Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) dokonało korekty prognozy rynkowe dla sektora samochodowego. Podczas gdy chiński rynek odbudowuje się z ogromnym rozmachem po rozległych blokadach wiosną tego roku, oczekiwania wobec Stanów Zjednoczonych i Europy ograniczają przede wszystkim wysoka inflacja i podwyżki stóp procentowych.

Pogarszają one warunki finansowania dla konsumentów, a także zmniejszają siłę nabywczą.

W Europie rosyjska inwazja na Ukrainę spowodowała dodatkowe niedobory w łańcuchach dostaw. Złagodzenie sytuacji, którego początkowo oczekiwano, jest teraz mniej wyraźne niż wcześniej zakładano. Trudna dostępność półproduktów i surowców nadal determinuje rynki, w szczególności brak półprzewodników.

W przypadku Chin VDA zakłada obecnie wzrost o 9 proc. do 23,0 mln samochodów osobowych (wcześniejsza prognoza: +3 proc.). Po blokadach w kwietniu i maju rynek chiński odzyskał siły z ogromnym rozmachem. Ponadto rządowe środki zwiększające popyt (w tym obniżki podatków) zapewniają obecnie znaczny "wiatr w plecy".

Skorygowana prognoza dla Stanów Zjednoczonych zakłada 7-procentowy spadek do 13,8 mln sprzedanych lekkich pojazdów w bieżącym roku. Poprzednio VDA liczyło na jedynie 1-procentowy spadek. W Stanach Zjednoczonych niska produkcja samochodów doprowadziła do historycznie niskich zapasów u dealerów. Wzrost stóp procentowych przez FED spowoduje również, że kredyty konsumpcyjne w będą znacznie droższe, na co amerykańscy są tradycyjnie wrażliwi.

Dla Europy (UE27, EFTA i Wlk. Brytania) obniżono również prognozę. Poprzednio VDA zakładało sprzedaż w 2022 roku na poziomie roku poprzedniego ( ±0 proc.). Aktualnie należy liczyć się ze spadkiem o 4 proc. do 11,3 mln samochodów. - Spodziewane przez nas w II połowie roku rozluźnienie łańcuchów dostaw ma teraz mniejszy wpływ na rynek niż wcześniej zakładaliśmy. Oczekujemy również, że negatywne efekty popytowe będą się nasilać w najbliższych miesiącach ze względu na spadającą siłę nabywczą. Obniżamy naszą prognozę rynkową dla Niemiec z +3 proc. do -6 proc. W związku z tym zakładamy, że obecnie wielkość rynku wynosi 2,5 miliona samochodów osobowych - czytamy w komunikacie VDA.

W przypadku wyników dla rynku nowych samochodów osobowych na całym świecie nadal obowiązuje założenie, że wielkość sprzedaży będzie na poziomie z roku poprzedniego (±0 proc.). Odpowiada to wolumenowi sprzedaży 71,4 mln samochodów, czyli o 9,2 mln aut mniej niż przedcovidowym 2019 roku i aż o 13,0 mln mniej niż w 2018 roku.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

1Logistics Żuralski Sp. z o.o.
FORTY Sp. J. A. Korczyński, M. Tytkowska
Linde  Material Handling Polska Sp. z o. o.
RADMOT Sp. z o.o.
BARIBAL Group
Link International Transport