Scania zwiększa produkcję, w związku z czym w pierwszej połowie 2010 r. zostanie zawieszone aktualne porozumienie dotyczące czterodniowego tygodnia pracy pracowników produkcyjnych w Szwecji.
Zgodnie z umową, pracownicy biurowi powrócą do pięciodniowego tygodnia pracy już w kwietniu.
- Potrzeba zwiększenia produkcji wynika głównie z wciąż dużego popytu w Brazylii. Jednak pierwsze oznaki ożywienia gospodarczego są widoczne również w Europie. Poprzez efektywne wykorzystanie globalnej sieci produkcyjnej, zwiększamy tempo produkcji w Europie, po to, by zapewnić dostawy podzespołów fabrykom w Ameryce Południowej - mówi Anders Nielsen, wiceprezes Scania Production and Logistics.
Wznowienie pracy przez pięć dni w tygodniu dotyczy przede wszystkim miesiąca kwietnia. Ponieważ zasadniczym celem jest czasowe zwiększenie tempa produkcji podzespołów dla Ameryki Południowej, w drugim kwartale bieżącego roku niektóre wydziały produkcyjne w Europie nadal pozostaną zamknięte w piątki. Dotyczy to na przykład wydziału montażu końcowego samochodów ciężarowych w Södertälje oraz wydziału montażu kabin w Oskarshamn, zatrudniających łącznie blisko 2000 pracowników produkcyjnych w Szwecji.
- Nie wykluczam oczywiście, że ta dodatkowa produkcja może doprowadzić do wznowienia pięciodniowego tygodnia pracy także i w tych zakładach, o ile pozytywny trend się utrzyma, lecz należy zauważyć, że zapotrzebowanie jest znacznie niższe, niż w rekordowych latach 2007 i 2008 - mówi Nielsen.
Scania wprowadziła czterodniowy tydzień pracy w czerwcu 2009 r. dla wszystkich pracowników w Szwecji. Rożne formy krótszego czasu pracy obowiązują również ponad 2000 pracowników w Holandii, Francji, Niemczech i innych krajach.
Od końca 2008 r. zatrudnienie bezpośrednio przy produkcji w Scania spadło o około 3000 osób, z czego 2000 stanowili pracownicy zatrudnieni na podstawie umów na czas określony, które nie zostały przedłużone. Reszta to efekt wstrzymania rekrutacji pracowników mających zastąpić osoby przechodzące na emeryturę itp.
Wdrożenie czterodniowego tygodnia pracy było decydującym elementem strategii Scania zachowania zbiorowych kompetencji firmy, mimo radykalnego spadku popytu na pojazdy. Zgodnie z aktualnym porozumieniem obowiązującym w Szwecji, podpisanym w grudniu 2009 r., pracownicy biurowi i produkcyjni będą pracować przez cztery dni w tygodniu, odpowiednio: w pierwszym kwartale i w pierwszym półroczu 2010 r.
Zgodnie z umową, pracownicy biurowi powrócą do pięciodniowego tygodnia pracy już w kwietniu.
- Potrzeba zwiększenia produkcji wynika głównie z wciąż dużego popytu w Brazylii. Jednak pierwsze oznaki ożywienia gospodarczego są widoczne również w Europie. Poprzez efektywne wykorzystanie globalnej sieci produkcyjnej, zwiększamy tempo produkcji w Europie, po to, by zapewnić dostawy podzespołów fabrykom w Ameryce Południowej - mówi Anders Nielsen, wiceprezes Scania Production and Logistics.
Wznowienie pracy przez pięć dni w tygodniu dotyczy przede wszystkim miesiąca kwietnia. Ponieważ zasadniczym celem jest czasowe zwiększenie tempa produkcji podzespołów dla Ameryki Południowej, w drugim kwartale bieżącego roku niektóre wydziały produkcyjne w Europie nadal pozostaną zamknięte w piątki. Dotyczy to na przykład wydziału montażu końcowego samochodów ciężarowych w Södertälje oraz wydziału montażu kabin w Oskarshamn, zatrudniających łącznie blisko 2000 pracowników produkcyjnych w Szwecji.
- Nie wykluczam oczywiście, że ta dodatkowa produkcja może doprowadzić do wznowienia pięciodniowego tygodnia pracy także i w tych zakładach, o ile pozytywny trend się utrzyma, lecz należy zauważyć, że zapotrzebowanie jest znacznie niższe, niż w rekordowych latach 2007 i 2008 - mówi Nielsen.
Scania wprowadziła czterodniowy tydzień pracy w czerwcu 2009 r. dla wszystkich pracowników w Szwecji. Rożne formy krótszego czasu pracy obowiązują również ponad 2000 pracowników w Holandii, Francji, Niemczech i innych krajach.
Od końca 2008 r. zatrudnienie bezpośrednio przy produkcji w Scania spadło o około 3000 osób, z czego 2000 stanowili pracownicy zatrudnieni na podstawie umów na czas określony, które nie zostały przedłużone. Reszta to efekt wstrzymania rekrutacji pracowników mających zastąpić osoby przechodzące na emeryturę itp.
Wdrożenie czterodniowego tygodnia pracy było decydującym elementem strategii Scania zachowania zbiorowych kompetencji firmy, mimo radykalnego spadku popytu na pojazdy. Zgodnie z aktualnym porozumieniem obowiązującym w Szwecji, podpisanym w grudniu 2009 r., pracownicy biurowi i produkcyjni będą pracować przez cztery dni w tygodniu, odpowiednio: w pierwszym kwartale i w pierwszym półroczu 2010 r.