We wrześniu, polscy dealerzy sprzedali 24 991 aut, o 8,14% więcej niż we wrześniu ubiegłego roku - podał IBRM Samar.
Łącznie w okresie trzech kwartałów z salonów wyjechało 239 612 samochodów, o 1,7% więcej niż w analogicznym okresie 2008 roku.
W porównaniu do sierpnia, wrześniowy rezultat sprzedaży jest o 18,6% wyższy.
Podobnie jak w poprzednich miesiącach liczba samochodów zadeklarowanych jako sprzedane znacznie odbiega od liczby aut zarejestrowanych. Różnica ta wynosi już ok. 18%, co oznacza, że faktyczna wielkość polskiego rynku jest o tyle mniejsza od raportowanej sprzedaży. Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w samym tylko sierpniu różnica między sprzedażą w salonach, a faktycznie zarejestrowanymi w kraju samochodami wyniosła 23,5%, co oznacza wzrost w stosunku do lipca aż o 5 pkt. proc. Z analizy obecnych trendów wynika, że we wrześniu różnica to powinna nieznacznie się zmniejszyć, do poziomu około 20%. Oznacza to, że krajowa sprzedaż w ostatnim miesiącu trzeciego kwartału mogła wynieść niecałe 20 tys. aut. Co prawda aktywność klientów z Niemiec, w związku z zakończeniem programu dopłat znacząco się zmniejszyła, jednak dealerzy wciąż realizują zamówienia z poprzednich miesięcy, gdy pieniądze na dopłaty były jeszcze dostępne.
Dodatkowo, kurs złotówki sprzyja klientom ze strefy euro, dla których polska oferta pozostaje atrakcyjna. Do końca września poza granice Polski wyjechało już co najmniej 42 tys. aut, tyle bowiem wynosi różnica między raportowaną sprzedażą a rejestracjami w okresie I-IX 2009 r. Faktyczny poziom reeksportu jest trudny do oszacowania, bowiem powszechną praktyką było sprzedawanie obcokrajowcom również samochodów zarejestrowanych wcześniej w kraju.
Liderem miesięcznej sprzedaży jest Skoda, której samochody znalazły we wrześniu 3 438 nabywców, czyli o 892 aut więcej niż rok wcześniej. Drugi rezultat miesiąca - w wysokości 2 461 aut - uzyskał Fiat. Na trzeciej pozycji jest Ford z wynikiem 2 230 aut, czyli aż o 75,3% więcej niż rok wcześniej. Czwarte miejsce przypadło Toyocie z wynikiem 2 094 sztuk (spadek o 35,6% r/r). Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen, którego samochody kupiło we wrześniu 2 032 klientów, o 46,3% więcej niż w analogicznym miesiącu ub. roku.
Uwzględniając wyniki skumulowane w okresie dziewięciu miesięcy, tytuł lidera polskiego rynku należy niezmiennie do Skody, której auta znalazły od początku roku 27 958 nabywców. Taki wynik oznacza ponad 16-procentowy wzrost w ciągu roku, i zwiększenie udziału w rynku z nieco ponad 10% na koniec września 2008 r. do poziomu 11,7%. Drugie miejsce, podobnie jak w sierpniu, przypadło Fiatowi, który sprzedał dotychczas 24 619 samochodów, o 13,5% (+2 936 sztuk) więcej niż rok wcześniej. Udział marki w rynku wynosi 10,3%, przed rokiem było to 9,2%. Trzecie miejsce zajmuje Toyota. Tegoroczna sprzedaż japońskiej marki wynosi 21 806 aut, o 19,4% (5 257 sztuk) mniej niż po dziewięciu miesiącach ubiegłego roku. Toyota zmniejszyła swój udział w rynku z 11,5 do 9,1%.
Więcej w serwisie IBRM Samar.