Przychody i zysk operacyjny za pierwszy kwartał, w porównaniu z wysokim ich poziomem w roku ubiegłym, spadły.
Rentowność operacyjna ze sprzedaży wyniosła 8,0 proc. i co prawda mieściła się w prognozowanym na rok 2019 zakresie między 7 a 8,5 proc. ale była niższa od długoterminowego korytarza docelowego wynoszącego od 9 do 11 proc. Niekorzystne czynniki występujące w bieżącym roku obrotowym wynikają przede wszystkim z reperkusji przejścia na cykl testowy WLTP, wejścia na rynek nowych generacji wielu modeli oraz skomplikowanych warunków gospodarczych. W roku 2019 Audi wchodzi w erę mobilności elektrycznej i w nadchodzących latach będzie nadal ponosić wysokie wydatki na polu przyszłościowych rozwiązań. Realizując i aktualizując swą strategię, Grupa Audi dąży do osiągnięcia trwałego wzrostu produktywności i rentowności.
Od początku stycznia do końca marca br., koncern z Ingolstadt dostarczył do rąk klientów 447 247 samochodów marki Audi. To o 3,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (2018: 463 750). Ciągły wzrost sprzedaży notowany jest w Chinach (+3,3 proc.), natomiast z powodu trudnych warunków rynkowych, w Europie odnotowano jej spadek (-5,5 proc.). Powodem tego jest wciąż ograniczona dostępność niektórych modeli związana z przechodzeniem na cykl WLTP, co było szczególnie odczuwalne w drugiej połowie roku 2018. Od tamtego momentu niemal wszystkie warianty silnik/skrzynia biegów Audi przeszły certyfikację i znów znajdują się w ofercie marki. Ponadto Audi w roku 2019 wciąż jest w procesie przechodzenia wielu wysokosprzedażowych modeli na ich nowe generacje. Dla przykładu: w styczniu rozpoczęła się sprzedaż nowego Audi A6 L na rynku chińskim.
Przychody Grupy Audi w pierwszych trzech miesiącach tego roku wyniosły 13 mld 812 mln euro (2018: 15 mld 320 mln). Spadek rok do roku wynika głównie z nowej struktury sprawozdawczości wprowadzonej w Grupie Audi w styczniu 2019 roku. W związku z wcześniejszym włączaniem do skonsolidowanego sprawozdania finansowego Audi kilku importerów multibrandowych, w latach poprzednich uwzględniano również przychody ze sprzedaży samochodów innych marek Grupy Volkswagen. Obecnie, począwszy od początku roku 2019, są one raportowane na poziomie sprawozdań Grupy Volkswagen. Natomiast wprowadzone niedawno do sprzedaży SUV’y klasy wyższej: Audi e-tron i Q8, miały pozytywny wpływ na przychody w pierwszym kwartale. To samo dotyczy super SUV’a Lamborghini Urus; ogółem przychody włoskiej marki w porównaniu z pierwszym kwartałem 2018 roku wzrosły prawie dwukrotnie.
Grupa Audi raportuje za pierwszy kwartał 2019 r. 1 mld 100 mln euro (2018: 1 mld 300 mln) zysku operacyjnego. Oprócz niższego wolumenu sprzedaży, negatywny wpływ na zyski miała również sytuacja stopniowego wycofywania starych wersji i wprowadzania nowych ważnych modeli, odbywająca się w ramach obecnej inicjatywy produktowej, a także wyższe wydatki zaliczkowe na nowe rozwiązania techniczne. Rentowność operacyjna ze sprzedaży spadła do 8,0 proc. (2018 r.: 8,5 proc.). Zmniejszające przychody efekty, będące pochodną dekonsolidacji wielomarkowych spółek importerskich, miały pozytywny wpływ na wskaźnik rentowności i zmniejszyły jego spadek.
- Początek tego roku pokazał, że jesteśmy jeszcze odlegli od założonych przez nas celów. Musimy osiągnąć szybki i znaczący postęp w zakresie naszych struktur kosztowych, tak by rok 2019 stał się dla Audi punktem zwrotnym - mówi Alexander Seitz, członek zarządu AUDI AG ds. finansowych, prawnych i rynku chińskiego. - Zwłaszcza w czasach radykalnych zmian technologicznych, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej stosuje się zasadę, że przy opracowywaniu produktów premium potrzebujemy marży premium. Dzięki naszemu Planowi Transformacji Audi mamy zamiar przyspieszyć -.
W marcu tego roku rozpoczęły się w Europie regularne dostawy w pełni elektrycznego modelu Audi e-tron. W kwietniu, na wystawie motoryzacyjnej Auto Shanghai 2019 zaprezentowano Audi Q2 L e-tron, model opracowany specjalnie z myślą o rynku chińskim. Natomiast jeszcze przed końcem roku, swą premierę będzie miało trzecie elektryczne auto spod znaku czterech pierścieni - Audi e-tron Sportback. Od roku 2019, do końca 2023, Audi planuje wydać ok. 14 mld euro na poczet rozwoju mobilności elektrycznej, cyfryzacji i wysoce zautomatyzowanej jazdy. W kwocie tej znajdują się wydatki na poszerzanie infrastruktury - zakup nieruchomości i sprzętu oraz rozbudowę fabryk, a także na badania i rozwój. Ogółem, całkowite wydatki przeznaczone na pięcioletni okres planowania wynoszą około 40 mld euro.
By sfinansować swe założenia, Audi na początku roku 2019 podwyższyło cele planu transformacji i obecnie dąży do osiągnięcia dodatniego wyniku finansowego w wysokości 15 mld euro w latach 2018-2022. W dodatkowym pakiecie prac w ramach programu, kapitał spółki ma zostać zoptymalizowany. W myśl założeń pakietu, Grupa Audi dostosowuje m.in. przyszłą alokację produkcji poszczególnych linii modelowych do fabryk potrafiących efektywnie łączyć różne architektury pojazdów oraz odpowiednio rozdziela zadania pomiędzy zakładami swej międzynarodowej sieci produkcyjnej.
Za pierwszy kwartał tego roku, Grupa Audi raportuje zysk przed opodatkowaniem w wysokości 1 mld 196 mln euro (2018: 1 mld 426 mln). W tym zawiera się wynik finansowy, który po części w efekcie innych metod wyceny, spadł do 96 mln euro (2018: 127 mln).
Nawet w trudnych warunkach pierwszego kwartału, cztery pierścienie wygenerowały znacząco dodatnie przepływy pieniężne netto w wysokości 1 mld 207 mln euro (2018: 1 mld 919 mln). W porównaniu z wyższymi wartościami z poprzedniego roku, na tegoroczne przepływy oddziaływał negatywny, jednorazowy efekt związany z dekonsolidacją multibrandowych spółek importerskich. Ponadto w roku 2018 pozytywny efekt na przepływy wywarły zmiany w udziałach kapitałowych firmy HERE.
W prognozach na cały rok 2019, koncern przewiduje umiarkowane zwiększenie dostaw samochodów marki Audi i oczekuje wzrostu, zwłaszcza w drugiej połowie roku. Dane dotyczące dostaw będą również odzwierciedlać redukcję zapasów w organizacji sprzedaży i handlu detalicznego, które zostały stworzone specjalnie na potrzeby procesu przechodzenia na cykl WLTP. W związku z tym, Grupa Audi przewiduje nieznaczny wzrost przychodów. W roku obrotowym 2019 rentowność operacyjna ze sprzedaży ma wynieść od 7,0 do 8,5 proc., a przepływy pieniężne netto od 2,5 do 3,0 mld euro.