Dzięki środkom unijnym z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przyznanych w ramach działania 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, zredukowana zostanie emisja dwutlenku węgla i zmniejszy się poziomu hałasu w aglomeracjach miejskich w Polsce. Nowy tabor zakupiony w ramach 13 umów zawartych między CUPT i beneficjentami trafi dla miast, które starają się kompleksowo podejść do polityki zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i hałasu.
Poza zakupem taboru wspieranym przez Fundusze Europejskie prowadzą np. działania z zakresu edukacji ekologicznej. Pierwsze 8 autobusów pojawi się ulicach Gorzowa Wielkopolskiego już pod koniec tego roku, a w pozostałych miastach dostawy pojazdów i ładowarek będą realizowane sukcesywnie do końca 2021 roku.
- Władze miast coraz większą wagę przywiązują do poprawy jakości życia mieszkańców. Ekologiczna i przyjazna komunikacja miejska powoli staje się standardem. Dzięki finansowaniu unijnemu w polskich miastach pojawi się kolejne 190 nowych autobusów elektrycznych. Pasażerowie ucieszą się z udogodnień, a my wszyscy z czystszego powietrza - podkreśliła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
- Cieszę się, że kolejne samorządy uzyskują unijne wsparcie finansowe. Polska jest obecnie jednym z liderów w Europie pod względem wykorzystywania środków z Unii na cele transportowe. Projekty, na które dzisiaj podpisujemy umowy są bardzo ważne, ponieważ dotyczą ekologicznego transportu. Wiemy, że to przyszłość, w kierunku której powinny zmierzać polskie miasta - wskazał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
30 stycznia 2020 r. Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisała 10 umów o dofinansowanie dla projektów:
Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań
Beneficjent: Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni
Wartość całkowita projektu: 99,7 mln zł
Wartość dofinansowania UE: 68,6 mln zł
Realizacja projektu: styczeń 2022 r.
Elektryfikacja linii komunikacji miejskiej w Zielonej Górze
Beneficjent: Miasto Zielona Góra
Wartość całkowita projektu: 45,4 mln zł
Wartość dofinansowania UE: 30,3 mln zł
Realizacja projektu: luty 2021 r.
Czyste niebo nad Zagłębiem - Zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania
Beneficjent: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu
Wartość całkowita projektu: 42,9 mln zł
Wartość dofinansowania UE: 29,6 mln zł
Realizacja projektu: lipiec 2021 r.
Zakup autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą do ładowania
Beneficjent: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach
Wartość całkowita projektu: 39,1 mln zł
Wartość dofinansowania UE: 27 mln zł
Realizacja projektu: styczeń 2022 r.
Zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania dla Miasta Gorzowa Wlkp.
Beneficjent: Miasto Gorzów Wielkopolski
Wartość całkowita projektu: 30,5 mln zł
Wartość dofinansowania UE: 20,8 mln zł
Realizacja projektu: grudzień 2020 r.
Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Radomiu poprzez zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą
Beneficjent: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu
Wartość całkowita projektu: 27,8 mln zł
Wartość dofinansowania UE: 19,2 mln zł
Realizacja projektu: lipiec 2021 r.
Elektromobilne Opole
Beneficjent: Miasto Opole
Wartość całkowita projektu: 20,2 mln zł
Wartość dofinansowania UE: 13,9 mln zł
Realizacja projektu: maj 2021 r.
Elektryfikacja komunikacji miejskiej w Malborku
Beneficjent: Miejski Zakład Komunikacji w Malborku
Wartość całkowita projektu: 19,7 mln zł
Wartość dofinansowania UE: 13,8 mln zł
Realizacja projektu: luty 2021 r.
Zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania
Beneficjent: Miejski Zakład Komunikacji w Pile
Wartość całkowita projektu: 16,1 mln zł
Wartość dofinansowania UE: 11,1 mln zł
Realizacja projektu: styczeń 2022 r.
Zakup 2 autobusów elektrycznych zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania pojazdów, celem zapewnienia obsługi obszaru śródmiejskiego w Kędzierzynie-Koźlu
Beneficjent: Gmina Kędzierzyn-Koźle
Wartość całkowita projektu: 6,7 mln zł
Wartość dofinansowania UE: 4,6 mln zł
Realizacja projektu: październik 2021 r.
- Inwestycje te otrzymują unijne dofinansowanie także dlatego, że powstaną w miastach, w których komunikacja publiczna jest uprzywilejowana m.in. poprzez ITS, buspasy, wydzielone tory, śluzy przy wjazdach na skrzyżowanie, a także politykę biletową zachęcającą do korzystania z transportu zbiorowego. Taki system premiowania projektów z pewnością będzie utrzymany także w przyszłej perspektywie finansowej UE, aby wsparcie zagwarantować projektom kompleksowym, przemyślanym przyczyniającym się do osiągnięcia celu obniżenia emisji zanieczyszczeń w miastach i neutralności klimatycznej - powiedziała podczas dzisiejszej uroczystości Joanna Lech p.o., Dyrektora CUPT.
- Komisja Europejska stawia sobie ambitne cele w zakresie polityki klimatycznej i transportowej. Lista podpisanych dziś umów wyraźnie wskazuje na nieodzowność UE w narodowych działaniach służących wdrażaniu polityki elektromobilności w transporcie zbiorowym. To wsparcie ma na celu poprawę jakości życia obywateli dużych miast borykających się z niekorzystnymi zjawiskami takimi jak smog - również generowanym przez transport. Skala zaangażowania UE jest wymierna - w przypadku dofinansowania projektów, które dzisiaj są inicjowane, wynosi niemal 70 proc. inwestowanych środków. I tak jak nie chcemy sobie wyobrażać Polski poza strefą Schengen czy wspólnym rynkiem, tak nie chcemy, wyobrażać sobie Polski bez tych 70 proc. wkładu UE, umożliwiającego nam wszystkim - Polakom i Europejczykom - poprawę jakości życia i zyskanie dostępu do nowoczesnych, niskoemisyjnych środków transportu - podkreślił Sebastian Rysz z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.