W I kwartale br. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 756 szt. To o 32 szt. mniej niż przed rokiem (- 4,06%). Ten niewielki spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów niż w zeszłym roku, przy cały czas dobrej krajowej koniunkturze.
Dodatkowo w tym czasie w Polsce zostało wyprodukowanych 22 trolejbusy oraz prawie 200 podwozi autobusowych i 95 szkieletów konstrukcyjnych.
Cały czas zdecydowanym liderem wśród producentów autobusów w Polsce jest MAN, który w I kwartale 2012 roku wyprodukował 277 autobusów, czyli aż o 110 szt. (+ 65,86%) więcej niż rok wcześniej. Dodatkowo do tego wyniku trzeba dopisać 146 podwozi (wysłanych m.in. do Singapuru, Hiszpanii, Izraela) oraz 95 szkieletów konstrukcyjnych autobusów turystycznych marki Neoplan, które w ramach projektu Premium zostały wysłane do niemieckiego zakładu w Plauen.
Drugie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce zajęło Volvo, które w I kwartale br. wytworzyło łącznie 148 autobusów, czyli o 69 szt. mniej niż przed rokiem (-31,79%). Wśród nich najwięcej wytworzono konstrukcji miejskich (w tym m.in. 26 egzemplarzy dla Meksyku), a następnie turystycznych. Wyraźny spadek nastąpił w segmencie międzymiastowym, gdzie jeszcze w zeszłym roku dominowały duże zamówienia na tego typu konstrukcje z Norwegii. W tym roku ich zabrakło.
Trzecie miejsce w produkcyjnym rankingu po I kwartale br. zajął Solaris Bus &Coach. Bramy fabryki w Bolechowie opuściło łącznie 129 autobusów (-89 szt. / -40,82%) oraz 22 trolejbusy (+21 szt.).
I czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu zajmuje Scania Production Słupsk. Szwedzka firma zmontowała 70 pojazdów - o 19 szt. mniej niż rok wcześniej (- 21,34%). To m.in. efekt braku większych zamówień z polskiego rynku oraz dostaw piętrowych autobusów do Wlk. Brytanii, które do tej pory były jednym z filarów produkcji zakładu. Podstawą tegorocznego eksportu są zamówienia na trzyosiowe autobusy OmniLink z Danii.
Szwedzka marka zamyka I ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli dość spora różnica. Na piątej pozycji znajduje się CMS Auto z wynikiem 57 wyprodukowanych autobusów, za nim jest Autosan, Kapena, Solbus i AMZ. Na zakończenie warto podkreślić fakt, że w I kwartale br. do polskich przewoźników trafiło aż 30% wszystkich wyprodukowanych w Polsce autobusów. W 2011 r. był to udział 20,68%.
Dodatkowo w tym czasie w Polsce zostało wyprodukowanych 22 trolejbusy oraz prawie 200 podwozi autobusowych i 95 szkieletów konstrukcyjnych.
Cały czas zdecydowanym liderem wśród producentów autobusów w Polsce jest MAN, który w I kwartale 2012 roku wyprodukował 277 autobusów, czyli aż o 110 szt. (+ 65,86%) więcej niż rok wcześniej. Dodatkowo do tego wyniku trzeba dopisać 146 podwozi (wysłanych m.in. do Singapuru, Hiszpanii, Izraela) oraz 95 szkieletów konstrukcyjnych autobusów turystycznych marki Neoplan, które w ramach projektu Premium zostały wysłane do niemieckiego zakładu w Plauen.
Drugie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce zajęło Volvo, które w I kwartale br. wytworzyło łącznie 148 autobusów, czyli o 69 szt. mniej niż przed rokiem (-31,79%). Wśród nich najwięcej wytworzono konstrukcji miejskich (w tym m.in. 26 egzemplarzy dla Meksyku), a następnie turystycznych. Wyraźny spadek nastąpił w segmencie międzymiastowym, gdzie jeszcze w zeszłym roku dominowały duże zamówienia na tego typu konstrukcje z Norwegii. W tym roku ich zabrakło.
Trzecie miejsce w produkcyjnym rankingu po I kwartale br. zajął Solaris Bus &Coach. Bramy fabryki w Bolechowie opuściło łącznie 129 autobusów (-89 szt. / -40,82%) oraz 22 trolejbusy (+21 szt.).
I czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu zajmuje Scania Production Słupsk. Szwedzka firma zmontowała 70 pojazdów - o 19 szt. mniej niż rok wcześniej (- 21,34%). To m.in. efekt braku większych zamówień z polskiego rynku oraz dostaw piętrowych autobusów do Wlk. Brytanii, które do tej pory były jednym z filarów produkcji zakładu. Podstawą tegorocznego eksportu są zamówienia na trzyosiowe autobusy OmniLink z Danii.
Szwedzka marka zamyka I ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli dość spora różnica. Na piątej pozycji znajduje się CMS Auto z wynikiem 57 wyprodukowanych autobusów, za nim jest Autosan, Kapena, Solbus i AMZ. Na zakończenie warto podkreślić fakt, że w I kwartale br. do polskich przewoźników trafiło aż 30% wszystkich wyprodukowanych w Polsce autobusów. W 2011 r. był to udział 20,68%.
Produkcja autobusów w Polsce w I kw. 2012 r.
Producent | I kw. 2012 | proc. | I kw. 2011 |
MAN Bus Sp. z o. o. | 277 | 36,64 proc. | 167 |
Volvo Polska | 148 | 19,58 proc. | 217 |
Solaris Bus & Coach | 129 | 17,06 proc. | 218 |
Scania Production Słupsk | 70 | 9,26 proc. | 89 |
inni | 132 | 17,46 proc. | 97 |
RAZEM | 756 | 100 proc. | 788 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl