Na promocję polskiego eksportu za granicą przeznaczonych zostanie do 2013 r. niemal 220 mln euro ze środków unijnych - poinformował w czwartek naczelnik wydziału promocji gospodarki resortu gospodarki Igor Mitroczuk.
Dodał, że są to pieniądze w ramach unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
"Ostatnie badania Banku Światowego z marca 2007 r. wskazują na to, że występuje bardzo silna i pozytywna korelacja między tym, ile się wydaje na promocję eksportu i w jaki sposób się wydaje, a tym, ile wynosi eksport" - powiedziała Mitroczuk na konferencji Krajowej Izby Gospodarczej. Wyniki tych obliczeń dla krajów rozwiniętych pokazują, że 1 USD zainwestowany w promocję eksportu może przełożyć się nawet na 40 USD wartości dodatkowego eksportu.
Jak powiedział, polski eksport trafia główne do krajów Unii Europejskiej (82 proc. całości w styczniu 2009 r.). Najwięksi odbiorcy to m.in. Niemcy, Francja, Włochy i Wielka Brytania.
Zdaniem prezesa Krajowej Izby Gospodarczej Andrzeja Arendarskiego, spadek polskiego eksportu jest jednym z najpoważniejszych skutków kryzysu gospodarczego. Potwierdzeniem tego są dane GUS ze stycznia 2009 r., z których wynika, że eksport wyrażony w euro spadł o ponad 26 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2008 r.
"Dane ze stycznia 2009 pokazują, że konieczne jest jak najszybsze działanie zmierzające do poprawy konkurencyjności polskiego eksportu" - uważa Arendarski.
Taką konkurencyjność - zdaniem resortu gospodarki - może zwiększyć promocja polskiego eksportu, m.in. dofinansowanie udziału w targach i misjach handlowych dla eksporterów.
Pieniądze na promocję, jednorazowo w wysokości do 200 tys. zł, można uzyskać z programu "Paszport do eksportu" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. O pieniądze mogą starać się polskie mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, których przychody z eksportu za poprzedni rok przed złożeniem wniosku nie są większe niż 30 proc. ogółu przychodów.
"To są ogromne pieniądze - nieporównywalne z tym, z czego promocja korzystała dotychczas - które będą dostępne już w najbliższym czasie. +Paszport do eksportu+ już ruszył. Jest wdrażany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Pierwsza runda aplikacyjna już w zasadzie dobiega końca. Po liczbie złożonych wniosków o wsparcie widać, że zainteresowanie jest duże" - powiedział Mitroczuk.
Wsparcie finansowe na promocję eksportu za granicą można uzyskać również z unijnych Regionalnych Programów Operacyjnych.
Dodał, że są to pieniądze w ramach unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
"Ostatnie badania Banku Światowego z marca 2007 r. wskazują na to, że występuje bardzo silna i pozytywna korelacja między tym, ile się wydaje na promocję eksportu i w jaki sposób się wydaje, a tym, ile wynosi eksport" - powiedziała Mitroczuk na konferencji Krajowej Izby Gospodarczej. Wyniki tych obliczeń dla krajów rozwiniętych pokazują, że 1 USD zainwestowany w promocję eksportu może przełożyć się nawet na 40 USD wartości dodatkowego eksportu.
Jak powiedział, polski eksport trafia główne do krajów Unii Europejskiej (82 proc. całości w styczniu 2009 r.). Najwięksi odbiorcy to m.in. Niemcy, Francja, Włochy i Wielka Brytania.
Zdaniem prezesa Krajowej Izby Gospodarczej Andrzeja Arendarskiego, spadek polskiego eksportu jest jednym z najpoważniejszych skutków kryzysu gospodarczego. Potwierdzeniem tego są dane GUS ze stycznia 2009 r., z których wynika, że eksport wyrażony w euro spadł o ponad 26 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2008 r.
"Dane ze stycznia 2009 pokazują, że konieczne jest jak najszybsze działanie zmierzające do poprawy konkurencyjności polskiego eksportu" - uważa Arendarski.
Taką konkurencyjność - zdaniem resortu gospodarki - może zwiększyć promocja polskiego eksportu, m.in. dofinansowanie udziału w targach i misjach handlowych dla eksporterów.
Pieniądze na promocję, jednorazowo w wysokości do 200 tys. zł, można uzyskać z programu "Paszport do eksportu" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. O pieniądze mogą starać się polskie mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, których przychody z eksportu za poprzedni rok przed złożeniem wniosku nie są większe niż 30 proc. ogółu przychodów.
"To są ogromne pieniądze - nieporównywalne z tym, z czego promocja korzystała dotychczas - które będą dostępne już w najbliższym czasie. +Paszport do eksportu+ już ruszył. Jest wdrażany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Pierwsza runda aplikacyjna już w zasadzie dobiega końca. Po liczbie złożonych wniosków o wsparcie widać, że zainteresowanie jest duże" - powiedział Mitroczuk.
Wsparcie finansowe na promocję eksportu za granicą można uzyskać również z unijnych Regionalnych Programów Operacyjnych.