Ultraszybkie ładowarki do samochodów elektrycznych, pierwszy na świecie symulator nauki jazdy e-autobusem czy oparte na technologii blockchain systemy gwarantujące kierowcom ładowanie pojazdów zieloną energią.
W programie Pilot Maker Elektro ScaleUp przetestowano 33 innowacyjne rozwiązania dla elektromobilności. Ponad 20 z nich trafiło na rynek!
- O sukcesie trwającego ponad dwa lata programu świadczą liczby: przeszło 140 zgłoszeń od startupów, 33 nowatorskie technologie wybrane do wsparcia oraz nie - jak planowano - 7, a aż 15 zaangażowanych korporacji - wymienia Mikołaj Różycki, zastępca prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Nowatorskie rozwiązania w obszarze elektromobilności stworzone przez startup były rozwijane przy współudziale partnerów korporacyjnych i testowane na ich infrastrukturze. Do programu Pilot Maker Elektro ScaleUp przystąpiły takie firmy, jak PKN ORLEN, TAURON Polska Energia, PGE Nowa Energia, Poczta Polska, PKP Telkol, Rafako, Carrefour Polska, Siemens, Synerise, Elzab czy SimFabric. - To pokazuje, jak wiele podmiotów z różnych branż upatruje szansy na rozwój produktów i usług dla ekosystemu elektromobilności - mówi Magdalena Jackowska-Rejman, prezes techBrainers, który był operatorem programu. - Zebraliśmy rekordowy wkład finansowy od partnerów. To ponad 4 mln zł, co dowodzi, że nasi odbiorcy technologii liczą na zwroty z inwestycji w dalszej komercyjnej współpracy ze startupami - dodaje.
- Pilot Maker Elektro ScaleUp pokazał, że przy odpowiednim podejściu, dobrych narzędziach i profesjonalnym zespole nawet wielkie, ociężałe i dotąd mało innowacyjne państwowe firmy energetyczne mogą w szybkim czasie stać się poligonem dla rozwiązań naprawdę innowacyjnych w skali Europy - mówi wicepremier Jadwiga Emilewicz. Podkreśla, że duże firmy energetyczne stoją przed wielkim wyzwaniem dostosowania do transformacji energetycznej i bez wsparcia startupów będzie to dla nich bardzo trudny proces. - Dlatego tak ważna jest nie tylko kontynuacja takich programów branżowych, jak Pilot Maker Elektro ScaleUp, ale także nieustający partnerski wysiłek innowacyjny ze strony państwowych firm energetycznych - dodaje.
- Elektromobilność już w tym momencie odgrywa istotną rolę w polskiej gospodarce, a w przyszłości jej znaczenie będzie jeszcze większe - mówi minister klimatu Michał Kurtyka. - Na poziomie kraju, jak i całej Unii Europejskiej, dążymy do racjonalnego wykorzystywania zasobów i surowców energetycznych, a nasza polityka klimatyczna w sektorze energii zakłada bardziej intensywne wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz transportu zero- i niskoemisyjnego. Elektromobilność świetnie się w te trendy wpisuje. Synergia płynąca z połączenia elektromobilności i odnawialnych źródeł energii pozwoli nie tylko na wyeliminowanie problemu emisyjności sektora energetycznego, ale realnie przyczyni się do poprawy jakości powietrza, którym oddychamy - dodaje.
Środki europejskie przekazane przez PARP i służące testowaniu oraz rozwijaniu nowoczesnych technologii startupów wyniosły 9 mln zł. Pieniądze wsparły rozwój 33 innowacyjnych projektów. Wśród nich znalazła się budowa ultraszybkich ładowarek samochodowych następnej generacji. - Zastosowaliśmy węglik krzemu, dzięki czemu sprawność urządzenia sięga aż 97 proc. - wyjaśnia Piotr Krzemiński, wiceprezes startupu EUROPLOOP, który w ramach pilotażu pracował z PKN ORLEN. - Poza najwyższą sprawnością, nasz produkt charakteryzuje się najlepszym w klasie współczynnikiem mocy do gabarytów. W kompaktowej obudowie oferowane są warianty mocy od 25 do aż 150 kW - mówi.
Liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce może się szybko zwiększyć dzięki innowacji EV Charge. - W kompozytowy słup oświetleniowy wbudowaliśmy dwa gniazda ładowania samochodów i jedno do rowerów - wyjaśnia prezes startupu Zbigniew Szkopek. - Jeśli wykorzystamy istniejącą infrastrukturę oświetleniową, możemy bez zbędnych formalności, nie zastawiając przestrzeni publicznej nowymi urządzeniami, zwiększyć dostępność punktów ładowania dla kierowców - dodaje. Odbiorcą technologii był TAURON Polska Energia, który zarządza siecią słupów oświetleniowych na południu Polski.
