W październiku z linii montażowej wałbrzyskiej fabryki Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) zjechał milionowy silnik. Jednocześnie, pracując nad jego stałym ulepszeniem, Toyota wprowadziła szereg modyfikacji (w tym system recyrkulacji spalin EGR).
W ich rezultacie zwiększyły efektywność pracy silnika, zmniejszyły zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla (CO2) oraz zredukowały ilość powstających tlenków azotu (NOx), które są przyczyną powstawania smogu.
Produkcja 1.0 litrowego silnika, przeznaczonego do Toyoty Yaris oraz samochodów produkowanych w TPCA w Kolinie we współpracy z koncernem PSA (Toyota Aygo, Citroen C1 i Peugeot 107) rozpoczęła się w styczniu 2005 roku. W tym czasie jednostka ta zyskała sobie uznanie użytkowników i ekspertów wygrywając w 2007 i 2008 roku prestiżowy światowy konkurs „Silnik Roku” („Engine of the Year”).
Jednym z filarów filozofii Toyoty jest stałe ulepszanie swoich produktów. - Naszym zadaniem jest nieustanna praca nad rozwojem naszych silników tak, aby odpowiadały na oczekiwania naszych użytkowników i w jak najmniejszym stopniu wpływały na środowisko naturalne - mówi Kenji Manabe, Prezes Toyota Motor Manufacturing Poland. Obecnie ta trzycylindrowa, 1.0-litrowa jednostka została dodatkowo wyposażona między innymi w system recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation). Dzięki EGR oraz kilku innym modyfikacjom prowadzącym do usprawnienia pracy nowego silnika udało się zredukować zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla (CO2) o około 3% oraz zmniejszyć ilość emitowanych tlenków azotu (NOx). Zmodyfikowany silnik od początku listopada jest montowany w Toyocie Yaris. W 1.0-litrowych silnikach montowanych w Toyocie Aygo, Citroen C1 i Peugeot 107 zakres modyfikacji, które zostaną wprowadzone od grudnia jest nieco mniejszy niemniej jednak pozwoli zredukować zużycie paliwa, a tym samym emisję dwutlenku węgla o około 2%.
Oprócz silników TMMP produkuje manualne oraz półautomatyczne skrzynie biegów przeznaczone przede wszystkim do modeli samochodów Toyoty produkowanych w europejskich montowniach koncernu. Dodatkowo we wrześniu rozpoczęto produkcję nowych, sześciostopniowych skrzyń biegów, które pozwolą zredukować zużycie paliwa i emisję CO2. Roczna zdolność produkcyjna nowego zakładu to 375 tys. skrzyń biegów.