężne netto w wysokości 2,2 mld euro. Kapitał obrotowy w związku z trwającymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw wzrósł o 1,9 mld euro rok do roku. Przepływy pieniężne netto zawierały również 0,4 mld euro z transakcji fuzji i przejęć w kwartale.

Płynność netto w dziale motoryzacyjnym w pierwszym kwartale spadła do 38,4 mld euro. To zgodne z oczekiwaniami ze względu na wypłatę specjalnej dywidendy związanej z wprowadzeniem na giełdę akcji Porsche. Spadek ten był jednak mniejszy niż dywidenda specjalna wypłacona akcjonariuszom.

Grupa kontynuowała realizację strategii związanej z elektromobilnością, notując w I kwartale wzrost dostaw o 42 procent rok do roku. Dostawy wyniosły łącznie 141 000 pojazdów z tego typu napędem, co przekłada się na około 7 procent w dostawach ogółem.

Łączne odnotowano wzrost dostaw do klientów o 7,5 procent rok do roku. W marcu 2023 roku globalne dostawy znacznie wzrosły – o 23,9 procent rok do roku. W pierwszym kwartale dostawy w Chinach spadły o 14,5 procent, ale Grupa jest przekonana, że dzięki rozszerzonej gamie modelowej, dopasowanej do oczekiwań tamtejszych klientów, dostawy w tym regionie wzrosną w dalszej części roku. Z portfelem zamówień na poziomie 1,8 miliona pojazdów w Europie Zachodniej, w tym 260 000 aut elektrycznych, popyt na pojazdy Grupy Volkswagen pozostał silny.

Na podstawie solidnych danych Volkswagen Group potwierdza wydaną 3 marca prognozę na rok finansowy 2023.

„Grupa Volkswagen w obiecujący sposób rozpoczęła rok 2023 ze znaczącym wzrostem przychodów i zysku operacyjnego przed uwzględnieniem efektów hedgingu towarowego. W oparciu o te solidne wyniki i portfel zamówień na poziomie 1,8 mln pojazdów na koniec I kwartału, potwierdzamy naszą prognozę finansową na rok 2023.” – powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy Grupy Volkswagen.

„Volkswagen jest zaangażowany w inwestycje na kluczowych rynkach. W I kwartale ogłosiliśmy plany budowy nowej fabryki w USA dla kultowej marki Scout, będą w niej produkowane duże SUV-y i pick-upy. Rozpoczęliśmy również działania związane z powstaniem pierwszej za oceanem fabryki ogniw akumulatorowych Grupy w Kanadzie i zaprezentowaliśmy całkowicie nowy model ID.7” - dodał Arno Antlitz.

Dalsza ekspansja na rynkach chińskim i północnoamerykańskim

Kierując się podejściem „W Chinach, dla Chin” Grupa wprowadziła nowy projekt „100%TechCo”, który łączy prace badawczo-rozwojowe nad pojazdami i komponentami oraz zaopatrzenie. W efekcie czas rozwoju nowych produktów i technologii zostanie skrócony o około 30 procent. Grupa planuje zainwestować ok. 1 mld euro w utworzenie nowego centrum innowacji samochodów elektrycznych, z siedzibą w Hefei. Volkswagen kontynuuje współpracę z lokalnymi partnerami, takimi jak Horizon Robotics, aby przyspieszyć wprowadzenie autonomicznej jazdy w Chinach i umożliwić szybszy rozwój oprogramowania i koncepcji technologicznych przygotowanych specjalnie dla Chin. Grupa zaprezentowała również w Chinach model ID.7, stanowiący kolejny kamień milowy na drodze do stworzenia pełnej gamy modeli o napędzie wyłącznie elektrycznym.

W Ameryce Północnej Grupa rozwija globalną działalność w zakresie akumulatorów, uruchamiając w Kanadzie swoją pierwszą za oceanem fabrykę ogniw akumulatorowych. Nowe modele samochodów elektrycznych, takie jak ID. Buzz już wkrótce poszerzą ofertę elektrycznych pojazdów w USA. Grupa realizuje również „Electrify America Boost Plan”, który zakłada podwojenie liczby punktów ładowania do 2026 roku – do 8000. Poprzez elektryfikację kultowej marki Scout Grupa wchodzi w bardzo atrakcyjny segment samochodów użytkowych i dużych SUV-ów. Dlatego też w planach Grupy jest budowa w Karolinie Południowej fabryki zdolnej do produkcji 200 000 samochodów elektrycznych rocznie.

Wyniki grup marek

W grupie marek wolumenowych sprzedaż pojazdów wzrosła o 36 procent w porównaniu z poprzednim okresem, nawet bardziej niż dostawy (o 30 procent). Zysk operacyjny wyniósł 1,7 mld euro. Marża operacyjna wzrosła o 1,7 punktu procentowego - do 5,3 procent.

Grupa marek premium odnotowała solidne wyniki, osiągając zysk operacyjny w wysokości 1,8 mld euro i marżę operacyjną na poziomie 10,8 procent. Na przepływy pieniężne netto miały wpływ inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych fabryk samochodów elektrycznych oraz nagromadzenie kapitału obrotowego.

W grupie marek sportowych i luksusowych marża operacyjna Porsche pozostała w I kwartale na stabilnym poziomie 18,5 procent dzięki wyższym wolumenom, lepszej polityce cenowej i lepszemu miksowi produktów. Przepływy pieniężne netto w dziale motoryzacyjnym wzrosły w porównaniu z solidnym poziomem sprzed roku.

TRATON

TRATON odnotował wzrost sprzedaży o 25 procent, a całkowite przychody ze sprzedaży wzrosły o 31 procent dzięki silnemu wzrostowi wolumenu, pozytywnym efektom modyfikacji oferty oraz usługom związanym z pojazdami. Marża operacyjna wyniosła 8 proc. (4 proc. w I kwartale 2022 r.) dzięki lepszemu wykorzystaniu mocy produkcyjnych i pozytywnemu efektowi zmian w ofercie, który zrekompensował wyższe koszty produkcji. Przepływy pieniężne netto znacząco wzrosły mimo dalszego gromadzenia kapitału obrotowego w wyniku poprawy wyników operacyjnych i wpływów z wewnątrzgrupowej sprzedaży Scania Finance Russia. Ze względu na dobry początek TRATON zwiększył prognozę marży na rok 2023 dla zwrotu ze sprzedaży do zakresu 7-8 procent (poprzednio 6-7 procent).

CARIAD

Spółka CARIAD odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o 53 procent, napędzany głównie przez przychody z licencji. Zysk operacyjny był stabilny i wyniósł -0,4 mld euro, dodatkowo poczyniono inwestycje w platformy programowe.

21 czerwca - dzień rynków kapitałowych

W dniu rynków kapitałowych Grupa Volkswagen przedstawi aktualizację swojej strategii. Prezentacja skupi się na nowym zespole, nowym duchu przedsiębiorczości, silnych platformach technologicznych i sposobie, w jaki grupy marek będą z nich korzystać, strategiach regionalnych i przyszłych celach finansowych.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Craemer GmbH
FORTY Sp. J. A. Korczyński, M. Tytkowska
RABUGINO Sp. z o.o.
GREG-PLAST
HQ Plastics
Linde  Material Handling Polska Sp. z o. o.