Rozstrzygnięto przetarg na zakup autobusów elektrycznych. W ciągu półtora roku na ulicach Poznania jeździć będzie 21 ekologicznych pojazdów wyprodukowanych przez Solarisa.
- To ważny etap w procesie unowocześniania transportu publicznego w Poznaniu. Od kilku lat zakup kolejnych autobusów uzależnia się od spełniania przez nie rygorystycznych norm emisji spalin. Autobusy elektryczne to krok dalej. Pozwolą one na skuteczne zmniejszenie emisji, co przyniesie spore korzyści dla środowiska, a co za tym idzie - także dla mieszkańców - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.
Będą to pierwsze elektryczne autobusy zakupione przez poznańskie MPK, ale nie pierwsze które pojawią się na ulicach Poznania. We wrześniu zeszłego roku przewoźnik testował autobus przeznaczony dla Warszawy. Poznaniacy mogli nim jeździć m.in. na liniach nr 51, 63 i 74.
Bezpieczne i ekologiczne
Do Poznania trafi 21 pojazdów, które będą spełniać najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa. Będą to autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z systemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy, z klimatyzacją oraz drzwiami odskokowo przesuwnymi, co gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście oraz płynną wymianę pasażerów.
W tych autobusach jest wiele rozwiązań, które od pewnego czasu stały się już standardem - klimatyzacja i system monitoringu, energooszczędne oświetlenie w technologii LED, dodatkowe miejsce dla wózka dziecięcego, miejsce do bezpiecznego przewozu roweru, wewnętrzne i zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej wykonane w energooszczędnej technologii. Nowością jest zastosowanie napędu elektrycznego.
Solaris Urbino 18 electric, to autobus całkowicie bezemisyjny, który napędzany jest energią elektryczną. Niezwykle cichy autobus wyposażony jest w baterie typu Solaris High Energy. Napęd stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobus może być ładowany za pomocą złącza typu plug-in lub z pantografu.
Sześć z zamówionych autobusów będzie o długości 11,5-12 m, natomiast piętnaście będzie przegubowych o długości 17,5-18 metrów. 15 autobusów, według warunków przetargu, ma przyjechać do Poznania do 16 grudnia 2019 roku. Z kolei sześć pozostałych do 28 lutego 2020 roku.
Na zakup piętnastu, dłuższych autobusów Poznań uzyskał dofinansowanie w ramach projektu "Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje". Będzie to 38,3 mln zł z pozyskanych wówczas prawie 107 mln zł. Dotacja na sześć krótszych autobusów pochodzi z kolei z programu "System zielonych inwestycji - Część 2 - GEPARD - Bezemisyjny transport publiczny."
MPK zamierzało przeznaczyć na zakup niecałe 70 mln zł, a oferta Solarisa była wyższa o 4,2 mln zł. Brakującą kwotę "dołożyli" poznańscy radni zwiększając podczas ostatniej sesji kwotę na przebudowę ronda Rataje Wieloletniej Prognozie Finansowej. Dzięki temu MPK Poznań mogło podjąć decyzję o wyborze oferty Solarisa.
Ponad 150 autobusów i tramwajów
21 elektrycznych autobusów, to kolejny nowy tabor komunikacji miejskiej w Poznaniu. W sierpniu rozpoczęła się dostawa 37 autobusów najnowszej generacji od firmy Solaris, które spełniają bardzo restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6. Z kolei w zeszłym tygodniu Modertrans zaprezentował tramwaj Moderus Gamma. Po otrzymaniu homologacji, w listopadzie zacznie on wozić pasażerów. Poznań kupił 50 takich tramwajów.
W ostatnich latach flota MPK wzbogaciła się też o 20 Moderusów Beta jednokierunkowych i 10 dwukierunkowych. W 2016 roku na ulice Poznania wyjechało 20 autobusów Solaris Urbino IV generacji.
