Zgodnie z przewidywaniami, rok 2019 jest dla Grupy Audi pełen wyzwań. Dostawy, przychody i zysk operacyjny były w jego pierwszej połowie niższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Po części jest to efekt dekonsolidacji kilku wielomarkowych firm importerskich. Na wyniki operacyjne niekorzystnie wpłynęły w szczególności konsekwencje przejścia na cykl testowy WLTP, wdrożenie inicjatywy modelowej i pogorszenie koniunktury na światowym rynku samochodów osobowych. W tym samym okresie Audi poczyniło duże wydatki związane z mobilnością jutra. W wyniku powyższych, operacyjny wskaźnik rentowności ze sprzedaży rzędu 8,0 za pierwsze półrocze tego roku, był poniżej prognozowanego, długoterminowego wskaźnika oscylującego w przedziale od 9 do 11 procent, ale mieścił się w widełkach od 7 do 8,5 procent prognozowanych na rok 2019. Pomimo wielu przeszkód, Grupa Audi potwierdziła swoje cele finansowe na ten rok.
- Tak jak się spodziewaliśmy, rok 2019 jest dla nas prawdziwym testem. Działamy w bardzo trudnym otoczeniu rynkowym, pełnym niekorzystnych dla nas czynników, ale wdrażając Plan Transformacji Audi podejmujemy konsekwentne działania przeciwko temu trendowi - mówi Alexander Seitz, członek zarządu AUDI AG ds. finansów, rynku chińskiego i zagadnień prawnych. - Jednocześnie – podobnie jak wielu naszych konkurentów - musimy odświeżyć wizję naszego modelu biznesowego i pracować ciężko nad długofalową konkurencyjnością. Nasza nowa strategia „Konsekwentnie Audi” definiuje nasze zamierzenia i plany na przyszłość. To co teraz jest najważniejsze, to jej spójne wdrożenie. Wspólnie z przedstawicielami pracowników chcemy uzgodnić rozsądne rozwiązania pozwalające na sfinansowanie zmian -.
Strategiczne zmiany przedstawione przez zarząd Audi podczas dorocznego Walnego Zgromadzenia pod koniec maja, w centrum uwagi stawiają dekarbonizację w całej Grupie, a w skład tego pojęcia wchodzi również ciągła rozbudowa oferty samochodów elektrycznych. Dzięki strategii „Konsekwentnie Audi”, rentowność i wartość firmy mają znacząco wzrosnąć w perspektywie długoterminowej. Planowane wydatki Audi do końca 2023 roku wyniosą około 40 miliardów euro.
W pierwszej połowie roku 2019 koncern z Ingolstadt przekazał do rąk klientów 906 180 samochodów marki Audi, co było wynikiem gorszym niż w analogicznym okresie roku 2018 (2018: 949 233). Globalny rynek motoryzacyjny również się skurczył - w podobnym stopniu - zatem udział rynkowy czterech pierścieni pozostał na mniej więcej tym samym poziomie. Niekorzystne dla Audi czynniki wynikały również z następstw przejścia na cykl testowy WLTP oraz z wielu zmian modelowych. Koncern spodziewa się, że inicjatywa modelowa już w drugiej połowie tego roku stymulować będzie wzrost sprzedaży. Wtedy na rynku pojawią się odświeżone wersje doskonale sprzedających się modeli A4 i Q7 oraz absolutna nowość: Audi Q3 Sportback. W segmencie samochodów luksusowych Audi powiększy swą ofertę o wersje plug-in np. modeli A7 i A8, o sportowego SUV’a SQ8 oraz o najbardziej dynamicznego członka rodziny A8. Na chińskim rynku swą premierę będzie miało w pełni elektryczne Audi e-tron oraz Audi Q8. W Stanach Zjednoczonych natomiast - nowa generacja ważnego z punktu widzenia firmy modelu, nowej generacji Audi Q3.
Przychody Grupy Audi za I półrocze 2019 wyniosły 28 mld 761 mln euro (2018: 31 mld 183 mln) i odzwierciedlają one nową, dostosowaną strukturę raportowania firmy. Z uwagi na wcześniejsze funkcjonowanie w ramach Grupy kilku importerów wielomarkowych, w latach poprzednich skonsolidowane sprawozdania finansowe Audi zawierały również dane o przychodach pochodzących ze sprzedaży samochodów innych marek znajdujących się w Grupie Volkswagen. Od początku roku 2019 przychody te raportowane są na poziomie Grupy Volkswagen. Po korekcie o te dane, przychody Audi za pierwsze sześć miesięcy tego roku były nieco wyższe niż w roku ubiegłym. Pozytywne efekty pochodzą z oferty tzw. mixu modelowego i przede wszystkim płyną z premier modeli Audi e-tron i Audi Q8. Przychody marki Lamborghini, za sprawą super SUV’a Urus wzrosły o 75,6 procent.
