We wbiciu przysłowiowej „pierwszej łopaty” wzięli udział m.in. Lee Young-woo, dyrektor Generalny POSCO International, Lim Hoonmin, Ambasador Korei w Polsce, przedstawiciele władz Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej INVEST-PARK, klientów (KIA i Hyundai) oraz przedstawiciele władz samorządowych lokalnych i na szczeblu wojewódzkim.
Przypomnijmy, że w maju 2023 roku dziennik "Korea Economic Daily" poinformował, że POSCO Mobility Solutions zdecydowało się na budowę fabryki w Polsce, ponieważ klienci zakontraktowali już produkcję wszystkich rdzeni silników trakcyjnych aż do roku 2030. Koreański dostawca do 2025 roku ma globalnie wytwarzać do 4,3 miliona rdzeni rocznie, a 5 lat później - już ponad 7 milionów.
Pod koniec grudnia zeszłego roku Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna INVEST-PARK (WSSE) poinformowała o wydaniu decyzji o wsparciu dla POSCO Mobility Solutions Poland, która jest wspólnym przedsięwzięciem POSCO International (80 proc.) i POSCO Mobility Solutions (20 proc.). Spółka ta kosztem 183 mln złotych (42,3 mln euro) wybuduje zakład rdzeni do silników elektrycznych (napędzających auta elektryczne) w Brzegu, na terenie WSSE. W marcu 2024 r. została podpisana umowa sprzedaży gruntu, na którym stanie fabryka.
Zakład o powierzchni 30 tys. m2 powstaje na 10-hektarowej działce. Generalnym projektantem i project managerem odpowiedzialnym za powodzenie inwestycji jest METROPLAN Polska. Firma ta od 25 lat z powodzeniem wspiera zagraniczne inwestycje przemysłowe w naszym kraju projektując najnowocześniejsze zakłady produkcyjne dla największych światowych marek. Rozpoczęcie prac inżynieryjno-budowlanych zaplanowano na połowę czerwca, a zakończenie budowy i wyposażenie obiektów produkcyjnych ma nastąpić w maju 2025 roku. - Produkcja prototypów i certyfikacja jakości planowana jest na wrzesień 2025 roku, a w październiku zamierzamy rozpocząć produkcję - powiedział Jeong Su Na, Prezes POSCO International Poland E-Mobility. - W 2025 roku produkcja zacznie się od jednej prasy, ale stopniowo planujemy zwiększać ich ilość do ośmiu.
Początkowe zdolności produkcyjne wyniosą 260 tys. sztuk rdzeni rocznie. Po zainstalowaniu wszystkich ośmiu pras zakład w Brzegu będzie mógł wytwarzać ponad 1,2 miliona zestawów rdzeni silników rocznie. Pierwsze zamówienie na dostawę rdzeni złożyła firma Hyundai-KIA Motors (1,03 mln sztuk). Produkowane w Brzegu komponenty będą montowane w samochodach elektrycznych wytwarzanych w Noszowicach (Czechy) i w Żylinie.
- Nasza polska fabryka będzie produkować rdzenie silników elektrycznych, kluczowe elementy dla samochodów ekologicznych - powiedział podczas uroczystości w Brzegu Young Woo Lee, Wiceprezes POSCO International. - Stanowi ona ważne ogniwo w globalnej strategii POSCO International w sektorze pojazdów ekologicznych, która zakłada osiągnięcie corocznej produkcji na poziomie 1,2 miliona sztuk do 2030 roku.
Do 2025 roku w zakładzie w Brzegu zatrudnienie znajdzie pierwszych 60 pracowników. Docelowo w 2030 roku przewidywany jest wzrost liczby pracowników do 180 osób.