- Firmy motoryzacyjne zdają sobie sprawę, że dostęp do nowych technologii pozwala im szybciej się rozwijać, lepiej współpracować z partnerami i precyzyjniej komunikować z klientami
- Kluczowe rozwiązania, jak oprogramowanie ERP i pokrewne, powinny stanowić stabilny fundament działalności i rozwoju firm
- Instalowane kilkanaście lat temu systemy on premises stają się obecnie zbyt mało elastyczne i trudne do skalowania, pozostają za to bardzo złożone. Utrudnia to ich modernizację i zwiększa koszt utrzymania
- W przypadku firm produkcyjnych, jedną z najszybszych dróg do transformacji cyfrowej oferują kompletne, specjalizowane branżowo, chmurowe platformy oprogramowania w modelu SaaS.
Według niektórych szacunków, kryzys w branży motoryzacyjnej wywołany przez problemy z dostępnością półprzewodników mógł poskutkować obniżeniem globalnej produkcji samochodów nawet o 8 milionów sztuk. A to przecież tylko jedno z wyzwań, którym na co dzień muszą stawiać czoło kolejne firmy. Dynamiczna sytuacja sprawia, że przedsiębiorstwa poszukują rozwiązań, przyspieszając tym samym swoją transformację cyfrową.
Sprawność adaptacyjna i organizacyjna
Z opracowanego przez Deloitte raportu „2022 Global Automotive Consumer Study” wynika, że dla 63% respondentów w Polsce prywatny samochód pozostanie w przyszłości preferowanym środkiem transportu. Z kolei 89 proc. ankietowanych deklaruje, że może zapłacić dodatkowo za innowacyjne rozwiązania poprawiające ochronę pasażerów czy innych uczestników ruchu. Jednocześnie, 42 proc. ankietowanych nie chce płacić więcej za systemy informacyjno-rozrywkowe, a 31 proc. dopłacać za technologie wspierające autonomiczność pojazdów. Fakt, że nie chcą dopłacać nie musi oczywiście oznaczać, że nie chcą z tych technologii korzystać. W przeciągu ostatnich kilku lat znacznie zmieniło się bowiem doświadczenie użytkownika. W rozwiązania, które jeszcze do niedawna zarezerwowane były dla aut marek premium – automatyczne skrzynie biegów, podgrzewane fotele, kamery parkowania, czujniki kolizji itp. – dziś standardowo wyposaża się samochody ze średniej półki. Coraz częściej można je spotkać również w markach budżetowych.
Zaspokoić potrzeby klientów, a jednocześnie poradzić sobie w obliczu kolejnych zakłóceń w łańcuchu dostaw czy wyzwań powodowanych coraz większą konkurencją nie jest łatwo. Firmy motoryzacyjne muszą dziś charakteryzować się bezprecedensowym poziomem sprawności adaptacyjnej i organizacyjnej w biznesie oraz wyjątkowo sprawnymi rozwiązaniami technologicznymi, które stosują w codziennej pracy. Kluczowe rozwiązania, jak oprogramowania ERP i pokrewne, powinny stanowić stabilny fundament ich działalności i rozwoju. Tymczasem w obliczu cyfrowej rewolucji, instalowane kilka czy nawet kilkanaście lat temu systemy on premises, zamiast pomagać, mogą stać się obciążeniem. Są mało elastyczne i trudne do skalowania, za to bardzo złożone. Utrudnia to ich modernizację i zwiększa koszt utrzymania. Zamiast więc koncentrować się na rozwoju biznesu, firmy przeznaczają coraz większe zasoby czasu i pieniędzy na utrzymanie systemu.
Elastyczność z chmury
Kolejni przedstawiciele sektora automotive potrzebują nowych możliwości zwiększania efektywności i elastyczności biznesowej. W efekcie zakłóceń zapoczątkowanych wybuchem pandemii wiele firm uświadomiło sobie liczne słabości łańcucha dostaw, niedogodności związane z pracą zdalną, trudności z zapewnieniem bezpieczeństwa danych w rozproszonych zespołach itp. Z drugiej strony wyzwania, którym trzeba było sprostać, pozwoliły im oswoić się z nowymi narzędziami oferowanymi w modelu chmurowym. Wdraża się je szybko i łatwo, pomagają zapewnić wymagany poziom elastyczności i skalowalności niezależnie czy firmy wprowadzają na rynek nowe produkty, wdrażają nowe modele biznesowe i operacyjne czy też nawiązują partnerstwa.
Producenci samochodów, dostawcy OEM i drugiej warstwy oraz dystrybutorzy dążą do zwiększenia prężności działania i zwiększenia możliwości poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań cyfrowych. Infrastruktura i oprogramowanie chmurowe pomagają im stać się bardziej zwinnymi, elastycznymi i zdolnymi do oferowania zróżnicowanych doświadczeń poszczególnym grupom – pracownikom, partnerom, klientom. Przykładowo, wdrażając nowoczesne cyfrowe platformy oprogramowania, np. funkcjonujące w oparciu o infrastrukturę Amazon Web Services (AWS) pakiety Infor CloudSuite™ Automotive firmy mogą, m.in.:
- zwiększyć efektywność operacyjną w całej organizacji i łańcuchu dostaw, poprawiając produktywność i obniżając koszty,
- uzyskać lepszy wgląd w poszczególne procesy, pozyskiwać i udostępniać dane, korzystać z rozwiązań sztucznej inteligencji i narzędzi do automatyzacji powtarzalnych procesów,
- zwiększyć odporność i niezawodność całej firmy dzięki wykorzystaniu wysoko dostępnych usług w chmurze opartych o bezpieczną infrastrukturę AWS.
Cyfrowa przyszłość
Dzięki chmurowym oraz instalowanym lokalnie rozwiązaniom Infor, już ponad 800 firm z branży motoryzacyjnej poprawia swoją produktywność. Zmiana nastawienia do chmury obserwowana jest również wśród firm produkcyjnych w Polsce. Jeden z partnerów Infora w naszym kraju, firma S&T Polska, zlecił badania, z których wynika, że ponad połowa respondentów spośród przedsiębiorstw produkcyjnych przyspieszyła wdrożenie lub przygotowanie do wdrożenia technologii chmurowych w następstwie wybuchu pandemii. 42 proc. przyznało z kolei, że to właśnie pandemia sprawiła, iż zdecydowały się na wdrożenie rozwiązań chmurowych. Moim zdaniem tylko kwestią czasu pozostaje (o ile jeszcze się to nie stało), aż przekonają się, jak bardzo chmura ułatwia im codzienne funkcjonowanie i usprawnia ich biznes.
W przypadku branży motoryzacyjnej, dzięki takim rozwiązaniom, jak Infor CloudSuite™ Automotive, użytkownicy zyskują oparte na chmurze aplikacje oprogramowania dla przedsiębiorstw, zbudowane i rozwijane w oparciu o doświadczenia kluczowych sektorów. Stanowią one wydajną i rozszerzalną platformę, która pomaga zwiększać efektywność, poprawiać doświadczenia klientów, partnerów i pracowników oraz wprowadzać kolejne innowacje. Dzięki temu ułatwiają firmom wyróżnienie się spośród konkurencji i umocnienie pozycji rynkowej.