Łącznie w ostatnich latach na zakup nowego taboru przeznaczono ponad pół miliarda złotych, z czego prawie 90 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.
- To ważny etap w procesie unowocześniania transportu publicznego w Poznaniu. Od kilku lat zakup kolejnych autobusów uzależnia się od spełniania przez nie rygorystycznych norm emisji spalin. Autobusy elektryczne to krok dalej. Pozwolą one na skuteczne zmniejszenie emisji, co przyniesie spore korzyści dla środowiska, a co za tym idzie - także dla mieszkańców - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.
Będą to pierwsze elektryczne autobusy zakupione przez poznańskie MPK, ale nie pierwsze które pojawią się na ulicach Poznania. We wrześniu zeszłego roku przewoźnik testował autobus przeznaczony dla Warszawy. Poznaniacy mogli nim jeździć m.in. na liniach nr 51, 63 i 74.
Bezpieczne i ekologiczne
Do Poznania trafi 21 pojazdów, które będą spełniać najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa. Będą to autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z systemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy, z klimatyzacją oraz drzwiami odskokowo przesuwnymi, co gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście oraz płynną wymianę pasażerów.
W tych autobusach jest wiele rozwiązań, które od pewnego czasu stały się już standardem - klimatyzacja i system monitoringu, energooszczędne oświetlenie w technologii LED, dodatkowe miejsce dla wózka dziecięcego, miejsce do bezpiecznego przewozu roweru, wewnętrzne i zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej wykonane w energooszczędnej technologii. Nowością jest zastosowanie napędu elektrycznego.
Solaris Urbino 18 electric, to autobus całkowicie bezemisyjny, który napędzany jest energią elektryczną. Niezwykle cichy autobus wyposażony jest w baterie typu Solaris High Energy. Napęd stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobus może być ładowany za pomocą złącza typu plug-in lub z pantografu.
Sześć z zamówionych autobusów będzie o długości 11,5-12 m, natomiast piętnaście będzie przegubowych o długości 17,5-18 metrów. 15 autobusów, według warunków przetargu, ma przyjechać do Poznania do 16 grudnia 2019 roku. Z kolei sześć pozostałych do 28 lutego 2020 roku.
Na zakup piętnastu, dłuższych autobusów Poznań uzyskał dofinansowanie w ramach projektu "Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje". Będzie to 38,3 mln zł z pozyskanych wówczas prawie 107 mln zł. Dotacja na sześć krótszych autobusów pochodzi z kolei z programu "System zielonych inwestycji - Część 2 - GEPARD - Bezemisyjny transport publiczny."
MPK zamierzało przeznaczyć na zakup niecałe 70 mln zł, a oferta Solarisa była wyższa o 4,2 mln zł. Brakującą kwotę "dołożyli" poznańscy radni zwiększając podczas ostatniej sesji kwotę na przebudowę ronda Rataje Wieloletniej Prognozie Finansowej. Dzięki temu MPK Poznań mogło podjąć decyzję o wyborze oferty Solarisa.
Ponad 150 autobusów i tramwajów
21 elektrycznych autobusów, to kolejny nowy tabor komunikacji miejskiej w Poznaniu. W sierpniu rozpoczęła się dostawa 37 autobusów najnowszej generacji od firmy Solaris, które spełniają bardzo restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6. Z kolei w zeszłym tygodniu Modertrans zaprezentował tramwaj Moderus Gamma. Po otrzymaniu homologacji, w listopadzie zacznie on wozić pasażerów. Poznań kupił 50 takich tramwajów.
W ostatnich latach flota MPK wzbogaciła się też o 20 Moderusów Beta jednokierunkowych i 10 dwukierunkowych. W 2016 roku na ulice Poznania wyjechało 20 autobusów Solaris Urbino IV generacji.
Łącznie w ostatnich latach na zakup nowego taboru przeznaczono ponad pół miliarda złotych, z czego prawie 90 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.