Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Grupa Volkswagen opublikowała wyniki za rok 2022, które - pomimo globalnych zawirowań gospodarczych - okazały się bardzo dobre. Grupa ma więc solidne podstawy finansowe, na których może w 2023 roku uzyskać dobre marże i solidną płynność netto w dziale motoryzacyjnym.

W 2022 roku strategia Grupy związana z samochodami elektrycznymi była kontynuowana, a gama modeli cieszyła się wielką popularnością, co przełożyło się na dobre wyniki we wszystkich regionach. Grupa pozostaje liderem rynku segmentu samochodów elektrycznych w Europie i kontynuuje wzrost w Chinach. Nowe modele, które pojawią się w 2023 roku, jeszcze poprawią tę sytuację i pozycję rynkową Grupy.

„Rok finansowy 2022 był niezwykle ważny dla Grupy Volkswagen. Zrobiliśmy postępy w realizacji naszej strategii, pomimo ekstremalnie trudnych warunków na rynku. Samochody elektryczne miały rekordowy, 7-procentowy udział w całkowitej liczbie dostarczonych aut – to dla nas prawdziwy kamień milowy. W tym roku chcemy ten odsetek zwiększyć, ponieważ nasza gama cieszących się powodzeniem na rynku modeli elektrycznych jest wciąż poszerzana. Zgodnie z dziesięciopunktowym planem, podjęliśmy ważne kroki w celu realizacji naszej strategii, opracowaliśmy nowe strategie produktowe dla naszych marek, usprawniliśmy nasze platformy i zrewidowaliśmy plan związany z rozwojem oprogramowania. Nadal wzmacnialiśmy naszą obecność na świecie, koncentrując produkcję i rozwój naszych produktów i technologii na lokalnych rynkach. Rok finansowy 2023 będzie decydujący dla realizacji celów strategicznych i przyspieszenia postępu w całej grupie” – powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Grupy Volkswagen.

Silne podstawy finansowe dla zrównoważonego wzrostu

Volkswagen na początku marca ogłosił kluczowe dane Grupy za miniony rok finansowy oraz perspektywę na rok 2023. Chociaż ogólna liczba dostarczonych pojazdów spadła w 2022 roku o 7 procent – do 8,3 mln, Grupa Volkswagen jest dobrze przygotowana na przyszłe wzrosty. Marże operacyjne przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wzrosły do 8,1 procent w 2022 roku, co jest efektem polityki cenowej Grupy i postępów w zakresie redukcji kosztów. Swój udział ma tu także lepiej dopasowany miks modelowy. Przepływy pieniężne netto w dziale motoryzacyjnym spadły do 4,8 mld euro. Było to efektem wzrostu kapitału obrotowego z powodu problemów z łańcuchem dostaw i logistyką, zwłaszcza pod koniec roku. W trakcie 2023 roku trend ten powinien się w dużej mierze odwrócić i wzmocnić płynność finansową netto działu motoryzacyjnego. Dzięki dużemu portfelowi zamówień na poziomie 1,8 mln pojazdów oraz unikatowemu portfolio produktów, Grupa utrzymuje silną pozycję i oczekuje, że wąskie gardła w łańcuchu dostaw powinny stopniowo ustępować w 2023 roku.

Płynność netto w dziale motoryzacyjnym wzrosła do 43 mld euro na koniec 2022 r., m.in. dzięki wprowadzeniu akcji Porsche AG na giełdę.

Grupa w latach 2023-2027 planuje zainwestować 180 mld euro w przedsięwzięcia, które gwarantują zysk na odpowiednim poziomie, m.in. w szczególności w strategię Grupy związaną z akumulatorami, zwiększenie obecności w regionie Ameryki Północnej, poprawienie konkurencyjności w Chinach, a także kontynuację rozwoju portfolio produktów Grupy. Ponad dwie trzecie (68 procent) inwestycji będzie przeznaczone na cyfryzację i elektryfikację. W ostatnim planie pięcioletnim wskaźnik ten wynosił 56 procent. Już w 2025 roku co piąty pojazd sprzedawany na świecie ma mieć napęd całkowicie elektryczny. Głównym powodem wzrostu inwestycji jest chęć rozwijania gałęzi, zajmującej się akumulatorami, jak spółka PowerCo czy pozyskiwanie surowców (ok. 15 mld euro). Do 2030 roku PowerCo ma generować roczną sprzedaż na poziomie ponad 20 mld euro. Dodatkowo będą rozwijane silniki spalinowe najnowszej generacji. Szczyt inwestycji ma zostać osiągnięty w 2025 roku, po czym będą one systematycznie maleć.