Za pierwszą połowę tego roku Grupa Audi raportuje zysk operacyjny na poziomie 2 mld 300 mln euro (2018: 2 mld 761 mln). Spadek wynika między innymi z wyższej amortyzacji sieci produkcyjnej rozbudowanej w poprzednich latach i ze wzrostu kosztów osobowych. Wyższe wydatki na technologie przyszłości miały również negatywny wpływ na poziom zysku i doprowadziły do wzrostu stosunku wydatków na badania i rozwój do przychodów do 7,7 procent (2018: 6,5 procent). Pozytywnie natomiast na zyski wpłynęły niższe koszty dystrybucji, a firma z sukcesem cały czas wdraża Plan Transformacji. W kontekście programu poprawy wyników, Audi podjęło w pierwszej połowie roku działania, które będą miały pozytywny wpływ na zysk operacyjny w całym roku 2019, który powinien wzrosnąć o 1 mld euro.
Operacyjna rentowność ze sprzedaży w I półroczu spadła do 8,0 procent (2018: 8,9 procent). Pozytywny wpływ na wskaźnik rentowności miały efekty obniżające przychody po dekonsolidacji importerów wielomarkowych, co osłabiło spadek rentowności.
Zysk Grupy Audi za pierwszych sześć miesięcy tego roku wyniósł 2 mld 580 mln euro przed opodatkowaniem (2018: 3 mld 211 mln). W jego skład wchodzą wyniki finansowe, które częściowo z uwagi na wdrożenie nowych sposobów pomiaru spadły do poziomu 280 mln euro (2018: 450 mln).
Przepływy pieniężne netto w I półroczu w wysokości 2 mld 253 mln euro (2018: 2 mld 672 mln) po raz kolejny osiągnęły wysoki poziom, potwierdzając tym samym doskonałą wypłacalność Grupy Audi. W porównaniu z wynikami z roku ubiegłego, negatywny wpływ na nie miały spadek zysków przed opodatkowaniem i jednorazowy efekt związany z dekonsolidacją importerów wielomarkowych. Pozytywnymi czynnikami były tu natomiast zwiększona dyscyplina wydatków i zaostrzone strategiczne ukierunkowanie działań inwestycyjnych, co doprowadziło do spadku stosunku wydatków kapitałowych do przychodów do 3,0 procent (2018: 3,4 procent).
- W drugiej połowie roku wyraźnie przyspieszymy naszą restrukturyzację. Zamierzamy jeszcze bardziej ustabilizować wydajność Audi w niespokojnym otoczeniu - podkreśla Alexander Seitz. - Nadchodzące wprowadzenie drugiego etapu cyklu WLTP będzie dla nas kolejnym wyzwaniem. Przez ostatnich kilka miesięcy intensywnie się do tego przygotowywaliśmy, a następnym naszym krokiem będzie skupienie się na redukcji powiązanych z tym zapasów -.
Rozpatrując pełen rok, Grupa Audi potwierdza swoją prognozę zysków i przewiduje operacyjną rentowność ze sprzedaży na poziomie od 7,0 do 8,5 procent. Wraz z umiarkowanie rosnącymi dostawami samochodów marki Audi, przychody powinny nieznacznie przekroczyć wartość z ubiegłego roku skorygowaną o zdekonsolidowane spółki importerskie. Firma przewiduje przepływy pieniężne netto w wysokości od 2,5 mld do 3,0 mld euro. Audi zakłada obecnie, że stosunek wydatków na badania i rozwój będzie umiarkowanie wyższy niż docelowy korytarz wynoszący od 6,5 do 7,0 procent; na początku roku firma spodziewała się wskaźnika nieco powyżej docelowego korytarza. Z drugiej strony, Grupa Audi przewiduje obecnie niższy wskaźnik nakładów kapitałowych, który ma znaleźć się poniżej docelowego korytarza od 5,5 do 6,0 procent.
Świat
Grupa Audi potwierdza prognozy finansowe na cały rok 2019
- Szczegóły
- Autor: Audi