Po posiedzeniu 27 ministrów, którzy obradowali nad sposobami pomocy dla branży samochodowej, Günter Verheugen podał, że Europejski Bank Inwestycyjny pomoże finansowo producentom aut, bo kredyty komercyjne są nadal niedostępne.
- EBI jest gotów rozmawiać z Komisją Europejską i krajami Unii o warunkach szybkiego udostępnienia środków na finansowanie projektów - dodał komisarz. Na razie trudno stwierdzić, czy środki z EBI wystarczą. Zdaniem komisarza będzie to zależeć od tego, kiedy banki komercyjne zaczną normalnie funkcjonować.
Według Verheugena potrzebne też będą szybko rozmowy z nową administracją w USA o pomocy sektorowi na świecie. Komisja odrzuciła jednak wniosek Francji o uelastycznienie reguł pomocy publicznej dla motoryzacji.
Narada ministrów i wypowiedzi Verheugena wiązały się z postulatami kilku krajów UE o skoordynowane działanie Unii w celu uporania się z tym problemem.
W Europie wszystkie firmy motoryzacyjne wprowadzają postoje i zmniejszają produkcję. Volvo likwiduje w Szwecji 1 620 etatów, Ford przystępuje do wytwarzania modelu Fiesta w Chinach. Podobnie jest w innych częściach świata. GM spodziewa się w tym roku spadku sprzedaży wszystkich aut w USA do 10,5 mln sztuk, czyli najmniej od 27 lat. Jego zakład silników na Węgrzech wprowadził czterodniowy tydzień roboczy. Dziesięciu wierzycieli koncernu chce rozmawiać o zamianie długu 13,4 mld dol. na udziały. Z kolei Toyota ograniczyła produkcję w USA i Kanadzie; w Kolinie (Czechy) zrezygnowała z planowanego zwiększenia mocy, a prezes
- EBI jest gotów rozmawiać z Komisją Europejską i krajami Unii o warunkach szybkiego udostępnienia środków na finansowanie projektów - dodał komisarz. Na razie trudno stwierdzić, czy środki z EBI wystarczą. Zdaniem komisarza będzie to zależeć od tego, kiedy banki komercyjne zaczną normalnie funkcjonować.
Według Verheugena potrzebne też będą szybko rozmowy z nową administracją w USA o pomocy sektorowi na świecie. Komisja odrzuciła jednak wniosek Francji o uelastycznienie reguł pomocy publicznej dla motoryzacji.
Narada ministrów i wypowiedzi Verheugena wiązały się z postulatami kilku krajów UE o skoordynowane działanie Unii w celu uporania się z tym problemem.
W Europie wszystkie firmy motoryzacyjne wprowadzają postoje i zmniejszają produkcję. Volvo likwiduje w Szwecji 1 620 etatów, Ford przystępuje do wytwarzania modelu Fiesta w Chinach. Podobnie jest w innych częściach świata. GM spodziewa się w tym roku spadku sprzedaży wszystkich aut w USA do 10,5 mln sztuk, czyli najmniej od 27 lat. Jego zakład silników na Węgrzech wprowadził czterodniowy tydzień roboczy. Dziesięciu wierzycieli koncernu chce rozmawiać o zamianie długu 13,4 mld dol. na udziały. Z kolei Toyota ograniczyła produkcję w USA i Kanadzie; w Kolinie (Czechy) zrezygnowała z planowanego zwiększenia mocy, a prezes
Więcej w "Rzeczpospolitej".