W I połowie 2010 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 1483 autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 5 ton. To aż o 669 szt. mniej niż rok wcześniej (-31,08%).
To pierwszy tak wyraźny spadek eksportu odnotowany na przestrzeni ostatnich sześciu lat.
Po I połowie br. najważniejszym kierunkiem naszego eksportu nie były Niemcy. Po raz pierwszy na czele stawki pojawiła się Szwecja, co jest efektem realizowanych kontraktów przez Volvo, Scanię i Solarisa. Drugim najpopularniejszy kierunek eksportu były już tradycyjnie Niemcy, trzecim - Norwegia, a czwartym - W. Brytania.
Liderem eksportu po I połowie br. zostało Volvo z wynikiem 441 wyeksportowanych autobusów. Główne kierunki eksportu szwedzkiego producenta to Norwegia (duży kontrakt na dostawę autobusów międzymiastowych V8700) oraz Niemcy i Szwecja. Warto odnotować, że bramy wrocławskiej fabryki opuściły także pierwsze seryjne pojazdy hybrydowe na bazie niskopodłogowego modelu V7700, które zakupili przewoźnicy m.in. z Luksemburga i Szwajcarii.
Drugie miejsce to Scania Bus Production Słupsk, która wysłała do swoich zagranicznych klientów 386 autobusów oraz ponad 250 podwozi do montażu przemysłowego. Kompletne pojazdy trafiły w zdecydowanej większości do odbiorców z Wielkiej Brytanii, Szwecji oraz Danii. Cały czas podstawą eksportu Scanii są piętrowe, niskopodłogowe autobusy miejskie, które seriami zamawiają angielscy przewoźnicy. Drugi ważny produkt we ofercie produkcyjnej to pojazdy niskowejściowe, zasilane etanolem, które zdecydowanie najczęściej zamawiają klienci ze Skandynawii.
I trzecie miejsce - MAN. W I połowie br. producent wysłał do swoich zagranicznych klientów tylko 384 autobusy. W zdecydowanej mierze trafiły one do Niemiec, a następnie do Szwecji i Francji. Najczęściej zagraniczni klienci wybierali modele Lion`s City i Lion`s City G.
Czwarte miejsce to Solaris Bus &Coach, który w I połowie br. sprzedał poza granicami naszego kraju 227 autobusów. W tym roku szczególnie dobrze wygląda kierunek szwedzki, gdzie łącznie zostaną dostarczone 223 autobusy polskiego producenta. Warto również wspomnieć o rosnącej produkcji trolejbusów -w I połowie roku firma wyeksportowała 26 szt. modeli Trollino 12, które trafiły do Bułgarii, Czech i Estonii. Przypomnijmy, że w całym 2009 r. firma wyeksportowała 35 trolejbusów, także zapowiada się dobry rok dla „autobusów na szelkach”.
Listę eksporterów w I połowie 2010 r. zamykają firmy:
- CMS Auto
- Kapena
- Autosan
To pierwszy tak wyraźny spadek eksportu odnotowany na przestrzeni ostatnich sześciu lat.
Po I połowie br. najważniejszym kierunkiem naszego eksportu nie były Niemcy. Po raz pierwszy na czele stawki pojawiła się Szwecja, co jest efektem realizowanych kontraktów przez Volvo, Scanię i Solarisa. Drugim najpopularniejszy kierunek eksportu były już tradycyjnie Niemcy, trzecim - Norwegia, a czwartym - W. Brytania.
Liderem eksportu po I połowie br. zostało Volvo z wynikiem 441 wyeksportowanych autobusów. Główne kierunki eksportu szwedzkiego producenta to Norwegia (duży kontrakt na dostawę autobusów międzymiastowych V8700) oraz Niemcy i Szwecja. Warto odnotować, że bramy wrocławskiej fabryki opuściły także pierwsze seryjne pojazdy hybrydowe na bazie niskopodłogowego modelu V7700, które zakupili przewoźnicy m.in. z Luksemburga i Szwajcarii.
Drugie miejsce to Scania Bus Production Słupsk, która wysłała do swoich zagranicznych klientów 386 autobusów oraz ponad 250 podwozi do montażu przemysłowego. Kompletne pojazdy trafiły w zdecydowanej większości do odbiorców z Wielkiej Brytanii, Szwecji oraz Danii. Cały czas podstawą eksportu Scanii są piętrowe, niskopodłogowe autobusy miejskie, które seriami zamawiają angielscy przewoźnicy. Drugi ważny produkt we ofercie produkcyjnej to pojazdy niskowejściowe, zasilane etanolem, które zdecydowanie najczęściej zamawiają klienci ze Skandynawii.
I trzecie miejsce - MAN. W I połowie br. producent wysłał do swoich zagranicznych klientów tylko 384 autobusy. W zdecydowanej mierze trafiły one do Niemiec, a następnie do Szwecji i Francji. Najczęściej zagraniczni klienci wybierali modele Lion`s City i Lion`s City G.
Czwarte miejsce to Solaris Bus &Coach, który w I połowie br. sprzedał poza granicami naszego kraju 227 autobusów. W tym roku szczególnie dobrze wygląda kierunek szwedzki, gdzie łącznie zostaną dostarczone 223 autobusy polskiego producenta. Warto również wspomnieć o rosnącej produkcji trolejbusów -w I połowie roku firma wyeksportowała 26 szt. modeli Trollino 12, które trafiły do Bułgarii, Czech i Estonii. Przypomnijmy, że w całym 2009 r. firma wyeksportowała 35 trolejbusów, także zapowiada się dobry rok dla „autobusów na szelkach”.
Listę eksporterów w I połowie 2010 r. zamykają firmy:
- CMS Auto
- Kapena
- Autosan
Eksport autobusów z Polski w I półroczu 2010 r.
Producent |
01-06.2010 | proc. | 01-06.2009 |
Volvo Polska |
441 |
29,74 proc. |
412 |
Scania Production Słupsk | 386 | 26,03 proc. | 385 |
MAN Bus Sp. z o. o. | 384 | 25,89 proc. |
837 |
Solaris Bus & Coach | 227 | 15,31proc. | 417 |
inni |
45 |
3,03 proc. | 101 |
RAZEM |
1 483 |
100 proc. | 2 152 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl