Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
2024 rok jest dla Stellantis w Polsce rokiem otwierającym nowy etap w działalności firmy, która staje się największym w Polsce i jedynym seryjnym producentem pojazdów zarówno osobowych, jak i dostawczych z napędem w pełni elektrycznym. Ta wyjątkowa pozycja na mapie produkcyjnej jest możliwa dzięki inwestycjom Stellantis w polskie fabryki samochodów osobowych w Tychach i Gliwicach, które biorą aktywny udział w realizacji planu strategicznego koncernu Dare Forward 2030.

W myśl jego podstawowego założenia Stellantis dokonuje transformacji profilu swojej działalności z tradycyjnego producenta pojazdów w firmę technologiczną, oferującą innowacyjne produkty i rozwiązania, odpowiadające nie tylko zmieniającym się potrzebom klientów, ale i zrównoważonemu podejściu do środowiska naturalnego. Zadania polskich oddziałów firmy wpisują się w kluczowe obszary tej strategii, z których najważniejsze to pełna elektryfikacja gamy modelowej Stellantis, dominacja na globalnym rynku samochodów dostawczych oraz rozwój inteligentnych pojazdów, definiowanych oprogramowaniem (SDV).

Fabryka dużych pojazdów dostawczych w Gliwicach, eksportująca 90% swojej rocznej produkcji, dołączyła właśnie do grona producentów modeli w pełni elektrycznych, uruchamiając produkcję dużych samochodów dostawczych BEV. W ten sposób całkowicie zaangażowała się w strategiczną ofensywę w segmencie pojazdów użytkowych Stellantis Pro One, dzięki której koncern chce osiągnąć pozycję światowego lidera. Gliwicka fabryka produkuje pięć, z sześciu marek, będących siłą strategii Pro One. Stellantis jest niekwestionowanym liderem w segmencie pojazdów użytkowych w regionie Rozszerzonej Europy z ponad 40% udziałem w rynku samochodów elektrycznych (BEV), zajmuje także pierwsze miejsce w Ameryce Południowej, drugie na Bliskim Wschodzie i w Afryce oraz trzecie w Ameryce Północnej.

„Dzięki modelom elektrycznym wchodzimy w nowy etap rozwoju fabryki, przyczyniając się do wzmacniania wiodącej pozycji Stellantis w zakresie bezemisyjnej oferty w segmencie pojazdów użytkowych.” - powiedział Grzegorz Buchal, dyrektor fabryki dużych samochodów dostawczych Stellantis w Gliwicach.

Ponadto Gliwice są siedzibą Centrum Oprogramowania Software Experience (SWX), które wnosi znaczący wkład w działalność globalnej struktury Stellantis SWX, tworzącej oprogramowanie na potrzeby pojazdów definiowanych programowo (Software Defined Vehivles), opartych na otwartych platformach technologicznych, wykorzystujących sztuczną inteligencję, które umożliwiają dodawanie i aktualizowanie funkcji w pojeździe drogą bezprzewodową (OTA).

Fabryka samochodów osobowych Stellantis w Tychach, realizuje inwestycję o łącznej wartości 755 milionów złotych. Dzięki niej możliwe było, m.in. technologiczne przystosowanie fabryki do uruchomienia produkcji modeli w pełni elektrycznych, co jest istotne, biorąc pod uwagę perspektywę 2035 roku, kiedy w Europie zacznie obowiązywać całkowity zakaz sprzedaży nowych samochodów z napędem spalinowym. Pierwszym z modeli wdrożonych do produkcji w Tychach, w lutym 2023 roku, jest w pełni elektryczny Jeep® Avenger. To samochód odnoszący ogromny sukces rynkowy, wybrany Europejskim Samochodem Roku 2023.

„Stellantis zaufał nam powierzając produkcję trzech, w pełni elektrycznych, modeli segmentu B, bardzo popularnego wśród klientek i klientów. To powód do dumy dla naszego zespołu, ale i odpowiedzialność, którą realizujemy wkładając w ich produkcję nasze doświadczenie i wypracowane przez lata najwyższe standardy jakościowe” – powiedział Tomasz Gębka, dyrektor fabryki samochodów osobowych Stellantis w Tychach.

W 2024 roku, w ramach transformacji branży motoryzacyjnej z opartej na napędzie spalinowym we w pełni zelektryfikowaną, Stellantis będzie kontynuował proces wygaszania produkcji w zakładzie spółki FCA Powertrain w Bielsku-Białej, aż do jej całkowitego zakończenia. Firma kontynuuje w ten sposób głęboką transformację swojej struktury produkcyjnej w Polsce, która wpisuje się w realizację ambitnych celów planu strategicznego Dare Forward 2030, w tym zmniejszenia emisji dwutlenku węgla oraz efektywności kosztowej, a także jest konsekwencją restrykcyjnych przepisów uchwalonych przez Unię Europejską, zakazujących sprzedaży nowych pojazdów z napędem spalinowym już od 2035 roku.

Zarząd spółki FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej, wspólnie ze Związkami Zawodowymi, wypracuje społecznie akceptowalne rozwiązania zapewniające grupie około pięciuset Pracowników jak najlepsze warunki potrzebne do przejścia przez proces zmiany zawodowej.

Jednocześnie Stellantis potwierdza, że jest zdecydowany kontynuować zatrudnienie Pracownic i Pracowników bielskiej fabryki w innych zakładach produkcyjnych w Polsce, o ile wyrażą oni zainteresowanie tą możliwością.

Oprócz zakładów produkujących pojazdy osobowe i dostawcze w Tychach i Gliwicach, miejsca pracy odchodzącym z bielskiej fabryki oferują inne spółki należące do koncernu Stellantis w Polsce:
  • Fabryka jednostek napędowych Stellantis w Tychach, która przeszła kilka lat temu całkowitą modernizację, a obecnie przygotowuje się do planowanego w tym roku uruchomienia produkcji nowej generacji silnika PureTech, dla napędów hybrydowych (MHEV) modeli Stellantis.
  • Odlewnia żeliwa Teksid Poland w Skoczowie, która uruchamia linię obróbczą na potrzeby produkcji komponentów do pojazdów marek Stellantis.

Stellantis przyspiesza elektryfikację swojego portfolio, zgodnie z założeniami planu strategicznego Dare Forward 2030, przy zaangażowaniu wszystkich struktur firmy, w tym produkcyjnej i sprzedaży. Spółka dynamicznie rozwija się na europejskim rynku pojazdów BEV, systematycznie zwiększając swoją sprzedaż z kwartału na kwartał. W Polsce Stellantis utrzymał wiodącą pozycję w segmencie w pełni elektrycznych miejskich samochodów osobowych i SUV-ów w okresie styczeń-listopad 2023 roku, z 43,5% udziałem w rynku łącznie dla segmentów A, A-SUV, B, B-SUV i B-MPV1. W segmencie A na podium znalazły się dwa modele Stellantis: Fiat 500e jako lider segmentu oraz sportowy Abarth 500e, który uplasował się na trzeciej pozycji. Również w segmencie B miejskich samochodów elektrycznych w okresie styczeń-listopad 2023 roku na podium stanęły modele Stellantis: Peugeot E-208 na drugim miejscu i Opel Corsa-e na trzecim. W segmencie B-SUV drugie miejsce zajął Opel Mokka, trzecie Jeep Avenger, czwarte miejsce należało do Peugeota E-2008, a piąte miejsce do DS 3 E-Tense.

Stellantis otwiera 2024 rok w Polsce nadając jasny kierunek rozwoju swojej organizacji produkcyjnej w kierunku nisko i zeroemisyjnej mobilności, przeprowadzając tę zmianę z najwyższą starannością i wrażliwością społeczną, a także z uwzględnieniem nieuchronnych zmian dokonujących się w branży motoryzacyjnej. Dzięki temu polskie oddziały Stellantis zyskują perspektywy stabilnego rozwoju na kolejne lata.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

TUV NORD Polska Sp. z o.o.
Etisoft Sp. z o.o.
RADMOT Sp. z o.o.
Sigfox Poland Sp. z o.o.
Link International Transport
item Polska Sp. z o. o.