Jednak w pozostałych częściach świata ŠKODA zanotowała duże wzrosty, czego efektem jest zwiększenie dostaw o 5,3 proc. do 960 tys. pojazdów. Rekordowy rok ŠKODA odnotowała w Europie (+5,8 proc.) i na rynku rosyjskim (8,8 proc.). W Polsce marka po raz 11 została niekwestionowanym liderem rynku samochodowego z liczbą 68 646 zarejestrowanych pojazdów. W grudniu dostawy na całym świecie wzrosły o 9,1 proc. do 114 700 pojazdów w porównaniu z analogicznym okresem w poprzednim roku.
- Trudne warunki geopolityczne i ekonomiczne oraz wynikająca z nich niepewność na rynkach światowych postawiły przed nami w 2019 roku liczne wyzwania. Pomimo to ŠKODA pozostaje na drodze ciągłego rozwoju. Chciałbym podziękować klientom za niesłabnące zaufanie do produktów dostępnych w naszej ofercie oraz wspaniałemu zespołowi ŠKODY za ogromne zaangażowanie - podkreśla Bernhard Maier, dyrektor generalny ŠKODA AUTO.
- Dzięki kompaktowej ŠKODZIE SCALA, miejskiemu SUV-owi KAMIQ, limuzynie SUPERB dostępnej teraz również z napędem hybrydowym typu plug-in oraz zaprezentowanej nowej ŠKODZIE OCTAVIA, w minionym roku skutecznie zmodernizowaliśmy i rozszerzyliśmy naszą gamę modeli. Nasze pojazdy inspirują klientów na całym świecie przestronnością, wysoką funkcjonalnością, nowoczesnym designem i wysokim bezpieczeństwem - dodaje Alain Favey, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. sprzedaży i marketingu.
Rekordowy rok ŠKODY w Europie i w Rosji
W Europie Zachodniej ŠKODA dostarczyła w 2019 roku 520 500 pojazdów, co stanowi wzrost o 7 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem (486 400 pojazdów w 2018 roku). Dostawy w grudniu wzrosły o 23 proc. do 42 200 pojazdów w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku (grudzień 2018: 34 300 pojazdów). W Niemczech, na drugim co do wielkości jednolitym rynku marki, dostawy wzrosły o 8,3 proc. do 191 200 pojazdów (2018 r.: 176 600 pojazdów). W minionym roku producent osiągnął dwucyfrowy wzrost we Francji (37 200 pojazdów; +16,2 proc.), Szwajcarii (22 600 pojazdów; +27,5 proc.), Holandii (19 200 pojazdów; +12,8 proc.) i Danii (15 600 pojazdów; +14,6 proc.).
W Europie Środkowej ŠKODA dostarczyła w 2019 roku 215 800 pojazdów, co oznacza wzrost o 1,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim (2018: 212 900 pojazdów). W grudniu dostawy wzrosły o 13,2 proc. do 17 700 pojazdów w porównaniu z grudniem 2018 roku (15 600 pojazdów). W Czechach marka odnotowała w 2019 roku 94 200 dostaw (2018: 93 600 pojazdów; +0,6 proc.). W Chorwacji producent zwiększył dostawy pojazdów o 11,3 proc. do 5 900 aut (w 2018 r.: 5 300 pojazdów).
Na polskim rynku w 2019 roku ŠKODA po raz 11 z rzędu zdobyła pozycję niekwestionowanego lidera rynku samochodowego z liczbą 68 646 zarejestrowanych pojazdów.
W Europie Wschodniej z wyłączeniem Rosji odnotowano wzrost do 50,2 tys. dostaw, czyli o 8,9 proc. w stosunku do ubiegłego roku (w 2018 r.: 46,1 tys. pojazdów). W grudniu ŠKODA dostarczyła 4 300 pojazdów (grudzień 2018: 3 700 pojazdów; +16,8 proc.). W 2019 roku ŠKODA odnotowała dwucyfrowy wzrost na Ukrainie (6.200 pojazdów; +16,8 proc.) i w Kazachstanie (1.000 pojazdów; +27,5 proc.).
W Rosji ŠKODA w minionym roku dostarczyła 88 600 pojazdów, co stanowi wzrost o 8,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem w poprzednim roku (2018: 81 500 pojazdów). Dostawy wzrosły także w grudniu: 9.200 dostaw odpowiada wzrostowi o 12,1 proc.
Na największym światowym rynku w Chinach, dostawy w ciągu całego roku spadły o 17,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2018 roku i wyniosły 282 tys. pojazdów (w 2018 r.: 341 000 pojazdów). Przyczyną takiej sytuacji jest utrzymująca się tendencja spadkowa na chińskim rynku samochodów osobowych.
W Indiach ŠKODA dostarczyła w 2019 r. łącznie 15 100 pojazdów (w 2018 r.: 17 200 pojazdów; -12,3 proc.). Producent odnotował natomiast dwucyfrowy wzrost w grudniu, dostarczając 1800 pojazdów, co stanowi o 17,2 proc. lepszy wynik niż w tym samym okresie ubiegłego roku (grudzień 2018: 1500 pojazdów).
W 2020 roku do oferty marki dołącza bestsellerowa ŠKODA OCTAVIA czwartej generacji. Aranżacja auta, poziom wykonania, jakość wykorzystanych materiałów czy zastosowanie najnowocześniejszych systemów asystujących pozycjonują pojazd wśród aut klasy premium. Premierę będzie świętował również elektryczny SUV, będący pierwszym pojazdem producenta opartym na modułowej platformie dla samochodów elektrycznych MEB.