Niemcy są głównym partnerem handlowym i kooperacyjnym przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, więc sytuacja w tym kraju jest dla nas szczególnie ważna.
Instytut Ifo przedstawił wyniki najnowszego badania klimatu biznesowego w Niemczech, uwzględniając także sektor motoryzacyjny. Sytuacja biznesowa w tej branży dramatycznie się pogorszyła. Indeks bieżącej działalności w kwietniu spadł do minus 85,4 punktu w porównaniu do minus 13,2 punktu w marcu. Jest to największy spadek i najniższa wartość, od kiedy prowadzona jest taka analiza od zjednoczenia Niemiec w 1990 roku. Podczas kryzysu finansowego 2008-2009 wskaźnik ten spadł do minus 82,9 punktu (kwiecień 2009).
- Nigdy wcześniej nie widzieliśmy tak złych wyników w tej kluczowej branży - mówi Klaus Wohlrabe, szef badań w Ifo. Wolumeny zamówień wciąż się kurczą. W tym przypadku wskaźnik spadł do minus 76,7 punktu wobec minus 10,1 punktu w marcu. W międzyczasie wzrosły poziomy zapasów: indeks wzrósł do plus 40,5 punktu z plus 14,6 punktu w marcu. Wykorzystanie mocy produkcyjnych spadło do 45 procent, co oznacza najniższy poziom od zjednoczenia Niemiec.
W kwietniu indeks oczekiwań produkcyjnych spadł do minus 44,2 punktu z minus 36,2 punktu w marcu. Oczekiwania dotyczące eksportu w kwietniu spadły do minus 64,9 punktu wobec minus 43,9 punktu miesiąc wcześniej. Pogorszyły się także oczekiwania biznesowe na nadchodzące miesiące - kwietniowy indeks do minus 45,7 punktu. W marcu wyniósł on minus 34,6 punktu.
Europa
Sytuacja w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym dramatycznie się pogarsza
- Szczegóły
- Autor: Ifo Institute, AutomotiveSuppliers.pl (fot. AUDI)