Zakończył się już nabór, w którym łącznie złożono 344 wnioski o dopłaty na kwotę 11,2 mln zł. Do rozdysponowania było jednak blisko 150 mln zł.
Z danych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wynika, że w zakończonym 31 lipca br. naborze do programu "Zielony samochód" (dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego) złożono 262 wnioski na kwotę dofinansowania 4 mln 586 tys. 138 zł. Do programu "eVAN" (dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego) wpłynęło z kolei 81 wniosków na kwotę dofinansowania 6 mln 614 tys. 296 zł, a do pilotażowego programu "Koliber" (taxi) złożony został 1 wniosek na kwotę dofinansowania 25 tys. zł.
Zdaniem ekspertów z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) wyniki naborów nie są zaskoczeniem. Uważają, że programy nie zostały w wystarczającym stopniu dopasowane do oczekiwań rynku i potencjalnych beneficjentów.
Z wyliczeń Stowarzyszenia wynika, że w ramach programu "Zielony Samochód" zarezerwowano jedynie 12,2 proc. zakładanego budżetu, w przypadku programu "eVan" 9,4 proc., zaś programu "Koliber" – jedynie 0,1 proc.
Liczba dotowanych pojazdów ze środków "Zielonego Samochodu" wyniesie w konsekwencji maksymalnie 262, co stanowi 13,1 proc. elektrycznych aut, których zakup mógł zostać dofinansowany. W przypadku "eVana" dopłaty obejmą nie więcej niż 94 elektryczne samochody dostawcze (9,4 proc. planowanej liczby), a w przypadku „Kolibra” – zaledwie 1 pojazd (0,1 proc.).
– Oczywiście, to wszystko przy założeniu, że NFOŚiGW podpisze umowy o wsparcie ze wszystkimi wnioskodawcami. Ostatecznie, liczba pojazdów objętych dofinansowaniem okaże się prawdopodobnie jeszcze niższa – zaznaczył dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.
Mazur wskazał, że NFOŚGiW zapowiedział dokładną weryfikację pilotażu i ogłoszenie kolejnych naborów nastąpić ma już jesienią tego roku. Fundusz może liczyć na wsparcie branży. Stowarzyszenie szczegółowo przeanalizowało wyniki dotychczasowych naborów i ich warunków w celu ułatwienia optymalnego dostosowania programów NFOŚiGW do realiów rynkowych.
Więcej w "Business Insider".