„Rok finansowy 2022 dowiódł solidności naszego modelu biznesowego. W trudnych warunkach dostarczyliśmy do klientów 572 100 samochodów elektrycznych i zwiększyliśmy nasze przychody i zyski. Rok 2023 będzie równie trudny ze względu na ogólną sytuację gospodarczą. Niemniej jednak, nasze silne marki, z ciekawą ofertą produktową i portfelem zamówień wynoszącym około 1,8 mln pojazdów pozwalają nam ze spokojem patrzeć w przyszłość. Naszym celem jest wygenerowanie solidnych zysków w bieżącym roku. Silne podstawy finansowe stawiają nas w pozycji umożliwiającej dalsze inwestycje w elektryfikację i cyfryzację firmy, nawet w trudnym otoczeniu gospodarczym” – powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen.

Wiodące na rynku portfolio pojazdów elektrycznych

Portfolio produktów Grupy Volkswagen jest bardzo konkurencyjne i znacząco przyczyniło się do dobrych wyników. Na uwagę zasługuje szczególnie segment samochodów elektrycznych, których dostawy wzrosły w 2022 roku o 26 procent, co przełożyło się na ogólny udział tej grupy pojazdów w dostawach na poziomie 7 procent. Samochody elektryczne stanowią obecnie 16 procent portfela zamówień Grupy – jest to znaczący wzrost w stosunku do roku 2021, odzwierciedlający strategiczne priorytety Grupy.

Najlepiej sprzedające się samochody elektryczne Grupy w 2022 roku (w sztukach):
- Volkswagen ID.4/ID.5 – 193 200
- Volkswagen ID.3 – 76 600
- SKODA Enyaq iV (w tym Coupe) – 53 700

Grupa kontynuuje rozwój nowych modeli dostosowanych do potrzeb klientów i pozostaje dobrze przygotowana do czerpania korzyści z dalszego wzrostu w tym segmencie. W 2023 roku zostanie zaprezentowanych kilka znaczących dla Grupy nowych modeli, w tym nowe Volkswageny ID.3, ID.7, ID. Buzz z dłuższym rozstawem osi, CUPRA Tavascan i Audi Q8 e-tron. Dzięki wprowadzeniu tych modeli, Grupa zamierza osiągnąć udział samochodów elektrycznych w ogólnych dostawach w 2023 roku na poziomie około 10 procent.

Siła marek Grupy Volkswagen widoczna w solidnym zysku operacyjnym

Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych w wysokości 22,5 miliarda euro, co oznacza wzrost o 12,5 procent w porównaniu z rokiem 2021, pokazał siłę marek Grupy Volkswagen. Wzrost zysków we wszystkich grupach marek to efekt lepszego miksu modelowego, głównie w grupach marek premium i sport oraz silniejszej grupy marek wolumenowych. Ta ostatnia grupa, pomimo niewielkiego spadku – do 4,1 mln dostarczonych w 2022 roku aut – odnotowała wzrost zysku operacyjnego przed uwzględnieniem pozycji specjalnych do 4 mld euro (2021: 3,5 mld euro).

Marża w grupie marek premium wzrosła do 12,3 procent (rok wcześniej: 10,6 procent) dzięki dużemu popytowi na dobrze wyposażone pojazdy premium, duży portfel zamówień oraz dobre wyniki marek Lamborghini, Bentley i Ducati. Przychody grupy marek premium wzrosły w 2022 roku do 61,8 mld euro (rok wcześniej 55,9 mld euro), a zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych poprawił się do 7,6 mld euro (w 2021 roku 5,9 mld euro).

Marża operacyjna Porsche wzrosła do 18,6 procent dzięki wyższej sprzedaży, lepszej polityce cenowej i bardziej dopracowanemu miksowi modelowemu, a udział pojazdów elektrycznych stanowił ponad 11 procent wszystkich dostaw. Porsche Taycan osiągnął kamień milowy 100 000 wyprodukowanych pojazdów w 2022 roku, po zaledwie dwóch latach od uruchomienia produkcji.

