Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Rząd chce wyeliminować z polskich dróg pojazdy zatruwające atmosferę. Od 2010 r., zamiast akcyzy wliczanej do ceny, przy rejestracji auta będziemy płacić podatek uzależniony od poziomu emitowanych spalin - informuje "Rzeczpospolita".
 
Podatek ekologiczny od nowych aut będzie mniejszy od obecnie obowiązującej akcyzy. Droższe za to byłoby sprowadzanie z zagranicy starych samochodów.

- Zmiana ta ma zachęcić kierowców do złomowania pojazdów zużywających dużo paliwa i emitujących dużo dwutlenku węgla - mówi wiceminister finansów Maciej Grabowski.

Wiceminister przyznał, że nie zdecydowano jeszcze czy opłata będzie pobierana jednorazowo przy rejestracji pojazdu czy okresowo, np. co roku. Na pewno będzie natomiast zróżnicowana i uzależniona od poziomu emisji spalin.

Nowy podatek ma przynieść budżetowi takie same wpływy jak obowiązująca obecnie akcyza (w 2008 r. - 1,5 mld zł). Według Wojciecha Drzewieckiego z Instytutu Samar oznacza to średnio 105 zł opłaty rocznej od każdego zarejestrowanego samochodu. Dziś przy zakupie samochodu za 60 tys. zł płacimy 1860 zł akcyzy (3,1 proc.).

Wiceminister Grabowski zastrzega, że państwa nie stać obecnie, aby dopłacać do złomowania aut. Proponował to Waldemar Pawlak.

- Każdy sposób promujący pojazdy emitujące mniej szkodliwych substancji do atmosfery sprzyjać będzie rozwojowi rynku - uważa Wojciech Drzewiecki z Samaru.

- Najlepszym rozwiązaniem byłoby pobieranie opłaty najpierw, przy rejestracji, a potem każdego roku - twierdzi Jakub Faryś z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. - Objąłbym nią wszystkie rejestrowane pojazdy, przy czym właściciele nowych aut płaciliby stawkę minimalną.

Więcej w "Rzeczpospolitej".
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ZG Lighting Polska Sp. z o.o.
Shapers’ Polska Sp. z o.o.
MRS ELECTRONIC Sp. z o.o.
Gotec Plastics Polska sp. z o.o.
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
Linde  Material Handling Polska Sp. z o. o.