Formacje klastrowe stanowią priorytetową formę współpracy przedsiębiorstw, administracji, instytucji otoczenia biznesu oraz podmiotów naukowych.
- Ich rozwój przyczynia się m.in. do szybszego wzrostu gospodarczego, podnoszenia poziomu produktywności, napływu inwestycji bezpośrednich oraz kreowania nowych miejsc pracy - powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.
Celem polityki klastrowej w Polsce jest wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki w oparciu o intensyfikację współpracy, interakcji i przepływów wiedzy w ramach klastrów. Istotne jest również wspieranie rozwoju strategicznych specjalizacji gospodarczych (klastrów kluczowych).
W polskich klastrach szczególną rolę odgrywają małe i średnie przedsiębiorstwa, które stanowią dużą część PKB. Firmy dzięki współpracy w ramach skupisk klastrowych znacznie obniżają koszty bieżącego funkcjonowania. Jak pokazują wyniki badań porównujących poziom wdrażania innowacji przez przedsiębiorstwa skupione w strukturach klastrowych oraz podmioty, które się w nich nie znajdują, okazuje się, że jest on czterokrotnie wyższy w przedsiębiorstwach działających w tych strukturach.
Polskie klastry działają zarówno w branżach tradycyjnych (przemysł drzewny, budownictwo, obróbka metali, tekstylia) jak i w sektorach innowacyjnych (przemysł lotniczy, ICT, przemysły kreatywne).
***
Na Podkarpaciu powstał klaster motoryzacyjny Automotive, w którego tworzenie zaangażowana jest Tarnobrzeska Agencja Rozwoju Regionalnego oraz podkarpacki urząd marszałkowski. Opiekę naukową nad klastrem sprawują: Politechnika Rzeszowska oraz Akademia Górniczo-Hutnicza.
W chwili obecnej należy do niego sześć firm: producent szyb samochodowych Pilkington, firma oponiarska Goodyear, Kirchhoff Automotive Polska z Mielca - firma zajmuje się produkcją metalowych części do samochodów; producent felg Uniwheels Production ze Stalowej Woli; spółka Federal Mogul z Gorzyc - zajmująca się wyrobem tłoków, sworzni i felg oraz Lear Corporation Poland z Mielca - producent wiązek przewodów dla motoryzacji.
- Ich rozwój przyczynia się m.in. do szybszego wzrostu gospodarczego, podnoszenia poziomu produktywności, napływu inwestycji bezpośrednich oraz kreowania nowych miejsc pracy - powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.
Celem polityki klastrowej w Polsce jest wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki w oparciu o intensyfikację współpracy, interakcji i przepływów wiedzy w ramach klastrów. Istotne jest również wspieranie rozwoju strategicznych specjalizacji gospodarczych (klastrów kluczowych).
W polskich klastrach szczególną rolę odgrywają małe i średnie przedsiębiorstwa, które stanowią dużą część PKB. Firmy dzięki współpracy w ramach skupisk klastrowych znacznie obniżają koszty bieżącego funkcjonowania. Jak pokazują wyniki badań porównujących poziom wdrażania innowacji przez przedsiębiorstwa skupione w strukturach klastrowych oraz podmioty, które się w nich nie znajdują, okazuje się, że jest on czterokrotnie wyższy w przedsiębiorstwach działających w tych strukturach.
Polskie klastry działają zarówno w branżach tradycyjnych (przemysł drzewny, budownictwo, obróbka metali, tekstylia) jak i w sektorach innowacyjnych (przemysł lotniczy, ICT, przemysły kreatywne).
***
Na Podkarpaciu powstał klaster motoryzacyjny Automotive, w którego tworzenie zaangażowana jest Tarnobrzeska Agencja Rozwoju Regionalnego oraz podkarpacki urząd marszałkowski. Opiekę naukową nad klastrem sprawują: Politechnika Rzeszowska oraz Akademia Górniczo-Hutnicza.
W chwili obecnej należy do niego sześć firm: producent szyb samochodowych Pilkington, firma oponiarska Goodyear, Kirchhoff Automotive Polska z Mielca - firma zajmuje się produkcją metalowych części do samochodów; producent felg Uniwheels Production ze Stalowej Woli; spółka Federal Mogul z Gorzyc - zajmująca się wyrobem tłoków, sworzni i felg oraz Lear Corporation Poland z Mielca - producent wiązek przewodów dla motoryzacji.