Firmy z branży energetycznej pozyskały też rozwiązania do zwiększenia efektywności wykorzystania mocy. Enelion zbudował urządzenia realizujące algorytm dynamicznego balansowania obciążeniem z funkcją przełączania faz. - Dzięki niemu administratorzy sieci stacji ładowania do samochodów elektrycznych są w stanie optymalnie wykorzystać dostępną moc ładowania w danej lokalizacji - tłumaczy Krzysztof Wasielewski, prezes Enelionu. MC² Energy i FelxiDao zastosowały natomiast technologie blockchain do śledzenia przepływu energii. Dzięki nim kierowcy samochodów otrzymają opcję zakupu prądu od wybranego wytwórcy energii odnawialnej. Będą mogli wybrać typ energii: słoneczną, wiatrową i wodną, oraz określić odległość geograficzną od jej źródła.
W ramach Pilot Maker Elektro ScaleUp rozwinięto też całą gamę produktów informatycznych, które wspierają elektromobilność. Powstał m.in. pierwszy na świecie symulator nauki jazdy e-autobusem, który pozwoli ograniczyć koszty kształcenia kierowców. Digital Mobility Polska stworzył dedykowany samorządom system analizy tras i rozkładów jazdy komunikacji miejskiej, który podpowiada, jak optymalnie wykorzystać w mieście tabor elektryczny. To ostatnie rozwiązanie testował w swoim autobusie elektrycznym Rafako EBUS.
Podobne rozwiązanie powstało z myślą o firmach. - Nasza aplikacja służy do optymalizacji kosztów we flocie aut spalinowych i elektrycznych. Rozwiązanie pomaga również firmom wprowadzać do organizacji auta elektryczne. Dzięki wykorzystaniu technologii Big Data i sztucznej inteligencji, dostarczanych przez naszego odbiorcę technologii - Synerise, badamy zachowania kierowców i efektywność kierowców. Dzięki nam można obniżyć koszt użytkownia auta firmowego o nawet 4 tys. zł rocznie - wyjaśnia Mateusz Maj, prezes VivaDrive. Ten startup, odkryty przez techBrainers, operatora programu Pilot Maker Elektro ScaleUp, może już dziś pochwalić się zwycięstwem w prestiżowym konkursie MIT Enterprise Forum CEE, w którym wygraną jest rozpoczęcie współpracy z ekspertami z Massachusetts Institute of Technology.
- Dotąd nie było w Polsce jednego ośrodka gromadzącego wiedzę, doświadczenia i kompetencje na temat elektromobilności. Zbudowaliśmy go w dwa lata. Powstała unikatowa sieć ekspertów, innowatorów i menedżerów - przyznaje Magdalena Jackowska-Rejman z techBrainers. Operator Pilot Maker Elektro ScaleUp zidentyfikował potrzeby odbiorców technologii i dopasował do nich nowatorskie rozwiązania, tworzone przez startupy. - Postęp jest na tyle szybki, że duże przedsiębiorstwa nie są w stanie tak szybko wytworzyć innowacyjnych technologii, dlatego powinny nie tylko pracować nad nimi wewnętrznie, ale też sprawnie pozyskiwać je z zewnątrz - mówi Magdalena Jackowska-Rejman.
- W odróżnieniu od innych programów akceleracyjnych realizowanych przez PARP, w tym programie skupiliśmy się na jednym obszarze tematycznym i wybraliśmy jednego centralnego operatora. To podejście w przypadku krajowego rynku elektromobilności okazało się słuszne - mówi Mikołaj Różycki, wiceprezes Agencji. - Wytworzył się efekt synergii z połączenia doświadczenia, zaplecza finansowego i dostępu do rynku dużych firm oraz innowacyjności i elastyczności startupów - dodaje.
- Pokazaliśmy, że w Polsce drzemie olbrzymi potencjał innowacji w tym obszarze. Jeśli nadal będziemy rozwijać technologie w cyfrowe i postawimy na odnawialne źródła energii możemy przyspieszyć rEVolucję. Możemy też stworzyć zupełnie nowy obszar gospodarki - ocenia Magdalena Jackowska-Rejman, prezes techBrainers. Pilotaż Elektro ScaleUp jest finansowany z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, poddziałanie 2.4.1 Centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów inno_LAB. Więcej informacji na temat założeń pilotażu dostępnych jest na stronie https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/elektro-scaleup.
Polska
9 mln zł z UE na innowacyjne rozwiązania dla elektromobilności
- Szczegóły
- Autor: techBrainers