Spółka Volkswagen Financial Services po raz kolejny była kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do dobrych wyników finansowych Grupy, osiągając zysk operacyjny w wysokości 5,7 mld euro.

Traton (samochody użytkowe) zwiększył przychody z 30,1 do 39,5 mld euro, rekompensując niższe wykorzystanie mocy produkcyjnych i wyższe koszty produktów poprzez wdrożenie nowych cen i lepszy miks modelowy. Grupa Traton poprawiła swoją marżę operacyjną z 1,3 do 4 procent przy zysku operacyjnym w wysokości 1,6 mld euro (rok wcześniej 0,4 mld euro).

Dobra pozycja do wzrostu w Ameryce Północnej – wzrost zainteresowania autami elektrycznymi

Ekspansja Grupy Volkswagen na rynku północnoamerykańskim trwała przez cały rok 2022, przy czym w ciągu roku zrealizowano kilka kluczowych kamieni milowych. Chodzi o zmiany w kierownictwie Grupy w USA, pierwsze egzemplarze ID.4, które zjechały z taśmy w Chattanooga w 2022 roku oraz zapowiedź powrotu kultowej marki Scout – pierwsze elektryczne auta pojawią się w 2026 roku.

W sumie dostawy aut elektrycznych w USA wzrosły o 18,8 procent – do 44 200 sztuk, a Grupa zajęła czwarte miejsce w segmencie pojazdów całkowicie elektrycznych. Grupa ma obecnie 4-procentowy udział w całym rynku obejmującym pojazdy z silnikami spalinowymi, który zamierza zwiększyć do 10 procent do 2030 roku. W dużej mierze będzie to oparte na rozszerzeniu amerykańskiej oferty produktowej m.in. o nowe modele – ID.7 i ID. Buzz w 2024 roku.

Ożywienie rynku w Chinach dzięki inwestycjom lokalnym

Chiny nadal odgrywają ważną rolę w transformacji branży oraz w realizacji celów Grupy w zakresie dekarbonizacji. Wspólny zarząd dla wszystkich marek w Chinach pozwolił znacznie przyspieszyć procesy decyzyjne i związane z rozwojem w regionie, a tym samym wykorzystać efekt synergii między markami. W 2022 roku podejście Grupy „z Chin dla Chin” pomogło w dalszym rozszerzaniu lokalnych partnerstw. Dzięki współpracy z Horizon Robotics Grupa będzie rozwijać systemy wspomagania kierowcy i wysoce zautomatyzowanej jazdy w Chinach. Ponadto Grupa utworzyła spółkę CARIAD China w celu przyspieszenia prac badawczo-rozwojowych, rozszerzenia podejścia do rozwoju oprogramowania oraz wprowadzenia rozwiązań specjalnie dla Chin. Umożliwi to Grupie skuteczniejsze zaspokajanie potrzeb lokalnych klientów, regularne dostarczanie im inteligentnych i komfortowych doświadczeń z jazdy oraz realizację celów w tym regionie. W nadchodzącej dekadzie znaczenie Chin będzie jeszcze bardziej rosło, zwłaszcza w dziedzinie elektromobilności.

Już teraz takie podejście przynosi imponujące rezultaty i w 2022 roku Grupa odnotowała w Chinach ponad dwukrotny wzrost dostaw całkowicie elektrycznych pojazdów z rodziny ID. W sumie w 2022 roku sprzedano tam 143 100 modeli ID.3, ID.4 i ID.6, co stanowi wzrost o 102,9 procent rok do roku. Patrząc na cały rynek chiński, dostawy aut elektrycznych wzrosły o 68 procent rok do roku.Wyzwania, które stoją przed Grupą Volkswagen, wynikają przede wszystkim z otoczenia gospodarczego, aktywności konkurencji, niestabilnych rynków surowców, energii i walut oraz ostrzejszych wymogów dotyczących emisji.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

HQ Plastics
SAFECHEM Europe GmbH
Gotec Plastics Polska sp. z o.o.
Impel Group
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
RABUGINO Sp. z o.o.