Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Rok 2024 zostanie zapamiętany we Włoszech jako czarny rok Grupy Stellantis, twierdzą przedstawiciele związku zawodowego FIM-CISL. Z linii montażowych zjechało łącznie 475 090 samochodów osobowych i pojazdów dostawczych wobec 751 384 sztuk rok wcześniej.

Spadek rok do roku wyniósł więc 36,8 proc. Po raz pierwszy wszystkie włoskie fabryki Stellantis były na minusie a w segmencie auta osobowych zanotowano większy spadek (-45,7 proc.) niż w pojazdów użytkowych. Wynik 283 090 samochodów osobowych jest tak niski, że ostatni raz odnotowano go … w 1956 roku.

  • Wyniki poszczególnych zakładów:
  • Turyn / Mirafiori - 25 920 wyprodukowanych aut w porównaniu do 85 940 w 2023 r., co oznacza spadek o około 70 proc. 91 proc. wolumenu fabryki (23 670 egzemplarzy) przypadło na elektryczną wersję Fiata 500. Pozostałą część stanowiła produkcja Maserati (2 250 sztuk). Miniony rok charakteryzował się bardzo wieloma przestojami - w sumie na ponad połowę wszystkich dni roboczych w 2024 roku! Bieżący roku zapowiada te same trudności, ponieważ wznowienie produkcji Fiat 500e zaplanowano na 20 stycznia a Maserati na 3 lutego. Sytuacja pod względem wolumenowym nie ulegnie poprawie aż do rozpoczęcia produkcji hybrydy Fiata 500, zaplanowanej na listopad tego roku.
  • Maserati Modena - produkcja w tym zakładzie, wbrew prognozom firmy, odnotowała znaczny spadek o 79 proc. Wyprodukowano tylko 260 samochodów w porównaniu do 1 244 aut w 2023 r . W ostatnim kwartale zakład działał tylko przez 10 dni.
  • Cassino - produkcja wyniosła 26 850 aut, co oznacza spadek rok do roku o 45 proc. Uzyskany wynik jest najgorszy w historii tej lokalizacji. Od początku 2024 roku zakład pracuje na jedną zmianę. Obecną produkcję stanowi: Alfa Romeo Giulia (20 proc.), Alfa Romeo Stelvio (53 proc.) i nowe Maserati Grecale (27 proc.). W Cassino w minionym roku było około 60 dni przestoju. Produkcja w 2025 roku rozpocznie się dopiero 17 stycznia.
  • Pomigliano - pomimo wyprodukowania 167 980 aut, nastąpił spadek o 21,9 proc. Przy zdecydowanie wyższych spadkach w pozostałych zakładach, udział Pomigliano w całej produkcji Stellantis we Włoszech w 2024 roku wzrósł do 59 proc. Zdecydowana większość produkcji przypadła na model Fiat Panda (131 000 sztuk), pozostaje stabilna w porównaniu z 2023 rokiem. Produkcja na linii montażowej modeli Alfa Romeo Tonale i Dodge Hornet zmalała o 55 proc. Od I kwartału 2024 r. zmieniono liczbę zmian przy ich produkcji z dwóch na jedną.
  • Melfi - od początku 2024 roku czas pracy w zakładzie został skrócony do dwóch zmian. Produkcja wyniosła 62 080 aut (-63,5 proc.), w tym 30 proc. przypadło na Fiata 500X, 30 proc. na Jeepa Renegade i pozostałe 40 proc. na Jeep Compass. W 2024 r. liczba dni przestojów w produkcji wyniosła 154 dni, zarządzanych za pomocą CDS.
    W tym roku w Melfi od marca rozpocznie się produkcja pierwszego elektrycznego DS 8. Premiera elektrycznego Jeepa Compass nastąpi w czerwcu.
  • Atessa - początkowa prognoza zakładała pracę na 15 zmian i wyprodukowanie 255 tys. pojazdów użytkowych (+11 proc. w porównaniu do 2023 r.). Ostatecznie w 2024 roku z linii montażowych zjechało 192 000 aut, czyli o 16,6 proc. mniej w stosunku do roku poprzedniego. Atessa wraz z Pomigliano były jedynymi włoskimi fabrykami Stellantis, które odnotowały wzrost w ciągu pierwszych 6 miesięcy roku. Obecnie fabryka produkuje następujące pojazdy użytkowe z gamy dużych vanów: Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Opel/Vauxhall Movano i Toyota Proace Max.

Sytuacja pod względem wolumenów nie ulegnie znaczącym zmianom w 2025 r. - nowa produkcja uruchomiona w bieżącym roku w Melfi, Cassino i Mirafiori będą miały wpływ dopiero na wolumeny w 2026 r.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ZG Lighting Polska Sp. z o.o.
EJOT Polska Sp. z o.o. Sp. k.
Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
Mondi Simet Sp. z o.o.